Jäst som B-vitamin

_Peplis_

Trådstartare
Hur fungerar det att ge vanlig "baka deg jäst" till hästen som b-vitamin istället för alla dessa svinigt dyra tillskott av b-vitamin??

Kompisen gav det till sin häst i höstas, men jag ser inte så stor skillnad på hennes o min...Men ja, vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Jäst som B-vitamin

Jag ger alltid B-vitamin när hästarna fäller. En del säger att det går lika bra vad man en gör men det bästa ska vara att ge dom B-vitamin spruta. Gav foder jäst förra året men i år ger jag dom vanliga shy feeder
 
Sv: Jäst som B-vitamin

Mina hästar kan göra sitt B-vitamin själva. De som står på stor spannmålsgiva får ändå bryggerijäst/foderjäst inte för b-vitaminerna utan för krominnehållet. Krom har visat sig jämna ut blodsockernivåerna – inte så höga korta toppar utan längre, jämnare. Bakjäst har inte så hög halt av krom (om någon).
 
Sv: Jäst som B-vitamin

Men vissa B-vit. tillskott är väl inte så jättedyra? Jag betalade ca 55 kr för en liter när jag köpte för några veckor sedan. Hästen ska ha ca en matsked om dagen, så den flaskan räcker ju rätt länge.
 
Sv: Jäst som B-vitamin

Vanlig bakjäst är ingen hit och blir oxå ganska dyrt i längden. Däremot är det bästa b-vit tillskottet du kan ge i form av foderjäst som innehåller fler och mer b-vitaminer än tex vetekli eller havre, dessutom är det inte så dyrt och det ger även lite extra protein i foderstaten.
 
Sv: Jäst som B-vitamin

Ok, alltså jag ger inte det nu. Har inte gett heller..
Men eftersom kompisen gett det till sin häst så vill jag ju veta om det är bra eller inte. Men om/eftersom det är totalt onödigt så ska jag ju inte ge det!
 
Sv: Jäst som B-vitamin

Bakjäst är däremot bra mot hästar som är dåliga/lösa i magen :)
 
Sv: Jäst som B-vitamin

Ge foderjäst ist. Har alltid gett det till våra hästar vid pälsfällning. Snackas mkt om för eller emot men förra ponny visade TYDLIGT att iaf hon behövde ngt i foderjästen. Blev märkbart bättre när hon fick det varje dag. Annars mkt tröttare, slöare och allmänt mer likgiltlig till allt. Svettig och flåsig för ingenting. Med foderjäst så var hon sitt vanliga pigga jag med bra kondition.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
856
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 220
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 745
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp