Järnbrist

Kivina

Trådstartare
Efter många om och men, har jag förstått varför i hela fridens namn jag är trött. Eftersom vi nu har en långhelg framför oss, så kommer jag inte få något svar från läkaren på min fråga, därför vänder jag mig till bukeoraklet igen!

Man tog fyra prover på järnhalt och tre var utanför referens:
Järn 5 (ref 9-34)
Ferritin 7 (ref 8-229)
Tranferrin 3.23 (ref 1.94-3.26)
Transferrinmättnad 0.06 (ref 0.10-0.50)

Hur hanterar man järnbrist? Var går gränsen för att få järndropp? Hur ska jag göra för att undvika att få brist igen?
 
Ät järnrik kost, typ inälvsmat. Du får förmodligen järntabletter nu för att få upp värdena (de kan bråka lite med magen). Hur låg ditt Hb?

Jag har bara fått järndropp en gång, då var alla de där värdena i princip noll och Hb 70-nånting, tror jag
 
Efter många om och men, har jag förstått varför i hela fridens namn jag är trött. Eftersom vi nu har en långhelg framför oss, så kommer jag inte få något svar från läkaren på min fråga, därför vänder jag mig till bukeoraklet igen!

Man tog fyra prover på järnhalt och tre var utanför referens:
Järn 5 (ref 9-34)
Ferritin 7 (ref 8-229)
Tranferrin 3.23 (ref 1.94-3.26)
Transferrinmättnad 0.06 (ref 0.10-0.50)

Hur hanterar man järnbrist? Var går gränsen för att få järndropp? Hur ska jag göra för att undvika att få brist igen?

Man tar (eller får förskrivet) järntabletter. Det finns ingen fast gräns för järndropp, det brukar man få vid utebliven effekt eller orimliga biverkningar av järntabletter. Hur du ska undvika framtida brist beror ju på varför du har fått den.
 
Du bör få järntabletter. Vad jag har fått berättat för mig så är det svårt att via kosten få upp järnvärdena om dessa är låga. Jag har åtminstone blivit informerad när jag har donerat blod att det nästan är omöjligt att få upp järnet efter att man har lämnat blod genom att äta "järnrik mat". Tex för att få upp järnet på 3 månader med hjälp av spenat så behövde man äta flera ton spenat ebligt informationsblad hos blodcentralen... Inte riktigt möjligt. Men kanske är det annorlunda i ditt fall men tror nog att du får järntabletter.

Det kan vara bra att veta att järntabletter inte är så snällt mot magen tyvärr. Det finns dock olika järntabletter fick jag veta när jag gav blod förra veckan och denna gång har jag fått tabletter som är mildare mot magen.
 
Jag har kronisk järnbrist och får järndropp regelbundet när det behövs. Ibland en gång om året ibland fyra. Har haft det såhär i tio år nu. Min kropp verkar av någon anledning inte ha någon förmåga att ta upp järn och mina depåer är alltid tomma och hb ligger sällan över 100 utan snarare runt 80, ibland lägre. B12-brist har jag också kroniskt, det hänger ihop med järnbristen. För det får jag sprutor instramuskulärt vid behov.

Mår man väldigt dåligt av järntabletter så kan man stå på sig och få dropp. Dock ska man veta att det kostar mycket och man behöver göra det på VC eller sjukhus under övervakning eftersom det kan kan bli farligt.
 
Jag har kronisk järnbrist och får järndropp regelbundet när det behövs. Ibland en gång om året ibland fyra. Har haft det såhär i tio år nu. Min kropp verkar av någon anledning inte ha någon förmåga att ta upp järn och mina depåer är alltid tomma och hb ligger sällan över 100 utan snarare runt 80, ibland lägre. B12-brist har jag också kroniskt, det hänger ihop med järnbristen. För det får jag sprutor instramuskulärt vid behov.

Mår man väldigt dåligt av järntabletter så kan man stå på sig och få dropp. Dock ska man veta att det kostar mycket och man behöver göra det på VC eller sjukhus under övervakning eftersom det kan kan bli farligt.
Hur menar du att det kostar mycket med järndropp? För patienten? För vården? Kostnad i pengar eller i biverkningar?
Hur lång tid tar det för droppet att gå in?

Jag har 10 i ferritinvärde nu men normalt hb så därav min undran.
 
Hur menar du att det kostar mycket med järndropp? För patienten? För vården? Kostnad i pengar eller i biverkningar?
Hur lång tid tar det för droppet att gå in?

Jag har 10 i ferritinvärde nu men normalt hb så därav min undran.

Jag har fått järndropp två gånger och fick hämta ut flaskan själv på apoteket, sedan fick jag droppet på mottagningen. Visserligen är det länge sedan men jag borde komma ihåg om det var dyrt.
 
Angående järntabletter och magproblem. Jag tar en tablett varannan eller var tredje dag för att inte störa magen för mycket och för mig funkar det jättebra. Observera också att det finns många tillskott innehållandes järn varav de flesta har alldeles för låg dos för att åtgärda järnbrist. Jag tar Duroferon. Niferex är också bra.
 
Jag har levt med dåliga blodvärden större delen av livet.
Jag åt två Duroferon varannan dag - på läkares inrådan. En närstående har haft samma bekymmer med blodvärdet och blivit hjälpt av SiderAl. Det är lite dyrt men var mer effektivt och definitivt snällare mot magen.
 
När jag var som värst hade jag HB på strax över 70. Nu har jag ätit 2 duoferon-tabletter per dag + en multivitamin tablett som innehåller strax över 100% av RDI av järn i ungefär 3 månader och börjar sakta men säkert landa på normala HB-värden.
Min läkare ville inte att jag skulle börja med järndropp då det tydligen inte är helt riskfritt (om jag inte minns fel) utan hon ville att jag skulle börja med att introducera tabletter. Började alltså inte på denna dos på en gång utan har sakta men säkert trappat upp intaget.
 
Tack för alla svar! Mitt blodvärde är normalt (129, men jag brukar ligga närmare 140).

Jag köpte tillskott innehållande järn och C-vitamin igår, tänkte att jag gör det jag kan innan läkaren ringer mig.

Jag är sjukt trött och tappar hår som en hund under vårfällning... Utöver det har jag huvudvärk och yrsel. Blir fort tung i benen när jag går promenader och andfådd..
 
Du kommer få prova dig fram. Fungerar inte järntabletter som önskat kan dropp vara aktuellt. Det är väldigt individuellt hur man svarar på järntabletter både i upptag och biverkningar. Min kropp suger upp järn som en svamp så jag höjer enkelt nivåerna med skonsamma hemofer. När jag varit riktigt påverkad, andfådd mm, har jag ätit niferex eller motsvarande ett par veckor. Har flera ggr fått konstaterad järnbrist men det är intaget (är vegetarian) som är för lågt i förhållande till förlust vid mens. Järnbrist kan ju beror på olika saker, är upptaget begränsat kan det vara svårare att få effekt med järntabletter.
 
Min kropp verkar av någon anledning inte ha någon förmåga att ta upp järn och mina depåer är alltid tomma och hb ligger sällan över 100 utan snarare runt 80
Är det inte tvärtom då? Att kroppen tar upp järnet och "spottar ut det"? Därför det inget finns kvar i depåerna? Tänker att om din kropp inte kunde ta upp hade ju depåerna varit fulla, men de hade inte nått ut.

Min järnupptagningsförmåga är för hög, så det blir ingenting kvar på cellnivå sa en läkare en gång i tiden. Därför jag tänker att du har liknande.
 
Någon som vet om denna är bra? Dels för magen dels för TS problem? Fick den rekommenderat av en vegansk vän som har problem med järntillskott och magen.

https://www.bodystore.com/vegan-easy-iron-20-mg-complex-50-kaps/A2221-758.html
För lite järn skulle jag säga. Detta är ett tillskott för någon som vill ha hjälp att bibehålla sina järnvärden, inte för att bota järnbrist. DRI är 15 mg järn. De länkade tabletterna innehåller 20 mg. Duroferon innehåller 100 mg, alltså fem gånger mer.
 
Är det inte tvärtom då? Att kroppen tar upp järnet och "spottar ut det"? Därför det inget finns kvar i depåerna? Tänker att om din kropp inte kunde ta upp hade ju depåerna varit fulla, men de hade inte nått ut.

Min järnupptagningsförmåga är för hög, så det blir ingenting kvar på cellnivå sa en läkare en gång i tiden. Därför jag tänker att du har liknande.

Ja, så kanske det är. Har aldrig tänkt på det på det sättet. Jag har alltid lågt hb (under 100), tomma depåer och b12-brist.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp