Jätteviktig tråd om Ahlgrens bilar

Tycker du att det är skillnad i smak på de rosa, gröna och vita bilarna?

  • Ja

    Röster: 286 86,9%
  • Nej

    Röster: 43 13,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Att bara vissa känner skilnad tycker inte jag som är kock i grunden är märkligt. Folk har olika känsliga smaklökar :)
Plus att blindtester såklart blir lättare om man jämför något man gillar mot nåt man inte gillar. Flera väldigt lika saker man gillar blir såklart svårare att skilja på, framför allt när man är van vid att ha synen som ”hjälp”. Man kan ju känna skillnad utan att för den delen kunna säga säkert vad man har i munnen.

Tänker t.ex på smaklekar man ofta hade på kalas eller liknande som liten. Att man inte gissade rätt betyder ju inte att det inte var skillnad i smak på det man åt.
 
Plus att blindtester såklart blir lättare om man jämför något man gillar mot nåt man inte gillar. Flera väldigt lika saker man gillar blir såklart svårare att skilja på, framför allt när man är van vid att ha synen som ”hjälp”. Man kan ju känna skillnad utan att för den delen kunna säga säkert vad man har i munnen.

Tänker t.ex på smaklekar man ofta hade på kalas eller liknande som liten. Att man inte gissade rätt betyder ju inte att det inte var skillnad i smak på det man åt.

Fast här hävdar ju tillverkaren det inte är skillnad. Dvs jag tänker att färgämne inte "ska" smaka. Men vissa personer känner ändå skillnad.

Lite som att jag gör ultraljudsskrämmor mot möss som man inte ska höra, det mänskliga örat ska inte kunna uppfatta det. Men vissa personer har extra bra hörsel och hör även de frekvenserna. Vissa personer har extra utvecklad förmåga att känna smak av t ex färgämne och känner den.

Jmf med saker det ÄR en klar tydlig skillnad på enligt alla men som kan vara svåra i blindtester ändå.
 
Fast här hävdar ju tillverkaren det inte är skillnad. Dvs jag tänker att färgämne inte "ska" smaka. Men vissa personer känner ändå skillnad.

Lite som att jag gör ultraljudsskrämmor mot möss som man inte ska höra, det mänskliga örat ska inte kunna uppfatta det. Men vissa personer har extra bra hörsel och hör även de frekvenserna. Vissa personer har extra utvecklad förmåga att känna smak av t ex färgämne och känner den.

Jmf med saker det ÄR en klar tydlig skillnad på enligt alla men som kan vara svåra i blindtester ändå.
Det vore intressant att göra olika typer av tester. Dels ett vanligt blindtest. Sedan ett test där försökspersonerna aldrig ätit bilarna tidigare.
Och därefter ett test där man förutom ögonbindel även tar bort lukten. Många som klarar ett vanligt blindtest lär få det riktigt svårt då även luktsinnet tas bort.
 
Fast här hävdar ju tillverkaren det inte är skillnad. Dvs jag tänker att färgämne inte "ska" smaka. Men vissa personer känner ändå skillnad.

Lite som att jag gör ultraljudsskrämmor mot möss som man inte ska höra, det mänskliga örat ska inte kunna uppfatta det. Men vissa personer har extra bra hörsel och hör även de frekvenserna. Vissa personer har extra utvecklad förmåga att känna smak av t ex färgämne och känner den.

Jmf med saker det ÄR en klar tydlig skillnad på enligt alla men som kan vara svåra i blindtester ändå.
Absolut! Jag ville bara påpeka att ett "misslyckat" blindtest inte nödvändigtvis innebär att det inte skiljer i smak. Sen uppfattar vi garanterat smaker på olika sätt och på olika känslighetsnivåer. :)
 
Fast här hävdar ju tillverkaren det inte är skillnad. Dvs jag tänker att färgämne inte "ska" smaka. Men vissa personer känner ändå skillnad.

Lite som att jag gör ultraljudsskrämmor mot möss som man inte ska höra, det mänskliga örat ska inte kunna uppfatta det. Men vissa personer har extra bra hörsel och hör även de frekvenserna.
De där skrämmorna är hemska, jag förstår att mössen flyr! :eek:
Varje gång jag kommer hem till mina föräldrar är det första jag gör att leta upp och stänga av alla deras musskrämmor, sjukt störigt ljud är det! :p
 
Jag tycker det är olika smak när jag ser dem och äter. Men har failat alla blindtester. Inklusive de felfärgade.

Fö samma med nonstop. De svarta är godast. Men i blindtester så 🙈
För mig smakar nonstop identiskt för mig, och inget vidare goda ändå.

Att du failar blindtester innebär inte att alla andra skulle göra det. Det krävs ju att man kan skilja dem åt. Jag skulle faila totalt mellan grön och röd. Det kan vara att jag är känslig för färgämnet. I och med att det finns med är bilarna inte identiska. Sen tror jag att jag behöver alla tre för att vara säker för i ärlighetens namn är det inte någon jätteskillnad och det var länge sedan jag åt.

Gör man ett blindtest med några random personer som inte har någon åsikt i frågan eller småbarn som hävdar att färgen de gillar är godast så lär det fallera. Jag tyckte bäst om röda när jag var liten för jag gillade färgen bäst men tog mitt förnuft till fånga senare.
 
Tillverkaren vägrar svara på frågor enligt flera artiklar jag sett. Har du en källa på att Malaco säker att de smakar identiskt?

Det är cloetta som gör dem. Och ja I artiklar har de valt att lämna frågan obesvarad. Vid besök i tillverkning har de dock sagt smaken är densamma. Som sagt jag har haft förmånen att se tillverkningen. Sen kan de ju ändrat recept men det säger de ju att de inte har
 
Det är cloetta som gör dem. Och ja I artiklar har de valt att lämna frågan obesvarad. Vid besök i tillverkning har de dock sagt smaken är densamma. Som sagt jag har haft förmånen att se tillverkningen. Sen kan de ju ändrat recept men det säger de ju att de inte har
De gör för förmodligen en del batchar med smakskillnad och en del utan, bara för att upprätthålla mystiken. :idea:
 
Bara for den har traden har jag nu "fallit av vagnen" och bestallt tva pasar Ahlgrens Bilar for en sammanlagd summa av $13.98 USD ... motsvarande 132.60 SEK 😳 VAD ska jag gora innan de kommer hit fran UK? Jag dragglar redan.

Och har sitter jag sa godissugen att jag kan avlida och mina Ahlgrens bilar ar nagonstans ute och aker fran UK till USA. :cautious: Vad ska man gora i sin missar, tankte jag. Jag har faktiskt lakrits topping for glass i skapet, och Maken brukar ha glass ... men i dag var glassen slut. :arghh: Det blev nagra djupfrysta blabar med lakrits topping. Det var ... annorlunda. :angel: och bilar var det ju inte. 😪
 
Och jag vantar ivrigt pa forsandelsen av tva pasar Ahlgrens bilar. Fran UK 🙄. Maken kan fa nagra rosa, men inte sa manga, ur ena pasen bara ... resten ar MITT. BARA MINA BILAR. ALLIHOPA. och jag ater formodligen upp bada pasarna pa en dag. Medan jag mycket metodiskt separerar och ater de rosa forst, sedan grona, och sparar det basta, de vita, till sist. :d
 
Det dök upp en påse bilar på bordet under midsommarfirandet.
Givetvis blev det blindtest :D
De vita och rosa bilarna prickade de flesta in varje gång. De gröna var lite klurigare men en kille tog dem på lukten varje gång :o
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 228
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp