jag absolut hatar allt vad som har med broddar att göra :(

C

chrisse

Usch.
Nu är det brodd-tider och snö-stylter-tider *buöööäää*

Så nu gott folk vill jag ha alla era vinter-brodd tips!!

Själv kan jag bidra med att jag petar ner massa bomull i broddhålen när han går i hagen utan brodd, för att då kommer det inte in skit där och man slipper rengöra hålen varje dag.
Vill inte ha brodd i hagen då hästarna leker väldigt mycket och ibland väldigt hårt.
Dom andra hästarna är oskodda så.. men jag vill inte att min häst sparkar dom med brodd :crazy:

Fler tips att göra före/efter/medans man har broddarna i.

Tell me tell me!!
 
Jag brukar ha öronproppar i broddhålen innan jag stoppar broddarna på.

Han skoddes om med vinterskor och snösulor för 2 veckor sedan och det har inte varit någon snö förrän igår ungefär.

Och då har jag haft öronproppar i broddhålen under tiden. Nu idag ska jag peta bort dom och sätta broddar.
 
Mina går barfota 1 maj- 31 oktober. Under vintern skos de i fram och då sätter jag i brodd direkt och sen tar jag bara ur dem vid ridhusträning eller om det skulle bli barmark mitt i vintern.. :smirk:
Mot styltor kan man ha snösulor i skon! Jättebra!
 
Har i blindbrodd bak i hagen. Har även använt mig av öronproppar en gång och det fungerade bra. Föredrar dock blindbroddar.
 
jag hatar oxå broddar... min pålle har en tendens att göra illa sig så fort de åker på... :mad:
jag brukar stoppa in gula öronproppar i hålen... jättelätt att ta ut när man vill ha på broddarna, t.ex. vid tävling...
 
nej hellre att han halkar än att han skadar någon annans häst. Jag skulle ogärna vilja att någon annan hade broddar på sin häst i samma hage som min.

De far omkring men det är inte halt. Det är gras i hela hagen under snön.
Halkar dom kunde dom lika gärna gjort det i leran när det var varmare...
Mest rädd att någon ska bli skadad när de reser sig mot varann :crazy:

Öronproppar var ju en bra ide faktiskt.
Min häst skoddes för två veckor sedan - utan snösulor.
Trodde inte snön skulle komma så fort.
Nästa gång blir det snösulor! :bow:
 
Vi har alltid broddar runt om hela vintern, dygnet runt. Skulle ALDRIG låta hästen gå ut utan om det är halt och isigt!! :eek:

Mina hästar halkar NU, och då är det bara lite rim på gräset, dom får broddar på måndag.

Har ej varit med om att någon har skadats pga brodd, då har dom isf trampat på sig själva.... :smirk:
 
Mina hästar har brodd på sig hela vinterhalvåret o då varesig dom går i hagen själv eller med andra. Skulle inte tordas ha i hagen utan brodd o inte orka att skruva i o ur varje dag... :crazy:
Släpps hästarna ihop under sommaren o kan göra upp då när dom ej har brodd, så är ju risken att dom sparkar varandra liten sedan, även om dom kan leka...
 
Jag gör som vanligt som du! :bow:

För övrigt så tror jag att om rangordningen är uppgjord innan broddtider så är risken för fläkskador och sträckningar större än sparkskador.
 
jag hatar broddar. broddade min fram idag, fy faaan vad jobbigt det var. det var ju massa skit i broddhålen såklart, jag fick peta i en halvtimme typ..hon är oskodd bak, men sen när hon skos nästa gång ska hon få snösulor runtom.
 
Tips: lämna broddarna på ;)

Jag har stått i fyra olika stall där hästarna gått broddade i flock (ibland så många som 15 st i samma hage). Vi har ALDRIG haft någon häst skadad av broddarna! Däremot hör man ofta om hästar som sträckt sig i hagen etc. Förstår inte hur man törs ha hästen obroddad i hagen, det halkar ju omkring jättemycket! Eller också står de blixt stilla för att inte halka med spända muskler som följd...
Våra går broddade dygnet runt oktober - april (norrbotten).
 
Det här med brodd i hagen tycks vara ett norrlandsfenomen... Innan jag upptäckte buke visste jag inte ens att det fanns som lät hästarna gå obroddade i hagen.
Sedan var jag och provjobbade på ett stort stall i Skåne, de trodde jag var totalvrickad när jag berättade att vi sällan eller aldrig broddar ur under vintern :crazy:
Samtidigt som vinterskorna sätts på i oktober börjar broddsäsongen, även om min häst just nu går med rätt så korta broddar (8 mm).
 
Förstår inte hur man törs ha hästen obroddad i hagen, det halkar ju omkring jättemycket!

Törs och törs, ibland är man så illa tvungen. Iallafall om har en sparkande häst och de andra hästägarna inte godkänner broddar bak.
 
Smörj olja (som man har till klipp maskiner mm) är bra att skvätta i brodd hålen med några dagars mellanrum......
:idea:
 
Håller med!!!
Har alltid broddat runt om, 4 i varje sko och snösulor runt om. Här ska ingen häst halka omkull inte!!!
Det blir oftast värre skador om de halkar omkull än om de skulle träffa med en spark. Det blir oftast "bara" ett litet hål, medan de kan bräcka benet i höftleden (modell kyckling :crazy:) om det vill sig illa när de halkar.

Om man inte vill ha broddat bak tycker jag man ska ta av skorna! Då har hästen iallafall en chans att klara sig bra på egen hand.

Själv har jag ELIT-brodden, den slits inte lika mycket och skruvar inte ur sig sjäv. Byter ett parr ggr under vintern, annars sitter de i jämt. Har aldrig haft en häst som trampat sig, och har aldrig fått broddspark heller.
 
jag har som ni aldrig varit med om att något allvarligt har hänt med broddar i hagen.
Men jag har heller aldrig varit med om att något har hänt av att hästen har halkat.

Jag bedömmer att det är lika stor risk för att hästen blir sparkad med brodd och gör sig ordentligt illa som det är om hästen halkar ordentligt illa...
 
:eek:men gud vad jag blir förvånad, det är nästan roligt :D
jag som trodde att INGEN lät sin häst gå broddad bak i hagen om den gick med andra hästar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett dilemma.Min häst har nästan alltid gått ensam i hagen och varit broddad vintertid. Nu bor min häst hemma och går ihop med...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: Pegasus63
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 668
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp