Jättedåliga hovar.

S

Saeves

Jag har en häst som har jättetrasiga hovar för tillfället, hon går ute dygnet runt nu i sommar och jag antar att det kan ha något med det att göra? Vi skodde henne i måndags och efter många om och men så lyckades vi få fast alla fyra skor trots att hovslagaren inte hade mycket att fästa sömmen i, efter det fyllde han alla sprickor m.m. med plastic padding så
att det skulle försvåra att trampa av sig skon. Igår hade hon ändå lyckats få en lös fram sko och hovslagaren var här
igen idag, med en ännu trasigare hov, borrade han egna hål i skon för att ha någon chans att fästa skon, men det är tveksamt att den sitter kvar..

Nu till min fråga, finns det något jag kan göra för att försöka förhindra att skon reser? Om den reser och det inte går att få på en ny sko på hoven finns det något annat jag kan göra då? Hon är väldigt ömfotad och kan inte gå barfota. Är en sko som man trär över hoven och spänner fast (vet inte vad de heter) ett alternativ?

Jag kan inte så mycket om det här med hovar så jag är jättetacksam för hjälp.
 
Sv: Jättedåliga hovar.

Varför inte prova med typ easy-boots över sommaren, så får fötterna en chans att återhämta sig? :)
 
Sv: Jättedåliga hovar.

Enzion!!

Fodertillskott som finns på Granngården. Kostar en del men är värt sin vikt i guld! Min häst slet av hela sin hovvägg på en lösdrift. Fanns ingen vägg kvar öht. Men tack vare en duktig hovis och dubbel rek. dos Enzion växte hela hovväggen ut på 3 månader.
 
Sv: Jättedåliga hovar.

Den här sidan har ganska bra boots tycker jag:
http://www.engarden.se/sv_galoscherna.html

Det kan ju vara ett alternativ tills du får ordning på hovarna igen. Om sprickorna kom nu till sommaren beror det förmodligen på att hovarna är för torra och spricker därav. Man kan köpa hovolja/hovfett och stryka på, eller vanlig olivolja men jag tror att det kan rubba hovens naturliga fettlager om man gör det för ofta. Du kan också ge fodertillskott som biotin eller fodertran, båda väldigt bra för att förbättra hovkvalitén.
 
Sv: Jättedåliga hovar.

De låter som min egna häst. Jag köpte honom sommaren 04 och då tappade han skor var 3dje dag ungefär och tillslut så fanns de inget att fästa skon i. Han va jätteömfotad så han kunde verkligen inte gå utan skor. Jag köpte "jumpaskor" (typ easyboots tror jag dom heter) och de funkade jättebra. Dom fick han ha över sommaren, men endast vid ridturerna, i hagen var han barfota. Efter sommaren så hade hovarna växt och han kunde ha normala skor igen.

Jag letade upp en riktigt, riktigt bra hovslagare och efter att jag hittade honom så har skorna suttit. Ibland så har någon rykt men inte så hoven har gått sönder. Denna hovslagaren hittade jag 06, men nu har vi flyttat igen så nu har vi en annan hovslagare. Hon är oxå riktigt bra och skorna sitter där dom ska.

Jag kan tillägga att den här hästen mådde verkligen inte bra när han kom till mej så de är därför jag tror att hans hovar inte va bra heller, men nu mår han jättebra och hovarna mår därefter :)

Jag kan rekomendera easybootsen, mina hette inte riktigt så, men dom va som en jumpa sko. Man fick inte ha dom mer än 12 timmar itaget iaf.
 
Sv: Jättedåliga hovar.

Hej.
Jag jobbar som barfotatrimmer och har faktiskt en kund med en häst som har liknande problem.
Hon har tagit beslutet att hästen skal få gå barfota nu så att ny hov får en chans att växa ut och bli lite bättre.
En sko försämrar blodflödet till en viss grad. För dom flesta hästar så är det inte något problem, men om man har en häst med dårliga hovar så kan det bli bättre om dom får gå barfota. I och med att man får igång blodflödet så får också hoven mer näring och kan växa och bli lite starkare, men det är också viktigt att du ger din häst lite extra tillskott för just hovar, f.ex Biotin.
Det finns många varianter av boots där ute, men jag vet flera som är väldigt nöjda med Simple boots. Dom är enkla att sätta på och sitter kvar.
Det är aldrig bra att en häst har ont och man skal absolut inte ha barfothäst till vilket pris som helst.
Du sade att hon var väldigt ömfotad när hon var barfota, kan du beskriva lite mer om omständigheterna?? Tog du av skona och verkade hovarna eller tappade hon skor? Vilket underlag gick hon på? Hur länge? Vad var det för väder ute?
Jag valde att utbilda mig till barfottrimmer då jag ville lära mig mer om hovar och ben men jag tillhör inte dom som vill omvända alla till att ta av skona och tror att det fungerar bäst. Det har väldigt mycket med om det är upplagt för att ha barfothäst på stallet, vad man använder hästen till, hur mycket ägaren är beredd att göra själv etc. Det är inte fullt så enkelt som många tror.
Det är aldrig enkelt att veta vad man ska fråga hovslagare eller trimmare men det är väldigt viktigt att man tar reda på lite fakta själv för att se till att hästen får den hovvård som den behöver.
Jag bor och jobbar i Norge och jag har sett en hel del jobb av dårliga hovslagare och fått höra att det är många som inte bryr sig om att svara på ev. frågor eller att informera om viktiga saker som berör hovvård. Det är väldigt skrämmande och jag hoppas verkligen att detta ändrar sig.
Du får gärna skriva till mig om du har frågor, det här är mitt intresse och jag delar gärna med mig av min kunskap och jag lär mig väldigt gärna nya saker också!!
Hoppas att du finner den lösning som är bäst för dig och din häst.

Alex :)
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 414
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp