Jästsvamp/mögel i småbalshösilage

Capybara

Trådstartare
I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre hästar och ponnyer varav en har astma och en är fångkänslig, så vi måste vara supernoga med vad vi fodrar med. Nu har minst 10 av de 40 balarna visat sig ha det jag uppfattar som jästsvamp (vita prickar) eller större områden med vitt ludd som jag antar är mögel. De påverkade balarna luktar alla väldigt starkt. Övriga balar har luktat gott och sett ut att hålla god kvalitet.

När jag läser på olika fodersidor ser jag att jästsvamp är ofarligt för hästar men kan göra att balen snabbt blir dålig. Vi har kasserat samtliga balar som varit påverkade, eftersom våra hästar är känsliga.

1. Uppfattar ni som har småbalshösilage att det är vanligt att balarna är påverkade av svamp eller mögel?

2. Skulle ni fodra med silage ur en bal som har vita prickar på ytan?
 
Vi har oftast hö för jag tycker det är smidigare men har ett år fodrat med småbalshösilage ca 40kg/balar . Köpte först av en bonde jag öppnade några som det var vita prickar det ville jag inte ge mina hästar . När flera visade sig inne hålla vita prickar tog jag kontakt med han som sålt . Han hade tyvärr inget att byta med men han kom och hämtade balarna och jag behövde såklart inte betala han förstod att jag inte ville ge det åt mina hästar .
Nästa bonde jag köpte från levererade mögelfria balar åt mig en hel vinter tror knappt det var någon dålig bal var jag tveksam på någon så fick jag alltid en extra nästa leverans .
Så mitt svar måste ju bli att det går utmärkt att få balar utan svamp och mögel och nej jag fodrar inte med varesig hösilage eller hö som jag se vita prickar på / misstänker mögel.
Min fd arab fick hemsk hosta en höst som visade sig beropå dålig foderkvalitet han blev bra med mediciner (och foder byte förståss ) men efter det var hans luftvägar mycket känsligare i resten av hans liv tex reagerade han lättare på damm .
 
I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre hästar och ponnyer varav en har astma och en är fångkänslig, så vi måste vara supernoga med vad vi fodrar med. Nu har minst 10 av de 40 balarna visat sig ha det jag uppfattar som jästsvamp (vita prickar) eller större områden med vitt ludd som jag antar är mögel. De påverkade balarna luktar alla väldigt starkt. Övriga balar har luktat gott och sett ut att hålla god kvalitet.

När jag läser på olika fodersidor ser jag att jästsvamp är ofarligt för hästar men kan göra att balen snabbt blir dålig. Vi har kasserat samtliga balar som varit påverkade, eftersom våra hästar är känsliga.

1. Uppfattar ni som har småbalshösilage att det är vanligt att balarna är påverkade av svamp eller mögel?

2. Skulle ni fodra med silage ur en bal som har vita prickar på ytan?
Ja, jag uppfattat att det är svårare med småbalar då det är klurigt att få till en bra ensileringsprocess, speciellt om ts halten är hög.

Det är skillnad på mögelsvamp och jäst, mer bra info hittar du här: https://hastsverige.se/hastens-miljo/foderskola-i-10-delar/se-upp-for-daligt-foder/
 
Det är skillnad på mögelsvamp och jäst, mer bra info hittar du här: https://hastsverige.se/hastens-miljo/foderskola-i-10-delar/se-upp-for-daligt-foder/

Ja, det är bland annat där jag varit och läst. Såvitt jag ser har vi haft mögel i vissa balar och bara jästsvamp i andra.

De som haft mögel i sig utgår jag från att alla kasserar. Vi har dock även kasserat de som bara verkar ha haft jästsvamp. Dels för att de har luktat starkt och otrevligt, dels för att vi inte alltid hinner göra slut på balen på en eller ett par dygn och såvitt jag förstår betyder jästsvamp en snabb tillväxt av mikroorganismer i balen.

Det jag är nyfiken på är dels hur andra gör med vitprickiga balar, dels om de som köper mycket småbalssilage uppfattar det som vanligt med påverkan just på sådana.
 
Jag har småbalsensilage och har inte haft en enda dålig bal än. (Köpte 8-9ton) Köpte för första gången förra året och har inte öppnat årets leverans än men räknar med att det är lika fint.
 
Jag har småbalsensilage och har inte haft en enda dålig bal än. (Köpte 8-9ton) Köpte för första gången förra året och har inte öppnat årets leverans än men räknar med att det är lika fint.

Vad skönt för dig! Jag tycker själv att småbalssilage känns himla praktiskt när man har få hästar och någon som helst inte ska äta hö. Men det är såklart vanskligt att köpa in om det är så att det ofta håller ojämn kvalitet. Hoppas att din leverans för året är bra!
 
Det jag är nyfiken på är dels hur andra gör med vitprickiga balar, dels om de som köper mycket småbalssilage uppfattar det som vanligt med påverkan just på sådana.

Jag kastar det vitprickiga och är sedan extra noga med att se hur balen utvecklar sig så att säga. Nu när vi har så varm höst och jag bara har två hästar så får jag slänga jättemycket (har mindre rundbalar).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är väldigt petig och noga med mina hästar. Har alltid slängt höensilage som ser eller luktar dåligt ut. Hyr stallplats med hö och strö i...
2
Svar
27
· Visningar
3 108
Foder & Strö Nu är det stora kontroverser i stallet. Vi har börjat öppna ett torrare parti hösilage och av dessa balar har flera haft ganska stora...
Svar
12
· Visningar
6 111
Senast: ch791022
·
Foder & Strö Har en "inneboende" i våran lösdrifthage, ägaren till denna hämtade hem en hösilagebal i veckan. Öppnade den nu och den luktar helt ok...
Svar
19
· Visningar
4 247
Senast: Zuzzi
·
L
Foder & Strö Jo jag har nu varit och köpt närmare 60 balar hö till min häst och upptäcker i dag att höet är som ihopklumpat alt att det sitter ihop...
Svar
16
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp