Jag är man?

Jag använder ofta tjena som hälsningsfras, men uttalar det "tjänna".

Ang. manligt och kvinnligt så går det säkert att se någon typ av mönster men jag kan tänka mig att variationen är stor, framför allt geografiskt.
 
Tjena är en hälsningsfras som får mig att tänka på typ gamla pilsnerfilmer! :D
"Tjeeeeena, är ute och rullar hatt men ska snart ta tricken hem vettu".
Tänker på typ Vanheden i Jönssonligan, den typen av karaktär.

DOCK fick nog "tjena" en revival iom Solsidan och Oves "tjeeeeena mannen!" :D
Eller hur :D
 
Tjena är en hälsningsfras som får mig att tänka på typ gamla pilsnerfilmer! :D
"Tjeeeeena, är ute och rullar hatt men ska snart ta tricken hem vettu".
Tänker på typ Vanheden i Jönssonligan, den typen av karaktär.

DOCK fick nog "tjena" en revival iom Solsidan och Oves "tjeeeeena mannen!" :D

Precis så :D Gärna med ett riktigt nasalt "e".
 
Tjena mannen hör jag bara mellan pojkar/män. Jag undrar alltid varför de säger så? Som om de behöver bekräfta varandras och sin egen manlighet. I min öron låter det supertöntigt!

Jag använder det ganska ofta oavsett kön på motparten. Och som @Voeux skrev med väldigt nasalt eeeee :D Brukar kombinera med "det går bra nu mannen..." oftast med viss självdistans när ngt skiter sig :D
 
Tjena är en hälsningsfras som får mig att tänka på typ gamla pilsnerfilmer! :D
"Tjeeeeena, är ute och rullar hatt men ska snart ta tricken hem vettu".
Tänker på typ Vanheden i Jönssonligan, den typen av karaktär.

DOCK fick nog "tjena" en revival iom Solsidan och Oves "tjeeeeena mannen!" :D
Jag säger nog aldrig tjeeena, utan lite snärtigare, typ Tjena´! Då blir det en annan känsla.
 
Jag använder både "Tjena" och "Tjenare", men mest med en lite skämtsam underton till sådana man känner väl av alla kön. "Tja" säger jag inte, ligger inte bra i munnen. Född, uppvuxen och bor i Stockholmsförort, kan tilläggas.
 
Språket i P1 handlade om hälsningsfraser.

Enligt Henrik Rosenkvist använder enbart män "tjenare" och bara till andra män. Kvinnor använder det inte.

Min absoluta uppfattning är att Språket på P1 inte så sällan är en bra bit från min världsbild.

Allra längst bort var de när nån språkvetare med emfas hävdade att barnvisans 'slank' ur "Än slank hon hit, än slank hon dit, än slank hon ner i diket" hade divergerat fram ur substantivet 'slang', dvs Kråkans gång rörde sig som en trädgårdsslang med lite för högt tryck på vattnet.
 
Min absoluta uppfattning är att Språket på P1 inte så sällan är en bra bit från min världsbild.

Allra längst bort var de när nån språkvetare med emfas hävdade att barnvisans 'slank' ur "Än slank hon hit, än slank hon dit, än slank hon ner i diket" hade divergerat fram ur substantivet 'slang', dvs Kråkans gång rörde sig som en trädgårdsslang med lite för högt tryck på vattnet.
Jag tycker det har blivit sämre på senare tid. Mer kortfrågor och mindre reportage/fördjupningar som har substans nog att vara mångsidiga och nyanserade. Och en fjamsigare samtalston.
Men det tycker jag om det mesta på SR generellt, så är väl bara jag som är off mot resten av världen. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Relationer Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad. Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 278
Senast: Asko
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
21 968
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 297
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp