Järvsöfaks ska avlivas – tränaren bekräftar

En av Sveriges mest folkkära hästar, Järvsöfaks, ska avlivas.
Tränaren Jan-Olov Persson bekräftar att det sker på torsdag.
– Han har åldrats mycket den senaste tiden, säger Jan-Olov Persson till Trav365 om den 26-årige ikonhästen.
 
Sorgligaste är ändå de många okunniga kommentarer jag läst på FB.
Att han kunde väl få bli pensionär och gå i hage till han dör själv tex.... Eller att han faktiskt kan äta uppblött pellets och få några år till.
Folk är verkligen själviska ibland. Tur Järvsöfaks ägare inte var det :heart .
 
Sorgligaste är ändå de många okunniga kommentarer jag läst på FB.
Att han kunde väl få bli pensionär och gå i hage till han dör själv tex.... Eller att han faktiskt kan äta uppblött pellets och få några år till.
Folk är verkligen själviska ibland. Tur Järvsöfaks ägare inte var det :heart .

Såg också dom och tänkte att det är människor som aldrig sett en häst bli gammal, förlora sina förmågor och sin värdighet, eller bli akut sämre för varje dag.
Vi som har gjort det beundrar de hästägare som inte är själviska och behåller hästen i livet trots att den lever på övertid.
 
Sorgligaste är ändå de många okunniga kommentarer jag läst på FB.
Att han kunde väl få bli pensionär och gå i hage till han dör själv tex.... Eller att han faktiskt kan äta uppblött pellets och få några år till.
Folk är verkligen själviska ibland. Tur Järvsöfaks ägare inte var det :heart .

Till vilken nytta kan man ju fråga sig också det är ett svårt beslut att ta att ta bort ett djur men också den största gåva man kan ge till ett riktigt sjukt djur som lider mer och mer för varje dag och ett väldigt osjälviskt beslut.
 
Sorgligaste är ändå de många okunniga kommentarer jag läst på FB.
Att han kunde väl få bli pensionär och gå i hage till han dör själv tex.... Eller att han faktiskt kan äta uppblött pellets och få några år till.
Folk är verkligen själviska ibland. Tur Järvsöfaks ägare inte var det :heart .
Såg också sådana kommentarer och blev så ledsen.
Särskilt som Järvsöfaks VAR helt pensionerad sedan några år tillbaka. Han blev dålig i höften, så då slutade han ridas och köras och fick bara gå i hage och vara häst. Vet inte vad mer folk förväntar sig att man ska kunna göra.

För övrigt hemskt sorgligt. En av världens bästa travhästar borta, det är verkligen en epok i graven. Han är saknad. ❤
 
Vet jag såg det på fb, där det var en tjej som gjorde hästskulpturer med tagel och erbjöd sig att gratis göra en skulptur till hans minne och försökte komma i kontakt med hans ägare. Vet inte om ägaren nappade på det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen Global Diplomacy sprang in Västerbo Lookhigh inför starten av lopp 4 på Vaggeryd. Global Diplomacy kom lös och skadade sig så...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ikonhästen Järvsöfaks är död. Under måndagen fick superhästen somna in. – För min tränarrörelse har han betytt allt, säger tränaren...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Superstjärnan Järvsöfaks är död. Ikonhästen blev 26 år gammal och sprang in över 21 miljoner kronor. Under måndagen fick han somna in. –...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp