Järntillskott

Enya

Trådstartare
Jag behöver ta järntillskott eftersom mina järnvärden är för låga. Läkaren jag pratade med i fredags rekommenderade tabletter som heter Winst Iron, som smälter i munnen och därför inte ska påverka magen som de traditionella tabletterna. Av järntabletter blir ju min mage, som många andra, rejält upprörd och jag mår verkligen skit av dem och skulle gärna undvika käka något som påverkar den. Den är ju redan utan järntillskott rätt kinkig och dryg, ärligt talat.

Är det någon här som testat dem? Fungerar de som avsett? Finns det andra som fungerar liknande? De är inte helt lätta att få tag på, insåg jag i dag när jag inte fann dem på två olika Apotek.

Jag är under utredning för varför järnvärdet och lite andra värden är felaktiga, så jag antar jag får rätt hjälp så småningom när man vet vad som orsakar problemet. Men jag skulle verkligen inte ha något emot att bli piggare, orka mer och inte vara så hängig och slut innan jag gjort alla utredningarna som står i startgroparna.
 
Ja, det var ju en idé att beställa därifrån. Det borde inte ta lika lång tid som förut att få hem, då de har så många som beställer därifrån nu, hoppas jag.
 
Så roligt att det börjar komma nya sorter av järntillskott!

Min mage brakar också ihop av traditionella järntillskott.. Det enda som fungerar är intravenöst, och det kan vara meckigt att övertala vården om.
Jag har också problem med diverse märkliga ovanliga brister, kommer följa din tråd :)
 
Jag har inte provat de du frågar om, men tog siderAL forte under graviditeten och de påverkade inte alls magen, alla andra jag provat har varit hemska..
De var dock snuskigt dyra, 279:- för 30 stycken. Jag åt två om dagen 💸

Jag såg också till att få i mig ordentligt med c-vitamin då det kan boosta upptaget av järn.
 
Det påverkar väl magen? I alla fall var det någon jag hörde från jag var gravid för en himla massa år sedan nu. Stämmer inte det? Och det ska inte innehålla fullt så mycket järn så att det räcker om man har en brist.
 
Så roligt att det börjar komma nya sorter av järntillskott!

Min mage brakar också ihop av traditionella järntillskott.. Det enda som fungerar är intravenöst, och det kan vara meckigt att övertala vården om.
Jag har också problem med diverse märkliga ovanliga brister, kommer följa din tråd :)
Ja, det var inte ett alternativ så länge vi inte vet varför värdena inte är som de ska vara, men jag kunde börja med denna sortens tabletter i alla fall, just eftersom jag inte ska må så skit medan utredningen av det pågår. Men blodbrist förklarar ju varför jag är så otroligt fasligt trött, totalt utmattad och orkeslös från och till.

Hur ofta får du intravenöst?

Det är fasen knappt jag vågar ta järn ändå eftersom jag är så rädd att magen ska bli kass! :o

Jag vet inte om jag har märkliga brister, men det funderas lite på vad som orsakar det. Kanske myom, så remiss till gynekolog. Eller något med magen, den har ju åsikter om en faslig massa saker i tid och otid, så remiss för röntgen av buken. Jag valde det före olika skopier, men det riskerar vara alternativet om allt ser bra ut på röntgen. Jag vill INTE göra sånt!:(
 
Jag har inte provat de du frågar om, men tog siderAL forte under graviditeten och de påverkade inte alls magen, alla andra jag provat har varit hemska..
De var dock snuskigt dyra, 279:- för 30 stycken. Jag åt två om dagen 💸

Jag såg också till att få i mig ordentligt med c-vitamin då det kan boosta upptaget av järn.
Fy satan vilket pris! Köpte du dem på Apoteket?
 
Ja, både online och i fysisk butik.
Mitt hb gick från 87 till ~120. Barnmorskan var rejäl oroad inför förlossningen ett tag, så de gjorde ju jobbet, skönt jag på föräldrapeng inte behövt köpa fler 🙈
Det var bra! Alltid skönt när det fungerar! Också med tanke på ekonomin, tillskott är ju rätt dyrt egentligen.
Minns min sista graviditet..... ett stick i fingret orsakade blodbad både på mig och barnmorskan när jag ryckte till. Jag behövde järntabletter konstaterade hon, ett värde på 95, men det följdes sedan inte upp alls utan hon frågade bara om jag åt det. Jag svarade ja, men tog bara det den första veckan efter det besöket, och sedan inga, jag ville inte må dåligt längre.

Vet inte hur lågt det är nu, men tror det går lite upp och ner för vissa dagar känner jag mig piggare och andra är jag helt däckad på. Nu har jag semester och har lite mer ork överlag.
 
Det var bra! Alltid skönt när det fungerar! Också med tanke på ekonomin, tillskott är ju rätt dyrt egentligen.
Minns min sista graviditet..... ett stick i fingret orsakade blodbad både på mig och barnmorskan när jag ryckte till. Jag behövde järntabletter konstaterade hon, ett värde på 95, men det följdes sedan inte upp alls utan hon frågade bara om jag åt det. Jag svarade ja, men tog bara det den första veckan efter det besöket, och sedan inga, jag ville inte må dåligt längre.

Vet inte hur lågt det är nu, men tror det går lite upp och ner för vissa dagar känner jag mig piggare och andra är jag helt däckad på. Nu har jag semester och har lite mer ork överlag.

Hade tur att min barnmorska följde upp varje besök, redan från start när värdet faktiskt var bra. Jag mådde inget vidare när det var så lågt. Hoppas du kan få ordning på det!
 
Hade tur att min barnmorska följde upp varje besök, redan från start när värdet faktiskt var bra. Jag mådde inget vidare när det var så lågt. Hoppas du kan få ordning på det!
Det var bra! Nej man mår verkligen inte alls bra med så lågt järn.
Har fått tag på tabletterna nu, och hoppas nu att magen inte protesterar. Såldes som utgående sortiment så det var rabatt på dem, de fanns inte framme utan man fick be om dem också. Undrar varför? De borde ju sälja bättre än de traditionella magmördartabletterna, om de nu fungerar som tänkt.
 
Det var bra! Nej man mår verkligen inte alls bra med så lågt järn.
Har fått tag på tabletterna nu, och hoppas nu att magen inte protesterar. Såldes som utgående sortiment så det var rabatt på dem, de fanns inte framme utan man fick be om dem också. Undrar varför? De borde ju sälja bättre än de traditionella magmördartabletterna, om de nu fungerar som tänkt.

På mitt apotek sa de att folk stal dem om de hade dem framme 😳
 
Har väl snart tagit tabletterna Winst Iron i 1,5 vecka eller så och tänker att det är typ samma skrot och korn som resten av skiten. Allvarligt, min mage pallar inte mycket mer. Den är helt slut av att omväxlande vara lös och hård, och av smärta och av illamående! Det känns som om det triggar en massa andra problem med magen också, tex är jag hungrig trots att jag ätit, en litet stund efter kan alltså magen få för sig att signalera att den är huuuuuuuuuuuuungrig. Äter jag minsta lilla med laktos i, är laktosintolerant, så skriker den ilsket för det. Tar jag värktabletter är det som om den upplever att jag mordhotar den, så den hämnas med att smärta.

Det enda jag vill är att vråla lugn och fin, sluta ta järntabletter och aldrig äta något mer i hela mitt liv. Det enda jag kan göra är sluta med järntabletterna. Vilket jag från i dag har gjort. Om jag måste välja mellan att ha en fullständigt smärtande och pajjande mage som dagligen får mig att gråta av smärta och att vara astrött, orkeslös, utmattad och vara i total avsaknad av energi för någonting, nedstämd, värk i kroppen och helt slut, ja då är valet enkelt, jag slutar med tabletterna och skonar min mage.

Ska göra röntgen av den vrålilskna kroppsdelen på fredag. Jag ser gärna att det finns något att se, men har inga förhoppningar, antar att det blir några skopier att tråckla sig igenom. Herregud, just i kvällen efter att nyligen haft en ordentlig smärtpärs så tror jag att jag hellre vill dö än göra skopier! Det är på något vis inte mänskligt att få saker nerkörda i halsen och uppkörda i röven och dem undersökningarna är anledningen till att jag aldrig har sökt hjälp för min förbannat kinkiga mage tidigare även om det kanske hade varit det vettigaste. Och frågan är, om jag vetat att ett lågt järnvärde och ett lågt blodvärde skulle leda till att läkaren hävdar magproblem så hade jag inte sökt nu heller....

Trött och uppgiven just nu. Ska egentligen sova, men med en värkande mage är det dömt att misslyckas just nu.
 
Den enda som fungerar för mig är topformulas egna järntillskott. Tyvärr har de numera tillsatt c-vitamin vilket gör att iallafall jag inte kan ta mer än en tablett om dagen då jag reagerar på c-vitaminet om jag tar fler (före de tillsatte c-vitamin kunde jag utan problem ta 8/dag) men en tablett är mer än inget och de är billiga så värda att prova.

Iallafall vid gastroskopi kan man kräva lugnande så man somnar. Jag skriver kräva för det är tyvärr vad jag har fått göra. Att be om det har aldrig hjälpt mig utan det är att vara mycket tydlig med att jag inte gör det utan som gäller. Annars blir det det vanliga att "det brukar gå bra utan" och de lyssnar inte på att det aldrig har gått utan innan.
 
Nu kanske du hade provat allt annat som fanns redan, isåfall är min kommentar onödig - men ändå :)
Jag har också lite kinkig mage när jag tar järntillskott och jag äter Niferex kapslar och det funkar bra, har hört att dom ska vara snällare mot magen! Men det kanske inte funkar om magen är väldigt känslig, min är lite mittemellan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 065
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp