Järntråd eller alu-tråd? Synlig tråd? Skarvar?

Kicki081

Trådstartare
Ska göra en sommarhage med en omkrets på 200 m, alltså inte så stor. Tänker ha 3 trådar varav 2 järntråd (typ crapal 2) eller aluminiumtråd, och en tråd som syns bättre (tex svart/vitt elrep). Ni som har metalltråd, och en synbar tråd, bör den synbara sitta i mitten eller högst? Har mycket rådjur och i min nuvarande hage (alu-alu-band) har de tagit sönder mittentråden. Så är kanske bäst att ha den i mitten och sen sätta plastband lite här och där överst?

Gillar aluminiumtråden då den är så smidig att jobba med, men brottstyrkan är ju inte så bra, funderar därför över någon typ av järntråd. Ni som har järntråd, har ni nån form av skarv med jämna mellanrum för att den ska kunna gå av vid behov? Är den väldigt hård att böja osv? Tänkte montera dit spännfjäder oavsett metalltråd tänkte jag.

Åsikter och tips önskas :-)
 
Har satt så som du tänker. Alutråd vitsvart kvalitetsrep och sen alutråd igen. Ser prydligt ut och synligt utan att sticka ut för mkt.
 
Har satt så som du tänker. Alutråd vitsvart kvalitetsrep och sen alutråd igen. Ser prydligt ut och synligt utan att sticka ut för mkt.

Okej :-)
Du har inga plastband eller nåt annat som gör att man ser den övre tråden lite bättre? Tänker om hästen inte ser den övre tråden och får för sig att hoppa över mellantråden... Men de kanske ser alutråden tillräckligt bra.

Har du sträckfjädrar i alutråden?
 
Vuxna hästar ser metalltråd utan problem.

Jag vet inte var den uppfattningen om att hästar inte skulle se och uppfatta metalltråd kommer ifrån egentligen, bara att den är väldigt spridd.

Vi har i decennier haft flertrådiga (5 st, på vissa sträckor 6 trådar) med High-tensile 2,0 metalltråd, vi har får också, så det gäller att hålla djuren inne, och rovdjuren ute. Hästarna har inga som helst problem att se trådarna.

Tråden är spänd med med hjälp av fjädrar och gripples, och skulle en häst, eller för den delen en älg, få panik och dra genom stängslet, så går trådarna av.

Elrep och band är ett otyg, eftersom den inte går av, utan orsakar hemska skador istället. Dessutom så tål även de bättre kvaliterna UV-ljus dåligt, och blir skör efter några år.

Unga föl, under en månad gamla sisådär, har inte fullt utvecklad syn, och har inte riktigt lärt sig om världen än, så de kan ha problem att se annat än plankstaket. Jag sätter små rosetter av skogsband på översta tråden den första tiden när fölen får gå ut.
 
Vuxna hästar ser metalltråd utan problem.

Jag vet inte var den uppfattningen om att hästar inte skulle se och uppfatta metalltråd kommer ifrån egentligen, bara att den är väldigt spridd.

Vi har i decennier haft flertrådiga (5 st, på vissa sträckor 6 trådar) med High-tensile 2,0 metalltråd, vi har får också, så det gäller att hålla djuren inne, och rovdjuren ute. Hästarna har inga som helst problem att se trådarna.

Tråden är spänd med med hjälp av fjädrar och gripples, och skulle en häst, eller för den delen en älg, få panik och dra genom stängslet, så går trådarna av.

Elrep och band är ett otyg, eftersom den inte går av, utan orsakar hemska skador istället. Dessutom så tål även de bättre kvaliterna UV-ljus dåligt, och blir skör efter några år.

Unga föl, under en månad gamla sisådär, har inte fullt utvecklad syn, och har inte riktigt lärt sig om världen än, så de kan ha problem att se annat än plankstaket. Jag sätter små rosetter av skogsband på översta tråden den första tiden när fölen får gå ut.

Nej jag vet inte, man hör det ju ibland och blir lite osäker. Men vill ju ha bra el i tråden. Det är där det är gripples den går av då?
 
Okej :-)
Du har inga plastband eller nåt annat som gör att man ser den övre tråden lite bättre? Tänker om hästen inte ser den övre tråden och får för sig att hoppa över mellantråden... Men de kanske ser alutråden tillräckligt bra.

Har du sträckfjädrar i alutråden?
Bara på riktigt långa sträckor. Den är så lättsträckt att det inte behövs. Går igenom staketen ngn gång per år och justerar sträcket vid behov. Inga plastband och den vita tråden sitter ändå ganska högt upp ca 80 cm så den syns.
 
Okej :-)
Du har inga plastband eller nåt annat som gör att man ser den övre tråden lite bättre? Tänker om hästen inte ser den övre tråden och får för sig att hoppa över mellantråden... Men de kanske ser alutråden tillräckligt bra.

Har du sträckfjädrar i alutråden?
Jag har inga markeringar av mina alutrådar och de går inte in i det ändå. 😉
Skarvar med granngården skarvlås för alutråd och järntråd som också går att använda när man vill dra åt tråden..

Ja trådarna går av om hästen fastnar i dem, vilket jag tycker är en bra sak. Inte så stor risk att de sitter kvar fast i den och skadat sig.
Har ordentligt med el i så mina håller sig nog undran eventuella trådar som ligger kors och tvärs på marken. Visst kan de teoretiskt sett komma lösa då, men hellre det än att de fastnar i nåt läskigt elrep.
Lägger tråden ett extra varv runt isolatorerma (utan metallkärna) här och var för att den inte ska lossna runt hela hagen om den går av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp