Jag är hyposexuell

Min första tanke när jag läste trådstarten var ifall terapeuten skulle försöka 'bota' även homosexuella?
Eller att terapeuten fick för sig att det kom upp plötsligt och/eller orsakades av utmattningen? Och därför velat 'hjälpa'?

... Jag hoppas på det. :crazy:
 
Håller med.
Därför, baserat på det TS skrivit, så tyckte jag att det var lite drastiskt att säga att det var något hyposexuellt, dvs en störning. Av en psykolog dessutom som borde vara mera försiktig med att ge någon en sådan "diagnos". När det dessutom verkar passa in mera som en läggning.
Men jag har såklart inte träffat TS och är inte utbildad psykolog.

Edit: Terapeut var det tydligen, ber om ursäkt.
Fast vad jag menar är ju just att hyposexualitet antagligen inte måste vara en störning, en disorder. Psykologen måste inte ha menat det du hittat på wiki.
 
Fast vad jag menar är ju just att hyposexualitet antagligen inte måste vara en störning, en disorder. Psykologen måste inte ha menat det du hittat på wiki.
Du får gärna tala om vad för annan betydelse hyposexualitet kan ha. Jag hittade inget annat.
Och om terapeuten sa hyposexuell men menade asexuell så är det lika illa det :crazy:
 
Du får gärna tala om vad för annan betydelse hyposexualitet kan ha. Jag hittade inget annat.
Och om terapeuten sa hyposexuell men menade asexuell så är det lika illa det :crazy:
Men det skrev jag ju i #11 och #13? Det är inte hyposexualitet jag reagerar på, utan att du tror att all hyposexualitet måste vara en disorder. Men jag sätter punkt där, jag kan inte förklara vad jag tror på annat sätt.
 
Men det skrev jag ju i #11 och #13? Det är inte hyposexualitet jag reagerar på, utan att du tror att all hyposexualitet måste vara en disorder. Men jag sätter punkt där, jag kan inte förklara vad jag tror på annat sätt.
För att jag inte hittar någon annan betydelse än disorder (men att jag håller med om att man kan ha drag av det utan att ha hela diagnosen av disordern), jag har inte hittat något som säger att hyposexualitet är en läggning.
 
Tycker också att det låter som asexualitet (och aromantisk för den delen). Kort sagt enligt wiki; "att sakna könsdrift och sexuellt intresse." För min del låter det passa in på dig, men det är ju såklart upp till dig om du känner dig bekväm med det. Jag är lite åt asexualitetens håll jag också, har inte något intresse av att ha en sexuell relation med någon. Men jag är också panromantisk, dvs jag kan bli kär och/eller bli intresserad av folk. Inget konstigt med att vara aromantisk också.

Måste erkänna att jag inte har hört talats om hyposexuell förut, men på den engelska wiki-sidan om hypoactive sexual desire disorder så står det att för att det ska räknas som disorder så måste det orsaka markant oro/ångest eller "interpersonal difficulties", eller vara på grund av någon psykologisk sjukdom, droger eller annan medicinsk sjukdom. Bara så här kort läst om det så tycker jag att din psykolog reagerade lite väl kraftigt med att säga hyposexuell. Asexualitet är inte så unikt eller "konstigt" på så vis att man "behöver" göra något åt det. Lite gammelmodigt av psykologen kan jag tycka, speciellt då det inte verkar vara något nytt som dykt upp efter din utmattning utan något som hängt med i större delen av ditt liv.
Nej, det står att hyposexualitet är när man har nedsatt sexuellt intresse, lider av detta, och nedsättningen INTE kan förklaras genom psykologisk sjukdom, droger, medicinering eller annan sjukdom. Samt att asexuella har problematiserat begreppet eftersom de menar att det leder till en risk att man patologiserar asexualitet.

Men nyckeln är väl just, som du skriver, att hyposexualitet som sjukdomstillstånd inte är asexualitet i sig, utan om man är det och det orsakar en stort lidande.
 
Nej, det står att hyposexualitet är när man har nedsatt sexuellt intresse, lider av detta, och nedsättningen INTE kan förklaras genom psykologisk sjukdom, droger, medicinering eller annan sjukdom. Samt att asexuella har problematiserat begreppet eftersom de menar att det leder till en risk att man patologiserar asexualitet.

Men nyckeln är väl just, som du skriver, att hyposexualitet som sjukdomstillstånd inte är asexualitet i sig, utan om man är det och det orsakar en stort lidande.
Förlåt jag missade visst ett inte där någonstans, tack för rättelsen! :up:
Men ja, jag tolkar det som ett sjukdomstillstånd som inte bör jämföras med en sexuell läggning.
 
Jag är asexuell och det var just att jag började fundera kring min brist på attraktion till andra som ledde mig till den slutsatsen. Jag har nämligen aldrig mått dåligt över mitt ointresse, utan det har varit andra som inte kunnat förhålla sig till det på ett vettigt sätt. I ungdomen trodde jag mest att jag var sen i starten, så som det blir för vissa, men allt eftersom åren gick insåg jag att det måste vara något annat. När jag läste mer om asexualitet så föll många bitar på plats.

Men normen är stark och det är en anledning till att jag irl ännu är i garderoben - det är många som missförstår och vill få det till att man är skadad eller defekt på något vis, istället för att acceptera att asexualitet är en legitim läggning. "Det kommer bli annorlunda när du träffar rätt person", etc. Nej, rätt person skulle vara en som är lika okej med ett sexfritt liv som jag är, punkt.

Vårdpersonal är ett kapitel i sig... Jag har själv blivit mer eller mindre pressad till att komma ut till min kurator, för fler än en gång försökte hen fiska i huruvida jag är intresserad av män eller kvinnor - jag fick en känsla av att hen ville komma fram till att jag nog behöver en partner för att bli gladare. Men hen backade åtminstone när jag sa att jag är asexuell, istället för att försöka måla om det till något annat. En terapeut som tyckte att min läggning är något som jag "måste göra något åt" hade jag sagt tack och adjö till...

Sist jag kollade så hör det till diagnoskriterierna för hyposexualitet att man bland annat ska må påtagligt dåligt över sin brist på sexlust, och personer som själva definierar sig som asexuella ska inte bedömas efter de kriterierna. Visserligen var det i en engelskspråkig version av DSM-V om jag inte minns fel, men det känns relevant i sammanhanget ändå. Alla läggningar utöver hetero har patologiserats alltför länge. :down:
 
Han höll på med psykoanalys, han bröt ned mig helt under vårt samtal på olika sätt. Att bota min lesbiskhet var inte det värsta som sades.
Vilket århundrade var det?
Jag gick i nyklassisk psykoanalys på -80 talet hos en av de som utbildade sina kollegor, hen var även leg läkare o psykiatriker. Hade hen kläckt ur sig något liknande hade jag sett till att hen blev deslegitimerad.
Behandlingen räddade mitt liv
 
Vilket århundrade var det?
Jag gick i nyklassisk psykoanalys på -80 talet hos en av de som utbildade sina kollegor, hen var även leg läkare o psykiatriker. Hade hen kläckt ur sig något liknande hade jag sett till att hen blev deslegitimerad.
Behandlingen räddade mitt liv
Fast det är väl egentligen inget nytt? Alltså att alldeles för många psykoterapeuter och liknande har större problem med hbtq:s läggning än vad hbtq själva har. Folk jag känner har varit noga med att hitta terapeuter med ”godkänd” hbtq-inställning - inte för att få bearbeta sin lesbiskhet utan för att slippa göra det eftersom den inte var ett problem för dem, de ville bearbeta annat. Och det var svårt att få göra det hos random terapeut.
 
Men det skrev jag ju i #11 och #13? Det är inte hyposexualitet jag reagerar på, utan att du tror att all hyposexualitet måste vara en disorder. Men jag sätter punkt där, jag kan inte förklara vad jag tror på annat sätt.
Kan bara berätta vad terapeuten sa. Att man delade in läggningarna i grupper, hypo=under, hyper=över, homo=samma och hetero=annan. Han pratade inte om det som en disorder. Utan i mina öron lät asexuell och Hypo som sak. Men läser man på nätet verkar psykologe generellt inte helt överens.
Om Homo inte är en disorder så borde hypo och hyper inte heller vara det, tänker jag.
Å andra sidan så klämde han ju i med det där att jag borde få hjälp med det. Däremot hade inget med min utmattning att göra, det här kom på de sista träffarna vi hade, jag har gått där ett bra tag.
 
Kan bara berätta vad terapeuten sa. Att man delade in läggningarna i grupper, hypo=under, hyper=över, homo=samma och hetero=annan. Han pratade inte om det som en disorder. Utan i mina öron lät asexuell och Hypo som sak. Men läser man på nätet verkar psykologe generellt inte helt överens.
Om Homo inte är en disorder så borde hypo och hyper inte heller vara det, tänker jag.
Å andra sidan så klämde han ju i med det där att jag borde få hjälp med det. Däremot hade inget med min utmattning att göra, det här kom på de sista träffarna vi hade, jag har gått där ett bra tag.
Det får mig att grimasera lite det där första stycket, hypo- och hyper låter ju snarare som något som besvärar en och/eller stör en i ens liv. Medan homo och hetero är läggningar .. jag undrar nyfiket vad han skulle ha att säga om asexualitet eller andra liknande läggningar som inte ingår i de större grupperna, som homosexualitet och/eller heterosexualitet :cautious:

Uttryckte du dig som att du ville ha hjälp med det? Jag bara undrar då jag fick tolkningen av ditt inlägg att det var snarare något som du är och/eller har accepterat. Känns oartigt(!) att säga att någon behöver hjälp med något som de trivs med eller inte har något besvär med.
 
Kan bara berätta vad terapeuten sa. Att man delade in läggningarna i grupper, hypo=under, hyper=över, homo=samma och hetero=annan. Han pratade inte om det som en disorder. Utan i mina öron lät asexuell och Hypo som sak. Men läser man på nätet verkar psykologe generellt inte helt överens.
Om Homo inte är en disorder så borde hypo och hyper inte heller vara det, tänker jag.
Å andra sidan så klämde han ju i med det där att jag borde få hjälp med det. Däremot hade inget med min utmattning att göra, det här kom på de sista träffarna vi hade, jag har gått där ett bra tag.
Nej, det var ungefär så jag tänkte. Hypo betyder ju bara ”under”.

Däremot är det ju illa om han betraktar det som något du behöver hjälp med, om du själv inte har problem med det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp