Jävla ångest

Så jävla less på att ha ångest jämt, mer eller mindre. Just nu är det mer. Ringde psykakuten för jag kunde inte stå ut. Fick rådet att antingen läsa något eller lyssna på en podd. Jag saknar koncentrationsförmåga för sådana aktiviteter. Vet inte ens var man hittar poddar. Lyssna på ljudbok var också ett förslag men var fan hittar man något som intresserar en? Och hur ska man orka koncentrera sig?

Känner mig så jävla ledsen.
 

Vad jobbigt med ångest :(
Du kan inte lyssna på något och greja samtidigt? Ta en promenad, diska, småstäda?

Jag gillar historia och hittar poddar på acast (en app) eller Spotify.
 
Vad jobbigt med ångest :(
Du kan inte lyssna på något och greja samtidigt? Ta en promenad, diska, småstäda?

Jag gillar historia och hittar poddar på acast (en app) eller Spotify.
Jag lyssnar på musik all min vakna tid. Men det hjälper inte vid ångest.

På sommaren är det lättare för då kan jag gå ut och rensa ogräs när jag har ångest. Dessutom går det förbi folk ibland vilket jag tycker är en trygghet. Ibland har jag ägnat mig åt bokföring när jag fått ångest och inte kunnat gå ut. Men idag blev det bara för mycket och ångesten blev övermäktig.
 
Om du har Spotify finns det massor med poddar där.
Annars har t.ex SR (Sveriges radio) mängder med poddar i sin spelare och på sin sida.

Hur man hittar något man gillar? Man klickar på något man tycker verkar okej och börjar lyssna helt enkelt.

https://sverigesradio.se/poddar-program

Taktiker för att tänka på annat: sätta igång en tvätt, dammsuga lite, sortera strumpor, ta en promenad, sticka (=handarbeta), lösa korsord, lösa Sudoku, ta en varm dusch, andas djupt 10 ggr, skriva dagbok, laga mat och äta upp den, diska efter sig.
 
Medicinen har kickat in men jag är fortfarande spänd och skakig. Fattar inte riktigt hur jag ska klara av att somna i kväll.

Mina katter är lite svårlekta. De är inte så imponerade av mina lekförsök. Och jag har klappat dem mycket under hela dagen. De kräver nämligen det. Tyvärr hjälper det inte mot ångest.

Men när jag har en riktigt intensiv ångestattack så är jag inte kapabel till mycket alls. Då blir jag paralyserad och bara skakar.

Lyssnar på en podd nu men tycker det är lite jobbigt. Skulle helst vilja sova.
 
Finns nåt ljud du gillar?
Åskoväder? Rinnande vatten? Fågelkvitter? Vågor?
Finns ju mycket sånt att lyssna på för avslappning.
Ja, om det finns ngt sånt kanske @Wille kan lyssna på det för att sen kunna somna om ett tag?

På youtube finns tex klipp med lugn musik och regn, eller valljud eller eldssprak.

Jag lyssnar ofta på ett med lugn musik, regn och åska när jag ska sova. Lugnar mig aningens iaf!
 
Jag gillar P3 och deras poddar. De är i lite olika längd, ca 1-1,20 h. Tycker längden är lagom för att hålla uppe koncentrationen. De har alltid en bra sammanfattning i text så går ofta att läsa sig till om den är intressant eller inte. De finns på Spotify eller på SR-hemsida/app.

-P3 historia. Porträtt av historiska personer, kan vara från antiken till modern tid.

-P3 dokumentär. Finns massor av olika ämnen/händelser/personer. Oftast är det historiskt kända händelser.

-P3 ID. Även här porträtt av individer, men oftast levande individer eller mer i närtid kända personer.
 
Jag gillar P3 och deras poddar. De är i lite olika längd, ca 1-1,20 h. Tycker längden är lagom för att hålla uppe koncentrationen. De har alltid en bra sammanfattning i text så går ofta att läsa sig till om den är intressant eller inte. De finns på Spotify eller på SR-hemsida/app.

-P3 historia. Porträtt av historiska personer, kan vara från antiken till modern tid.

-P3 dokumentär. Finns massor av olika ämnen/händelser/personer. Oftast är det historiskt kända händelser.

-P3 ID. Även här porträtt av individer, men oftast levande individer eller mer i närtid kända personer.
Kanske vore nåt att somna till, då jag är helt ointresserad av dessa ämnen.
 
En ljudbok som kanske kan vara till nytta. Depphjärna av Anders Hansen.

Det är en lättsmält, underhållande populärvetenskap om hur hjärnan fungerar och varför, bland annat om ångest. Den lär inte ta bort din ångest men det finns en del tips som kanske kan hjälpa.
 
En ljudbok som kanske kan vara till nytta. Depphjärna av Anders Hansen.

Det är en lättsmält, underhållande populärvetenskap om hur hjärnan fungerar och varför, bland annat om ångest. Den lär inte ta bort din ångest men det finns en del tips som kanske kan hjälpa.
Får kolla om jag kan hitta den.
 
Vet inte ens vad det är trots att jag hållit på med yoga och jobbat på ett yogaföretag.
Är väl främst en avslappningsform/meditationsform men man behöver ju inte väcka sig igen om tanken är att man ska somna. Om du söker på youtube så får du upp förslag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mer eller mindre på dåligt humör jämt. Min to-do-lista känns som en kravlista. Jag känner mig som en human doing i stället för en...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 968
Senast: Tonto
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 740
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 700
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp