Jättedryg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu i helgen har jag ridit båda hästarna och det har blivit uteritt för hela slanten. I fredags var W helt skruvad, steppade omkring och nervösbajsade som jag vet inte vad, i stallgången. Jag hade tänkt rida ut, men ställde in det och gick ner till ridbanan. Där gick jag runt en stund med honom. Han brukar lugna ner sig när man gör så men han fortsatte att vara på tårna, så jag hämtade en longerlina så han kunde springa av sig lite. När jag släppte ut honom på linan bockade han lite och sen blev det galopp. Och galopp. Och mera galopp. Jag bytte varv på honom och han fortsatte i galopp. Själv gjorde jag typ ingenting mer än att hålla i linan. Till slut försökte jag få honom att sakta ner till trav, men lyckades inte så bra. När jag slutligen avbröt springandet och tittade på klockan hade det gått en kvart. Genomsvettig var han också så vi tog en promenad på 20-minuter. När vi kom tillbaka till stallet fortsatte han att vara nervös. Kan väl sägas att det blåste en hel del och någon grej i ventilationstrumman lät, så det fanns väl en anledning till nervositeten.

Igår när jag satt upp, kändes han ganska laddad, så jag började med några varv i skritt på ridbanan. Efter 5 minuter kändes det ok att rida ut. Det var ju lite spänt ute, men inga större konstigheter.

Idag tog vi samma tur. Jag tog honom till ridbanan och satt upp där och sen var vi redo att rida iväg direkt. Han var ungefär likadan som igår, även om han inte var så avslappnad som jag hade önskat.

Efteråt pratade jag med HV om saken och hon tyckte att man nog skulle vara väldigt glad att det gick att rida ut på honom överhuvudtaget. Hon hade blivit informerad om att han var jättedryg att rida ut på. Skitjobbig och inte rolig alls. :confused: Ok? Med det perspektivet så är "lite spänt" inte så mycket att klaga på. Han går fram överallt där jag ber honom, han bockar inte, sticker inte, ångar inte på som en dåre och skyggar inte mer än att han hoppar till och fryser fast en kort sekund om något oväntat dyker upp. Det är i alla erfarenheten hittills. Det var väl egentligen bara första gången vi var ute som vi mötte två monster, men han var väldigt lättövertalad att gå ändå.

Faktum är att P faktiskt är jobbigare än W att rida ut på för tillfället. P går och letar efter hästätande monster och igår hittade han ett i ormbunkarna vi skulle rida igenom. Han blir lite lätt hysterisk då. Det ska fnysas och blåsas och backas, innan han till slut går med på att gå där ändå. Igår tog det väl en minut eller så innan han gick. Idag hoppade han till vid samma ställe som monstret var på igår och P är liksom mer dramatisk än W i sina hopp.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·
  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 652
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp