Jag är en hoarder

Jag tänker att man snarare är en hamster, om man samlar på sig mer än man behöver av något som man verkligen har användning för. Ved är väl ett typiskt sådant exempel. (hos oss hjälper våra grannar till med vedinsamlandet, för när de har fyllt sina egna förråd och det råkar falla fler träd på deras marker, så orkar de inte själva göra ved av det utan lämpar av det på vår vedbacke... (vi har varken traktor eller annat att frakta hit större träd med och tar tacksamt emot...)
Den stora toarullepaniken var ju också ett typiskt exempel på hamstrande.
 
Ingen i tråden är en hoarder baserat på vad som skrivits.

Hoarder = sjuklig samlarmani av allt inkl sopor, matavfall osv i kombo med total oförmåga att göra sig av med något, vad än det är.
Leder till extremt osanitära boendemiljöer. Både pga allt rat/prylar som uppfyller varje kubikmilimeter av boendet och pga ruttnande sopor, avföring etc.

Gissningsvis så kommer ingen som lider av riktig hoarding att basunera ut det på ett forum.

Hobbysamlare, lagrande av årsved och mildare samlarmani är inte ens på samma karta.
 
Ingen i tråden är en hoarder baserat på vad som skrivits.

Hoarder = sjuklig samlarmani av allt inkl sopor, matavfall osv i kombo med total oförmåga att göra sig av med något, vad än det är.
Leder till extremt osanitära boendemiljöer. Både pga allt rat/prylar som uppfyller varje kubikmilimeter av boendet och pga ruttnande sopor, avföring etc.

Gissningsvis så kommer ingen som lider av riktig hoarding att basunera ut det på ett forum.

Hobbysamlare, lagrande av årsved och mildare samlarmani är inte ens på samma karta.
Håller med, tror inte en hoarder vet om eller vill inse att den har det problemet.
 
Som jag då. Vissa år gör jag av med mindre ved, andra mer. Det brukar jämna ut sig om jag vartannat år köper tjugo och varannat år tio.

Men visst känner jag mig rik när alla tjugo kubiken är instaplade :)
Senaste tio åren har jag inte köpt ved utan samlar det som faller runt hagarna och tomten
Nu skulle jag behöva ta ner en björk men den är rätt grov så det vete tusan om jag rer det själv :crazy:
 
Finns det fler här som samlar på något i mängder som överstiger behovet? Jag samlar på ved. Har väl hur mycket som helst känns det som. När jag fått in årets leverans kommer nog båda bodarna att vara fyllda till bredden. Dessutom har jag beställt fällning av två björkar jag har. Får nog stoppa in dessa i carporten. Hoppas de får plats.
Om man värmer huset med ved skulle jag inte kalla det hoarding. Mina föräldrar har (hade?) flera vedbodar. Veden ska ju torka ett (?) år innan man eldar med den så de hade uppdelat veden i två sektioner i den största boden så en del torkade och den andra delen använde de.
 
https://www.mayoclinic.org/diseases...t=Overview,regardless of actual value, occurs

Att se till att man har ett stort förråd av ved är bara bra och definitivt inte en hoarder utan tvärtom positivt. Särskilt om man eldar under den kalla delen av året eftersom det gör att värmekostnaderna går ner. Samt att man, som tidigare nämnts, är extra bra eftersom man inte vet när en olycka är framme, tex bryta en arm eller ben, så man inte är kapabel att stapla ved.

Att inte kunna rensa/städa hemma är inte heller en hoarder utan handlar mer om ork och bristande motivation. Om man skulle börja samla på sig använda en portions formar och får panik över tanken på att de ska slängas då börjar man närma sig hoarder symptom. Däremot om man inte orkar slänga dem eller lägga dem i soppåsen och ta ut soppåsen då är det återigen inte hoarder utan något helt annat.
 
Om man värmer huset med ved skulle jag inte kalla det hoarding. Mina föräldrar har (hade?) flera vedbodar. Veden ska ju torka ett (?) år innan man eldar med den så de hade uppdelat veden i två sektioner i den största boden så en del torkade och den andra delen använde de.
Du kan ha rätt i att det kanske var fel ordval. Men det känns lite sjukligt att samla på sig så mycket att det inte får plats. Jag har en större vedbod, indelad i två sektioner. Sen har jag en liten vedbod också, även den indelad i två sektioner. Skulle tippa på att veden räcker 3-4 år när det är fullt överallt.
 
Du kan ha rätt i att det kanske var fel ordval. Men det känns lite sjukligt att samla på sig så mycket att det inte får plats. Jag har en större vedbod, indelad i två sektioner. Sen har jag en liten vedbod också, även den indelad i två sektioner. Skulle tippa på att veden räcker 3-4 år när det är fullt överallt.
Känns det inte skönt att slippa tänka på det i flera år? :)
När jag var barn fanns det i en grannby en som hade en hög och lång vedtrave ute på gården. Minns inte så bra men den var nog 2m hög och kanske 20 - 30 m lång. Det var ingen som tyckte det var negativt eller konstigt.
 
Du kan ha rätt i att det kanske var fel ordval. Men det känns lite sjukligt att samla på sig så mycket att det inte får plats. Jag har en större vedbod, indelad i två sektioner. Sen har jag en liten vedbod också, även den indelad i två sektioner. Skulle tippa på att veden räcker 3-4 år när det är fullt överallt.
Vilken rikedom!
Du slipper tänka på utgifter för ved i flera år :up:
 
Känns det inte skönt att slippa tänka på det i flera år? :)
När jag var barn fanns det i en grannby en som hade en hög och lång vedtrave ute på gården. Minns inte så bra men den var nog 2m hög och kanske 20 - 30 m lång. Det var ingen som tyckte det var negativt eller konstigt.
Ja, det är väl därför jag skaffat så mycket ved. Jag har sagt åt mig själv att nästa år får jag inte köpa mer ved. Men tror jag ska låta fälla två träd till nästa år. De är lite i vägen för andra växter.
 
Jag har varit hemma hos riktiga hoarders under mitt jobb som socialarbetare. Högar med tidningar, pizzakartonger etc som personen inte kunnat slänga för att tanken på det gett dem hög ångest.

Själv är jag en hamster när det gäller sånt som går åt i hushållet och hygienprodukter. Tandkräm, hårspray, hudkräm, pasta etc har jag stora lager av. Känns som att det ger en slags trygghet att veta att jag inte behöver stå utan.

Sen samlar jag på saker som främst böcker men även garn, tyger och det senaste är palettblad. Jag vet att jag har läggning för att låta samlarivern ta över så att det knappt längre än hanterbart, så numera är jag väldigt hård mot mig själv.
Böckerna tog nästan över min bostad, låg i travar överallt. Jag tog emot allt garn och alla tyger som folk skänkte bort.
En gång i tiden samlade jag på vinylskivor, svensk punk och band som utvecklats därifrån, och gick på jakt var och varannan helg på olika skivbörsar.
 
Jag har en tendens att köpa frimärken, är ingen samlare utan köper för att använda. Varje gång de höjt portot så har jag hamstrat innan höjningen. Så en gång räknade jag mina frimärken och det var ca 240 st … :rolleyes:
Har tre brevvänner så det går inte åt så många frimärken.
Får hejda mig från att köpa när jag ser nya med fina motiv.
För ett tag sen gav jag bort 5-6 häften så har väl under 200 st nu.
:D
 
Jag samlar på trådar, numera kastar jag nästan inga alls, men en fördel är att de inte tar upp så mycket plats alls i databasen och någon kan kanske någon gång ha en del nytta av några av dem. ;)

I övrigt bor jag på landet med gott om plats att spara på bra att ha grejer, när man slänger något är det ofta så att man något år senare kommer på att det kunde ha varit bra att ha den slängda/återvunna saken.
 
Jag samlade på stenar när jag var mindre, behöll dom själv. Har kvar några men slängt väldigt många.

Farfar och pappa samlar på engångspallar som de får hämta gratis från en industri, som de sedan sågar sönder och eldar med.
De har nog 2 års förbrukning sparat så här långt. 🙄😅
 
Jag samlade på stenar när jag var mindre, behöll dom själv. Har kvar några men slängt väldigt många.

Farfar och pappa samlar på engångspallar som de får hämta gratis från en industri, som de sedan sågar sönder och eldar med.
De har nog 2 års förbrukning sparat så här långt. 🙄😅
Sedär - får väl ta upp det intresset igen och lite större stenar rentav så går de att förvara på det där singlet du skrev om på annan plats.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 274
Senast: Wille
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 743
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp