Jag älskar Min travare!!

MattiZ

Trådstartare
Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras framgångar med era ridtravare så att jag kanske kan lära mig lite mer om min egen samtidigt.

Jag har precis köpt eller snarare fått en ny kastrerad 3årig valack. Det var en spontan grej och jag hade bara sett några halvdassiga bilder på honom. (ska lägga upp bilder i slutet av inlägget)
Men jag kände, vafan vem bryr sig, funkar de inte säljer jag honom vidare och om han e skadad eller något liknande så får han gå till de evigt gröna ängarna. Jag var alltså ganska positivt inställd ändå, var väldigt sugen och nyfiken på att få hem honom.

Nu till lite backgrund story om mig;

Tro mig inte fel för att jag vill lära mig mer om Travare, jag är född på hästryggen och har haft travare i min närhet sedan jag va liten. På grund av min mors företag där travhästar ingick i turridning. Jag fick min första ridtravare som 9åring och vi har haft våra desspyter, tävlingsdagar och mycket roligt ihop. Inget kan slå min älskling, han är idag 20år gammal och trött i benen. Antagligen på grov felbehandling i hans 10 första hem innan han som 6år gammal kom till oss. Stackarn hade haft både bruten käke och dåligt med mat + väldigt mycket träning i många år. Han hade stor potential till trav så de gav inte upp honom tills han blev ett vrak.

Han blev dock en underbar ridhäst här, även om min mor som då ägde honom funderade på att sätta honom i trav igen efter hon fått fason på honom.

Jag red mycket dressyr hemma, tävlade aldrig dressyr, men vi tränade galopp piruetter och allt möjligt. Han hade sjukt lätt för samling en gång i tiden det vill gudarna lova. Han e bara 155cm hög och väldigt kort och kompakt, så de kanske är en förklaring. Jag tävlade dock en massa hoppning när jag va yngre si sådär 12-13år. Säger inte att han e en super häst då jag aldrig hoppade högre än 90cm med den hästen, men han kan räkna, vet precis när han ska hoppa av och man märker knappt språnget utan han bara seglar över i galopp. Underbart att uppleva :)



Fasen vad jag skriver.. Det va iaf vad jag gjort med min förra travare, nu till min lilla fis ;D



Remii som jag döpte om honom till samma kväll som han kom var en syn jag inte förväntat mig. De halvdassiga bilderna gjorde honom verkligen inte till rätta. För mig är han just nu den perfekta hästen. Cool lugn i den nya miljön, ställer sig och äter direkt, inget spring eller liknande. Han e fortfarande lite hingstig som gnäggar ständigt efter stona på andra sidan staketet, men gör inte mer än så.

För mig är han vacker som en tavla, ett huvud jag aldrig sett på en travare tidigare. Ädelt som är svårt att se på bild faktiskt. Uttrycksfulla ögon och en ståtlig hållning. Jag va som förstelnad när han kom ut ur transporten. Även om han e väldigt smal och utan massa nu så är han otroligt vacker i mina ögon.

Så nu är han min lilla älskling, gör inte en fluga förnämn, förutom ett litet hingstnaffs efter godis, men de har han slutat med nu :)

Han tömkörs, går ut och gås med, tas hand om varje dag för att jag ska få ett starkt band till honom. Han e helt underbar och idag riktigt lös det om honom när han fick komma ut och gå i skogen igen. Han jobbar naturligt på bettet redan, även om jag inte håller i honom vilket jag tycker e sjukt bra.



Sedan så har jag sett hans steg i hagen, vilket är underbart, jag e glad att han inte är travtränad, för gud vad han trampar under sig fint och inte skjuter han bara med benen. Han har väldigt höga knälyft med fram och en stor galopp vad jag sett. Han verkar duktig att hoppa med.

Pappa hade lekt lite med en plog i hagen, plöjt några rader i bredd, ca 3meter som jag såg honom hoppa rakt över en gång när hästar gick förbi hagen längre bort och han va tvungen att springa dit. Det såg ut som världens längsta hopp, men jag e inte så insatt i hoppning så blev imponerad av det som tusan xD

Vi får väl se vad han tycker om bäst i framtiden helt enkelt, även om jag älskar dressyr som tusan så kan jag lika gärna tänka mig att gå vidare i hoppning med honom. För jag tänker satsa allt den här gången, när jag verkligen fått en så fin häst :)

De två första bilderna fick jag innan jag köpte honom;
IMG_0084_zps148a2477.jpg


IMG_0085_zps1f8159fd.jpg


Helt underbart att köpa en häst man inte vet något om och sedan bli så jävla nöjd som jag är idag, även om jag bara haft honom i drygt en vecka så e jag super super super glad och nöjd redan :')

IMG_0086_zps66b48897.jpg


Den bilden fick jag efter att jag betalat kastreringen på honom, alltså det var vad jag köpte honom för kan man säga. Och detta är Remii(Raymond) idag hos mig med mitt sätt att fota hästar på;

Bilderna skickas i nästa inlägg.

Kommentera gärna och skriv om era ridtravare även om ni inte orkar läsa igenom allt mitt babbel ;) Kram kram och lycka till!!
 
Sv: Jag älskar Min travare!!

När han kom till mig såg han ut såhär;

DSC_0027_zps0229de6a.jpg


Bild1_zps1a85c1f4.jpg


Bild3_zps74491e47.jpg


DSC_0016_zps41612a5f.jpg



Ps. Någon som förövrigt kanske kan se om han e en korsning? Arab? Jag har ingen aning för de sa att han va en tjuvbetäckning, men de sa att de måste varit en av deras travhingstar. De fick honom inte registrerad alltså på STC, varför, för att de finns regler? Öm men aaa kan de möjligtvis ha varit en annan pappa? Med tanke på att han e väldigt ädel i huvudet. Han har Cob huvud och är mer eller mindre 164cm hög nu. Eller så är han bara världens finaste travare ^^
 
Sv: Jag älskar Min travare!!

Ingen som vill bubbla lite med mig? :)) Jag vill så gärna höra om andras ridtravare, nu när ni vet de mesta om mina, ställ gärna frågor också. Jag är här för att diskutera, men det går ju inte om de inte finns någon att snacka med :(((
 
Sv: Jag älskar Min travare!!

Fin! Men det kan mycket väl vara renrasig travare fast han har ädelt huvud. Jag hade en foderhäst en gång som var väldigt lik din, han hade cob-huvud och var nästan ponnysöt. Den var en blandning av amerikanska travare och franska travare. Har fått för mig att de franska har ädlare huvuden, men det kan vara helt fel. :) Lycka till med honom! :)
 
Sv: Jag älskar Min travare!!

Ingen som vill bubbla lite med mig? :)) Jag vill så gärna höra om andras ridtravare, nu när ni vet de mesta om mina, ställ gärna frågor också. Jag är här för att diskutera, men det går ju inte om de inte finns någon att snacka med :(((

Det finns hur många trådar som helst om ridtravare, så jag uppmanar dig att använda sökfunktionen;)
 
Sv: Jag älskar Min travare!!

Japp det är sant, finns de med ädlare huvud de vet jag också, men han har så speciellt huvud asså det är jätte svårt att både visa med bild och förklara det xD
Jag har sett travare med väldigt konkavt huvud, men asså han har både de och sen ja väligt snävt insjunket på sidorna av nosryggen eller vad man ska säga x)

Ska kolla hans mammas stam, han kanske e en fransman ;)
Eller i alla fall till hälften.. hehe


Och jag vet mycket väl att det finns miljoner trådar (A) men man orkar ju inte svara i alla ;D
 
Sv: Jag älskar Min travare!!

Vad roligt för dig att det går bra! Är han hanterad mkt eller påbörjad inom något? Inkörd (antar det eftersom du skriver travare)? Har själv haft två fd travare och det är en skön ras!
 
Sv: Jag älskar Min travare!!

Eftersom han aldrig fick bli registrerad så är han tyvärr bara lite tömkörd som 1 och 2åring...
Så egentligen är det väl bra i min mening, då lär han sig aldrig att springa som travare gör, att häva sig framåt och skjuta med bakbenen.
Så han trampar ju under sig bra i hagen och när han tömkörs här :)

Så jag ska nog börja sitta upp om ett litet tag, så fort han lärt sig svänga, stanna på kommando och öka farten.
Allt de ska han kunna ordentligt innan jag ens tänker tanken på att sitta på honom x)
Sen ska jag försöka longera honom efter de också, så han bygger lite muskler innan med.
Eftersom han inte förstår longering alls nu så håller jag på med tömkörning i stället. :))
 
Sv: Jag älskar Min travare!!

Japp det är sant, finns de med ädlare huvud de vet jag också, men han har så speciellt huvud asså det är jätte svårt att både visa med bild och förklara det xD
Jag har sett travare med väldigt konkavt huvud, men asså han har både de och sen ja väligt snävt insjunket på sidorna av nosryggen eller vad man ska säga

Jag tycker att han har ett travartypiskt huvud. Det finns så många variationer med både ädla till grova, och cob (har haft passhästar med ponnystorlek på grimmor) till X-full, och din ser inte ut att ha något utstickande huvud.

Sedan är travarnas rörelsemönster och teknik inget de "lär" sig av travträning, travhästar är framavlade och byggda för att skjuta ifrån. Men självklart finns det individer (som din, förstår jag) vars exteriör och skalle har lättare för att ställa om, min ridtravare har fått väldigt goda ord av tränare trots att hon tränades för travet i 5-6 år innan jag började rida henne.

Och som Speedway skrev finns det en aktiv ridtravartråd på gnägg (och miljardtals andra trådar om travare), det brukar inte vara så populärt att starta nya trådar för att man "inte orkar" skriva i de befintliga som behandlar exakt samma ämnen. Så välkommen till ridtravartråden istället! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag älskar Min travare!!

Jo jag vet att de inte är jätte ovanligt, min andra häst har nästan ponny huvud han också, han e också travare, men men, det spelar ingen roll. Orkar inte riktigt förklara varför jag ser hans huvud som lite annorlunda eftersom detta inte syns på bilderna :)

Klart dom är det, de är ju avlade för att travar trava lix, men jag själv har aldrig sett honom göra det eller något som ens liknar det. Han har inte speciellt mycket svung i sitt steg, snarare höga knä lyft fram och mycket under tramp och ett steg som går mycket uppåt i stället för bara framåt. Vilket travare inte är avlade för vad jag vet? xP Så antog att det kanske är något de kan lära in att göra också? :)

okej, men tack för länken! Ska aboslut skriva där lite senare när jag fått några nya arbetsbilder på min kuse ^^
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 847
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp