Jag är en feeder...

Nu har Ariel (mitt sto som fick föl i april) gått ur den höglakterande fasen. Visst krävs det fortfarande mer foder än när hon är ridhäst, men det är ändå en skillnad jämfört med tidigare. Hon har iofs klarat sig bra på bete och 3 hg sojamjöl, men idag när jag var ute och gav henne futtiga 1 hg sojamjöl (som är det hon bör klara sig på fram till installningen) fick jag lätt ångest och började klura på om jag kanske ändå skulle ge henne ett halvt kg lusernhack varje dag, så hon får i sig lite mer protein och växttråd än gräset ger (vi har ganska avgnagt bete såhär i slutet på säsongen).

Kände igenom henne och hon är i gott hull, visst känner jag revbenen men hon har fettkuddar både framför och bakom revbenen. Jag skulle klassa henne som en 6:a, kanske tom 6,5 på tiogradig skala. Vilket gör tillskott av lusern till ett totalt slöseri, både med mina pengar, min tid och givetvis för att det lägger ett fettlager på Ariel som är totalt onödig för henne att släpa på.

Så när jag lämnat henne klurar jag vidare och kommer fram till att jag är en feeder. Jag älskar att ge mina hästar mat, att se dem äta och se nöjda ut. Även om jag på ett förnuftigt plan vet att övervikt riskera att leda till fång så vill min känslomässiga del bara älska ihjäl mina hästar med mat...

Finns det nån bot mot denna känsla? Jag agerar ju inte på den, men jag märker att den påverkar mig lite för mycket. Vem vet, vips en dag kanske den tar överhanden och så blir det övergödning av hästar...
 

Jag har inte hittat bot.
En sak är dock att det är lättare på sommaren då jag kan älska ihjäl dem med kli på tom kulpåse och juver. Det är i mina hästars ögon bättre än mat. Sen är de smällfeta ändå pga gräset
 
Hm... Jag upplever, nu när jag tänker efter, att det är lättare på vintern, för då packar jag ju hösilage till dem och "upplever" att de får mer foder av mig.

Mina är tack och lov inte smällfeta nu, men ponnyn hade mått bra av att äta ännu mindre bete (vilket det blir nästa år, får gå ute nu för att hålla fölet sällskap). Då har de ändå gått på ogödslat naturbete...
 
Jag gillar också att mata hästen. Också lättfödd och ständigt bantande men nu med föl så nu får hon äta 😂
Annars är jag livrädd för fång men tycker det är jätteviktigt att de får äta och få sitt behov av att tugga/söka föda tillgodosett, därför håller jag henne slank när hon rids.

Men jag pytsar med morötter, äpplen o hästgodisar utöver den uträknade foderstaten. Skär små fina bitar av frukt o grönt och lägger på maten.
Blandar hö med halm så det ser riktigt mycket ut i boxen.
Hämtar sly och granris.
Hon går normalt inte på bete, så vi handbetar många timmar i veckan på sommaren och jag handplockar gräs och fodrar med.

Det stillar lite 😁
 
Igår fick jag äntligen hämta mina säckar sojamjöl och passade även på att köpa lusernpellets medan det fanns. Får se om det blir likadant som vinter 2018 eller om folk är lugnare med hamstrandet. Men åh vad skönt det känns i magen att ha "ladorna fulla".

Nu ska jag bara invänta analysen för att se hur mycket jag kan få proppa i mitt digivande sto. :angel:
 
Igår fick jag äntligen hämta mina säckar sojamjöl och passade även på att köpa lusernpellets medan det fanns. Får se om det blir likadant som vinter 2018 eller om folk är lugnare med hamstrandet. Men åh vad skönt det känns i magen att ha "ladorna fulla".

Nu ska jag bara invänta analysen för att se hur mycket jag kan få proppa i mitt digivande sto. :angel:
När jag läste i trädgårdsgrupper för någon vecka sedan hade folk börjat gödsla landen med lusern 😳
Det var sopslut på lusern i alla Granngårxxx butiker i hela Sverige
 
När jag läste i trädgårdsgrupper för någon vecka sedan hade folk börjat gödsla landen med lusern 😳
Det var sopslut på lusern i alla Granngårxxx butiker i hela Sverige

Va?! Varför i hela friden gör man det?

Ja, lusern har det varit lite halvtaskig tillgång på, men nu har de fyllt lagren igen. Hackat har varit lättare att få tag på än pellets och speciellt pellets med melass som är det enda som funkar till min lilla ponny (hon får 50 g för att få i sig mineralerna).
 
Va?! Varför i hela friden gör man det?

Ja, lusern har det varit lite halvtaskig tillgång på, men nu har de fyllt lagren igen. Hackat har varit lättare att få tag på än pellets och speciellt pellets med melass som är det enda som funkar till min lilla ponny (hon får 50 g för att få i sig mineralerna).
För att det har varit problem med gödningsmedel, halm och gödsel som har pyralid i sig som dödar det man sått.

Blev en hätsk debatt där odlarna beskyllde hästägarna för smittad gödsel. Då började det tipsas om att gödsla med gröngödsel, till exempel lusern.
Fanns därmed väldigt lite förståelse för att de köper upp hästarnas mat.
"Varför ska hästmänniskorna få köpa lusern till sin hobby och inte vi?"
 
För att det har varit problem med gödningsmedel, halm och gödsel som har pyralid i sig som dödar det man sått.

Blev en hätsk debatt där odlarna beskyllde hästägarna för smittad gödsel. Då började det tipsas om att gödsla med gröngödsel, till exempel lusern.
Fanns därmed väldigt lite förståelse för att de köper upp hästarnas mat.
"Varför ska hästmänniskorna få köpa lusern till sin hobby och inte vi?"
Rättar mig själv - lusern bör inte innehålla pyralider eftersom baljväxter inte tål det, om jag förstått rätt.

Ändå sååååå dumt. Otroligt dumt. Fattar bloggarna vad dom ställt till med nu?
 
Senast ändrad:
Var glada att det bara är era djur ni är feders åt... Jag är det klockrent mot både mej och sambon...
Så illa att jag så snart mina blodprover är ok ska få en magop..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp