Jättehögt Kalcium

Glimm

Trådstartare
Hur får jag ner Ca/P kvoten? Är det bara att ösa på med Fosforbalans tills det stämmer bättre? Ca/Mg är ju inte heller strålande, har förstått att högt Kalcium tar ut magnesiumet. Behöver ju selen också men kan ju inte lägga på mineraler på detta då höjs ju Kalciumet ännu mer. Finns det bara selen att köpa?

Ca 4,9g/kg foder
P 1,6/kg foder
Mg 1,8/kg foder
Ca/P 3
Ger 8 kg hösilage
 
Sv: Jättehögt Kalcium

Finns ett preparat som heter Biomag det innehåller både magnesium och fosfor. Möjligt att du måste ha fosforbalans i alla fall.
Blir jobbigt för dig om du skulle behöva komplettera med lusern.

Selen finns att köpa på apoteket, heter Selevitan annars finns Selo-E som även innehåller E-vitamin.
 
Sv: Jättehögt Kalcium

Behöver inte komplettera med något, kanonvärden på hösilaget, bara Ca/P kvoten som är åt helsike. Både fosfor och magnesiumbehovet täcks av hösilaget men Kalciumet är ju aldeles för högt, fast det kanske inte gör något med kvot på 3. Foderstatsprogrammet bryr sig inte, varnar inte för för hög kvot.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 408
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp