Jätterädd äldre hund

Soozzy

Trådstartare
Hej!

Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd och nervös, det tog ungefär 1 år innan han var världens mysigaste och gladaste hund.
För ca 1 1/2 år sedan så fick han ont i ryggen efter att ha sträckt sig, blev bra efter någon vecka men det visade sig att han blev väldigt rädd för höga ljud som han aldrig reagerat på tidigare, vilket gjorde att förra nyåret var otroligt jobbigt. Sedan dess så började han att vägra gå ut när det blev mörkt, han sprang 10 m ut till en gräsplätt och gjorde sina behov innan han försöker hysteriskt komma in igen. Och sen i våras så har han även börjat reagera på när någon öppnar en dörr, fönster eller bara pratar högt vilket gör att han fått panik helt plötsligt och bara vill hem, det går inte att locka iväg honom med något heller.
Han började även göra utfall mot hundar och människor om de säger hej till mig, vilket för mig tyder på att han är väldigt osäker. Jag kunde skicka honom till min sons farmor och farfar som bor på landet utan grannar och där har han tidigare kunnat slappna av, dock så fick jag reda på nu (han åkte dit för 8 dagar sen) att han vägrar gå ut även där nu.

Han är väldigt kelig inne och vill ha sällskap men han kan inte längre gå ut utan att springa och gömma sig, och kan inte gå mer än 10 meter utanför.

Jag har haft kontakt med våran veterinär och han känner hunden bra, han gav rådet att han skulle få somna in. Jag behöver höra hur andra hade tänkt? Jag är så kluven, han har varit den där som räddade mig när jag räddade honom. Vi älskar honom så mycket
 
jag hade nog låtit hunden somna in. Det låter inte som ett trevligt liv att vara så rädd.
Och IOM att den är så pass gammal och är en hund med bagage hade jag inte utsatt dem för att försöka träna bort rädslor etc.
Förstår att det känns fruktansvärt för dig/er andra människor så klart! Det är ett hemskt beslut att behöva ta. Men för hundens skull hade jag låtit den somna in. De ger oss så mkt att vi iaf kan ge dem ett bra avslut. Beklagar! ❤️
 
Först och främst - är hunden frisk och smärtfri? Med tanke på hur han reagerade när han tidigare hade ont i ryggen så tänker jag att hans reaktioner nu skulle kunna komma sig av smärta. I så fall får man ju börja med att hitta vad som är fel och behandla det. Jag hade nog velat ha en ordentlig genomgång av hunden.

Om det inte finns någon sjukdom/smärta som ligger bakom och utlöser rädslan så håller jag med, så där ska inte ett hundliv var, då är det dags att låta hunden somna in, ingen ska behöva leva med ständig rädsla och knappt våga gå ut för att göra sin behov.
 
Hej!

Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd och nervös, det tog ungefär 1 år innan han var världens mysigaste och gladaste hund.
För ca 1 1/2 år sedan så fick han ont i ryggen efter att ha sträckt sig, blev bra efter någon vecka men det visade sig att han blev väldigt rädd för höga ljud som han aldrig reagerat på tidigare, vilket gjorde att förra nyåret var otroligt jobbigt. Sedan dess så började han att vägra gå ut när det blev mörkt, han sprang 10 m ut till en gräsplätt och gjorde sina behov innan han försöker hysteriskt komma in igen. Och sen i våras så har han även börjat reagera på när någon öppnar en dörr, fönster eller bara pratar högt vilket gör att han fått panik helt plötsligt och bara vill hem, det går inte att locka iväg honom med något heller.
Han började även göra utfall mot hundar och människor om de säger hej till mig, vilket för mig tyder på att han är väldigt osäker. Jag kunde skicka honom till min sons farmor och farfar som bor på landet utan grannar och där har han tidigare kunnat slappna av, dock så fick jag reda på nu (han åkte dit för 8 dagar sen) att han vägrar gå ut även där nu.

Han är väldigt kelig inne och vill ha sällskap men han kan inte längre gå ut utan att springa och gömma sig, och kan inte gå mer än 10 meter utanför.

Jag har haft kontakt med våran veterinär och han känner hunden bra, han gav rådet att han skulle få somna in. Jag behöver höra hur andra hade tänkt? Jag är så kluven, han har varit den där som räddade mig när jag räddade honom. Vi älskar honom så mycket
Med tanke på hur otroligt långt det ofta gått för att en veterinär skulle rekommendera avlivning så tycker jag inte det är något att tveka på. Plus att du ju själv ser hur hunden lider och inte ens kan vistas utomhus. Sen tror jag att med tanke på reaktionerna att hunden förmodligen även har ont.

Det är svårt men det är ett ansvar man har som djurägare att hjälpa dom när det är dags.
 
Hej!

Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd och nervös, det tog ungefär 1 år innan han var världens mysigaste och gladaste hund.
För ca 1 1/2 år sedan så fick han ont i ryggen efter att ha sträckt sig, blev bra efter någon vecka men det visade sig att han blev väldigt rädd för höga ljud som han aldrig reagerat på tidigare, vilket gjorde att förra nyåret var otroligt jobbigt. Sedan dess så började han att vägra gå ut när det blev mörkt, han sprang 10 m ut till en gräsplätt och gjorde sina behov innan han försöker hysteriskt komma in igen. Och sen i våras så har han även börjat reagera på när någon öppnar en dörr, fönster eller bara pratar högt vilket gör att han fått panik helt plötsligt och bara vill hem, det går inte att locka iväg honom med något heller.
Han började även göra utfall mot hundar och människor om de säger hej till mig, vilket för mig tyder på att han är väldigt osäker. Jag kunde skicka honom till min sons farmor och farfar som bor på landet utan grannar och där har han tidigare kunnat slappna av, dock så fick jag reda på nu (han åkte dit för 8 dagar sen) att han vägrar gå ut även där nu.

Han är väldigt kelig inne och vill ha sällskap men han kan inte längre gå ut utan att springa och gömma sig, och kan inte gå mer än 10 meter utanför.

Jag har haft kontakt med våran veterinär och han känner hunden bra, han gav rådet att han skulle få somna in. Jag behöver höra hur andra hade tänkt? Jag är så kluven, han har varit den där som räddade mig när jag räddade honom. Vi älskar honom så mycket
Du älskar hunden men betyder det att din kärlek går före hundens rätt till ett värdigt liv??

Som djurägare har vi våra djurs liv som vårt ansvar. Djur ska ha sett så smärtfritt och värdigt liv som det går. Funkar det inte är det vårt ansvar att avsluta det livet.

Om en veterinär bedömer att hunden bör avlivas så bör man som djurägare ta sitt ansvar. Låt hunden somna. Hunden verkar lida. En död hund lider inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 694
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp