Jag älskar dig!

Det finns ju olika sorters kärlekar. Den man har till sina föräldrar/syskon, den man har till sina barn, den man har för en ev partner, den man har för sina djur osv. I af för mig så är det skillnad på kärleken jag känner för de olika "kategorierna", men kärlek är det ju och den uttrycks också på lite olika vis.
 
I nuläget, ingen. Om jag är i ett väletablerat förhållande, till partnern vid ett litet antal speciella tillfällen.

Jag uppfattar inte föräldra-barn-kärlek som att det ligger inom det området som det uttrycket används för. Skulle kännas snudd på incestuös-äckligt om min pappa sade det till mig. Den typen av kärlek använder man andra ord för.

Ang. engelskan så uppfattar jag det som att "I love you" har ett lägre värde inom det språket än vad "Jag älskar dig" har på svenska. Inte lättare att säga för att språket är ett annat, utan för att utrycken skiljer sig åt och inte är jämförbara i sin valör.

Att strössla med "jag älskar dig" dagligdags och i vardagssituationer skulle jag uppfatta som inflation i floskler. De orden använder man när man verkligen, verkligen ska lyfta fram det speciella, och då ska de användas så att man bevarar den höga värdeladdningen i det.

Jag tror inte att orden "I love you" har ett lagre varde an Svenskan's "Jag alskar dig" ... daremot ar det mer kulturellt acceptabelt i USA att verkligen tala om for nagon hur mycket man uppskattar den personen och hur nara man kanner sig den. Har talar vi ju ocka garna och ofta om nar man tycker att andra gjort nagot bra och hur mycket man uppskattar tjanster eller vanliga ord.
 
Vem säger du "jag älskar dig" till? Partner? Barn? Föräldrar? Vänner? Släktingar? Syskon? Och hur ofta?

Jag och maken diskuterade det här hemma idag, vad som är vanligt i Sverige och jag insåg att jag bara vet hur vi gör i vår familj, inte hur det ser ut generellt. Så jag tänkte höra här hur det ser ut för er :).


Jag säger det till djuren typ jämt - men är dålig på att säga det till älskade människor rakt ut. Jag visar det med handling... *kliché Men jag använder gärna smeknamn, vänliga omskrivningar och bekräftelser.

Vi säger inte "jag älskar dig" till varandra i min familj heller, tror aldrig jag hört det från min mamma överhuvudtaget nu när jag tänker på det.
 
De orden använder man när man verkligen, verkligen ska lyfta fram det speciella, och då ska de användas så att man bevarar den höga värdeladdningen i det.
Nä, det köper inte jag att man kan säga sådär rakt av. Jag säger att jag älskar min man HELA tiden och för mig betyder det exakt lika mycket varenda gång. För honom med. Han däremot säger det mer sällan (först), utan GÖR mer för att visa att han älskar mig. Inget av det är rätt eller fel, det är bara olika. Jag har aldrig förstått argumentet att om man säger det för mycket så tappar det mening, för mig känns det som ett märkligt förhållningssätt.

Sen, för oss som säger det ofta, så finns det ju olika grader av 'jag älskar dig'. Mitt "love youuu puss puss" när vi lägger på telefonen är ju nåt helt annat än när jag säger att jag älskar honom under mer seriösa förhållanden liksom. Hur man säger det, vilka ord man använder, ton etc allt det gör ju skillnad. Det betyder ju inte att mitt love youu puss puss vattnar ur uttrycket så mycket att han himlar med ögonen när jag säger det på mer allvarligt liksom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Till sambon flera gånger om dagen. Till mamma ibland, pappa mer sällan, systrarna ibland. Till djur dagligen när jag haft djur.
 
Det är bara sambon som får de tre magiska orden någon gång ibland men det är inte ofta. Han vet att jag älskar honom och jag vet att han älskar mig så vi behöver inte nöta på de orden varje dag.
 
Inte till nån.

Kunde dock säga ”Men Älskling!” Om det var nått helt galet. Med betoning på Ä:et

Kom på att jag ibland säger rakas äiti

Betyder det typ käre mor? Äiti kunde jag sedan tidigare. Det va enda sättet att påkalla morsans uppmärksamhet efter att lillebror nötte ut ordet mamma. :)
 
Jag säger det till dem jag älskar helt enkelt. Jag sitter inte heller och "håller på" uttrycket. jag använder det när jag vill och tänker inte att det är till speciella tillfällen. Tror inte sambon tycker att mitt "jag älskar dig" är mindre värt oavsett om jag säger det 5 ggr/dag eller om det som ibland går tid emellan. Jag älskar ju honom. Det vet han ju men jag gillar att säga det :)

I övrigt säger jag det som sagt till de jag älskar. Helt enkelt. Jag säger det till djuren, till sambon, till mamma, till pappa, till min syster, till mina närmare vänner. Jag gillar att visa kärlek och alla ovan älskar jag ju. De berikar mitt liv på ett fantastiskt sätt och jag tycker de förtjänar all kärlek de kan få!
 
Vem säger du "jag älskar dig" till? Partner? Barn? Föräldrar? Vänner? Släktingar? Syskon? Och hur ofta?

Jag och maken diskuterade det här hemma idag, vad som är vanligt i Sverige och jag insåg att jag bara vet hur vi gör i vår familj, inte hur det ser ut generellt. Så jag tänkte höra här hur det ser ut för er :).
Till min man och äldsta hund. Ytterst sällan till övrig familj.
Kallar även min man för älskling.
Älskar dom två oerhört mycket.
 
Min man(nästan dagligen) och mina djur :heart ibland men ganska sällan, till mina föräldrar(men älskar dom så klart varje dag).
 
I nuläget, ingen. Om jag är i ett väletablerat förhållande, till partnern vid ett litet antal speciella tillfällen.

Jag uppfattar inte föräldra-barn-kärlek som att det ligger inom det området som det uttrycket används för. Skulle kännas snudd på incestuös-äckligt om min pappa sade det till mig. Den typen av kärlek använder man andra ord för.

Ang. engelskan så uppfattar jag det som att "I love you" har ett lägre värde inom det språket än vad "Jag älskar dig" har på svenska. Inte lättare att säga för att språket är ett annat, utan för att utrycken skiljer sig åt och inte är jämförbara i sin valör.

Att strössla med "jag älskar dig" dagligdags och i vardagssituationer skulle jag uppfatta som inflation i floskler. De orden använder man när man verkligen, verkligen ska lyfta fram det speciella, och då ska de användas så att man bevarar den höga värdeladdningen i det.
Fy fan vad äckligt att kalla ens kärlek till ett syskon, föräldrar och syskonbarn för incestuöst!. :yuck::turd::wtf:
 
Fy fan vad äckligt att kalla ens kärlek till ett syskon, föräldrar och syskonbarn för incestuöst!. :yuck::turd::wtf:

Håller med! Kärlek och älska kan ju ta olika form beroende på vem det är. Jag älskar iaf min familj och kan även säga det. Sen älskar jag dem på ett annat sätt än sambon såklart. Men incestuöst?! Va?
 
Jag uppfattar inte föräldra-barn-kärlek som att det ligger inom det området som det uttrycket används för. Skulle kännas snudd på incestuös-äckligt om min pappa sade det till mig. Den typen av kärlek använder man andra ord för.

Vilka då till exempel?
 
Tittat man på människorelationer så säger jag specifikt ”jag älskar dig” till min man från dagligen till nån gång i månaden kanske? Jag håller inte räkningen på om jag säger det ”för mycket” för jag tycker inte att det är något man kan säga för mycket (eller för lite för den delen heller). Jag använder det nog inte slentrianmässigt, men inte heller så att jag helgar orden och sparar dem endast till speciella tillfällen, utan jag säger det när jag får feeling för dom.

Jag har även utbrustit det ett par gånger till en kompis, som har hjälp mig jättemycket både som vän, mental tränare och coach, och som jag verkligen älskar för att jag vet att han ALLTID ställer upp när jag behöver honom.

Min medfödda familj säger jag nog nästan aldrig exakt de tre orden till, men där känns det liksom så självklart efter snart 40 år med dem vid min sida, så jag tror det är därför jag aldrig säger det rätt ut. Jag hoppas att jag visar det tillräckligt mycket på andra sätt, och jag tror nog att de vet att jag älskar dem utan att jag behöver säga det rätt ut.
 
I nuläget, ingen. Om jag är i ett väletablerat förhållande, till partnern vid ett litet antal speciella tillfällen.

Jag uppfattar inte föräldra-barn-kärlek som att det ligger inom det området som det uttrycket används för. Skulle kännas snudd på incestuös-äckligt om min pappa sade det till mig. Den typen av kärlek använder man andra ord för.

Ang. engelskan så uppfattar jag det som att "I love you" har ett lägre värde inom det språket än vad "Jag älskar dig" har på svenska. Inte lättare att säga för att språket är ett annat, utan för att utrycken skiljer sig åt och inte är jämförbara i sin valör.

Att strössla med "jag älskar dig" dagligdags och i vardagssituationer skulle jag uppfatta som inflation i floskler. De orden använder man när man verkligen, verkligen ska lyfta fram det speciella, och då ska de användas så att man bevarar den höga värdeladdningen i det.
Det låter som att du förknippar kärlek med sex? Varför annars kalla det incestuöst? Men alla har ju olika syn på ordet och vad kärlek är.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 799
Senast: Helvetet
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 035
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 713
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 187
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp