Jag är hyposexuell

Beror ens hyposexualitet på en sjukdom så är det ju såklart inte fel att utreda det.

Jag har tex testosteronsvikt som pendlar lite och är då i perioder helt ointresserad av sex. Det är ju inte ett problem i sig, men testosteronsvikt har ju andra symptom oxå. Som tex benskörhet, viktuppgång, svårt att fokusera, svårt att bygga muskler och man kan bli trött och omotiverad, och en hel del mer.

Jag är därför väldigt motiverad att få testosteron utskrivet, men inte främst för sexualiteten, utan för alla andra saker som påverkar mitt liv mer egentligen. Även om de symptomen kan vara svårare att "ta på".
 
Det får mig att grimasera lite det där första stycket, hypo- och hyper låter ju snarare som något som besvärar en och/eller stör en i ens liv. Medan homo och hetero är läggningar .. jag undrar nyfiket vad han skulle ha att säga om asexualitet eller andra liknande läggningar som inte ingår i de större grupperna, som homosexualitet och/eller heterosexualitet :cautious:

Uttryckte du dig som att du ville ha hjälp med det? Jag bara undrar då jag fick tolkningen av ditt inlägg att det var snarare något som du är och/eller har accepterat. Känns oartigt(!) att säga att någon behöver hjälp med något som de trivs med eller inte har något besvär med.
I början av våra sessioner eller vad det kan tänkas heta, så frågade han om civilstånd. Sen kom frågan nåt i stilen: "Har du en pojkvän?" Då svarade jag: "Nä, jag är inte lagd åt det hållet." Då berättade jag att jag inte var intresserad av någon eller något. Sen månader senare så tog han upp "Det här med med din Hyposexualitet..." Då hade jag aldrig hört ordet, sen var det igång.
 
I början av våra sessioner eller vad det kan tänkas heta, så frågade han om civilstånd. Sen kom frågan nåt i stilen: "Har du en pojkvän?" Då svarade jag: "Nä, jag är inte lagd åt det hållet." Då berättade jag att jag inte var intresserad av någon eller något. Sen månader senare så tog han upp "Det här med med din Hyposexualitet..." Då hade jag aldrig hört ordet, sen var det igång.
:eek::cautious:
Ärligt, spontant så tycker jag att det där låter som okunnighet från någon som borde ha någorlunda koll på det. Som att han har förväxlat det med asexualitet eller har inte ens koll på att det finns något sånt.

För det andra, det där är också ohyfsat! Säger någon att de inte är en viss sexualitet eller ett visst kön så får man respektera det och fråga vad de identifierar sig som, om det behövs. Att själv sätta en "stämpel" på någon som inte uttryckt något sånt är bara oartigt! :mad:

Obs, jag menar inte att du ska behöva säga ifrån till honom eller så om du inte vill. Vill bara ge en annan synvinkel. :heart
 
Beror ens hyposexualitet på en sjukdom så är det ju såklart inte fel att utreda det.

Jag har tex testosteronsvikt som pendlar lite och är då i perioder helt ointresserad av sex. Det är ju inte ett problem i sig, men testosteronsvikt har ju andra symptom oxå. Som tex benskörhet, viktuppgång, svårt att fokusera, svårt att bygga muskler och man kan bli trött och omotiverad, och en hel del mer.

Jag är därför väldigt motiverad att få testosteron utskrivet, men inte främst för sexualiteten, utan för alla andra saker som påverkar mitt liv mer egentligen. Även om de symptomen kan vara svårare att "ta på".
Jag håller med till hundra procent. Men för att förtydliga, i TS inlägg så verkar det vara en terapeut som "diagnosierat" någon baserat enbart på att de inte är intresserad av någon. Utan att tänka på att det kan vara en läggning, eller behöver inte vara något "fel"/sjukdom hos dem.
 
Och så undrar folk varför det behövs hbtq-certifierade terapeuter 🙁
:(
Det borde inte vara så! :rage: De borde ha en åtminstone någorlunda koll på vad för olika läggningar det finns, och sedan försiktigt säga att de tyvärr inte har så stor koll på det (om det är så). De minst av alla borde ha koll på hur mycket man kan förstöra för någon om man råkar säga något fel när någon öppnar sig för dem :mad::cry:
 
:(
Det borde inte vara så! :rage: De borde ha en åtminstone någorlunda koll på vad för olika läggningar det finns, och sedan försiktigt säga att de tyvärr inte har så stor koll på det (om det är så). De minst av alla borde ha koll på hur mycket man kan förstöra för någon om man råkar säga något fel när någon öppnar sig för dem :mad::cry:

”Har du någon partner?” borde inte vara så svårt att fråga.
 
Jag håller med till hundra procent. Men för att förtydliga, i TS inlägg så verkar det vara en terapeut som "diagnosierat" någon baserat enbart på att de inte är intresserad av någon. Utan att tänka på att det kan vara en läggning, eller behöver inte vara något "fel"/sjukdom hos dem.
Jo absolut, jag håller med dig helt. Men jag tycker ändå att det är värt att nämna, framförallt som det är OTROLIGT svårt att överhuvudtaget få en läkare att kolla testosteronet på kvinnor,(eller att överhuvudtaget ta kvinnor på allvar).

Med det sagt, självklart är det inte alls samma sak om man är asexuell! Och självklart kan inte en terapeut ställa en sådan diagnos som denne gjorde. Men jag tycker samtidigt inte att det är fel att utreda, förutsatt att patienten vill det. Är patienten nöjd med livet ändå så är det ju inte mer med det :D
 
Fast en wikisida trumfar väl inte en utbildad psykolog? Det kanske går att vara hyposexuell utan att vara det så extremt att det är en disorder. Psykologen verkar ju inte ha pratat om störning.

Det ingår egentligen ingenting om sexualitet i psykologers utbildning så Wikipedia kan i det här fallet mycket väl trumfa det. :) Om det nu ens var en leg. psykolog, "terapeut" kan ju betyda lite vad som helst.
 
Det ingår egentligen ingenting om sexualitet i psykologers utbildning så Wikipedia kan i det här fallet mycket väl trumfa det. :) Om det nu ens var en leg. psykolog, "terapeut" kan ju betyda lite vad som helst.
Terapeut för mig är en person med psykoterapiutbildningen. En del av dem är ju dessutom psykologer men inte alla.

Sen finns ju en uppsjö av ”livscoacher” och annat men dem skulle jag aldrig kalla terapeut. Fast andra kanske använder termen lite lättvindigare.
 
https://www.rfsl.se/certifiering-och-utbildning/certifierade-verksamheter/

Här finns lista på alla verksamheter som genomgått certifiering av RFSL, det är väldigt olika typer av verksamheter dock. Sen finns det såklart terapeuter med kompetens som inte genomgått (den dyra) certifieringen. Har tips om en i Stockholmsområdet om du bor i närheten.
Njae, jag bor i Småland. :)
Men som sagt, jag lider verkligen inte av att vara just asexuell, eller vad det nu kan heta.
 
Terapeut för mig är en person med psykoterapiutbildningen. En del av dem är ju dessutom psykologer men inte alla.

Sen finns ju en uppsjö av ”livscoacher” och annat men dem skulle jag aldrig kalla terapeut. Fast andra kanske använder termen lite lättvindigare.
Det här var genom företagshälsan, så det var ingen "livscoach" Han var beroende och KBT-terapeut. En massa diplom på väggen i alla fall... :meh:
 
Terapeut för mig är en person med psykoterapiutbildningen. En del av dem är ju dessutom psykologer men inte alla.

Sen finns ju en uppsjö av ”livscoacher” och annat men dem skulle jag aldrig kalla terapeut. Fast andra kanske använder termen lite lättvindigare.

Tror att många tänker som dig, men terapeut har ju egentligen ingenting med psykologi att göra, tänk fysioterapeut, arbetsterapeut, equiterapeut etc. :D En psykolog är inte nödvändigtvis någon slags terapeut och en terapeut är definitivt inte alltid en psykolog!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp