Jag är man?

Ja jo. Jag säger nog mer "men tjenna". Oklart varför.
Jag (som också då är man) säger ofta tjeeena, med långt e alltså. Varför? Ingen aning :p
Däremot om jag säger "tja" som hälsning så är det med ett kort a - tja'

Edit: Läste att Lycan använde "Tjabba" och kom på att det gör jag också ibland, uttalar som två ord tja'-ba' ;)
 
Senast ändrad:
Jag säger nog enbart "hej". Men måste erkänna att det där med långa "e" hänger med här också, ju gladare desto längre :D "Heeeeeeeeeeeeej!", alternativt med tryck i, "Men HEJ!!" Lyckligtvis är detta "e" inte lika nasalt som i "Tjeeeeeeeenare". Ligger liksom längre bak i munnen, så man slipper låta som Vanheden :D
 
Språket i P1 handlade om hälsningsfraser.

Enligt Henrik Rosenkvist använder enbart män "tjenare" och bara till andra män. Kvinnor använder det inte.
Jag kände mig träffad och tror att jag faktiskt använder just Tjena rätt frekvent.

Funderade på det nere i pannrummet och provade att säga tjenare för att känna om det kändes naturligt. Resultatet: hunden rusar ut vilt skällande. Han trodde att det kom nån. :D Jag fick kalla tillbaka honom för han letade efter en gäst.

Så - är vi fler manliga kvinnor härinne?

Jag är väl man jag också... jag använder både "tjena" och "tjenare" :laugh:
 
Tjena säger jag till katterna. Tror inte jag säger det till någon människa.
Hej eller hallå använder jag mest.
 
Nog för att jag alltid känt mig lite manligare än kvinnlig. Vet flera kvinnor som säger tjenare/tjena.
Min kille säger tjena/tjenare till mig också, så det stämmer inte att män skulle säga det enbart till andra män. Nä jag tror inte hälsningsfraser har med kön att göra om ja ska va ärlig, men men.🤷‍♀️
 
Jag använder bara tjena ironiskt, "jo men tjena". Som hälsningsfras säger jag hej, hejsan och tja. Stämmer bra med min erfarenhet att det är mest män som säger tjenare, men inte nödvändigtvis bara till andra män dock.
 
Var tvungen att kolla vart sjutton tjenare har för ursprung och:

"Det informella hälsningsordet tjaba är en sammandragning av tjänare bara. Ordet tjänare har använts sedan 1700-ralet som vardagligt hälsningsord. Ofta stavas det då tjenare. Det var i sin tur en förkortning av Jag vill var din ödmjuka tjänare."

:eek:
 
Var tvungen att kolla vart sjutton tjenare har för ursprung och:

"Det informella hälsningsordet tjaba är en sammandragning av tjänare bara. Ordet tjänare har använts sedan 1700-ralet som vardagligt hälsningsord. Ofta stavas det då tjenare. Det var i sin tur en förkortning av Jag vill vara din ödmjuka tjänare."

:eek:
Ja visst är det kul!

Tycker också att det är kul att jajamänsan, som jag överanvänder, kommer från ja, vid alla heliga män. :D
 
Ja visst är det kul!

Tycker också att det är kul att jajamänsan, som jag överanvänder, kommer från ja, vid alla heliga män. :D
Ja, verkligen! Språk är så himla intressant, lyssnat en del på Språket i P1 förut men det är nog dags att börja göra det igen! :D

Trodde det var ett mycket yngre uttryck! Haha, jajamänsan använder jag med men hade ingen aning om att det kom därifrån heller!
 
Tjena och tjenare låter för mig som någon som vill vara lite cool, men att det samtidigt är ute. Typ att så pratade man i stockholm på 40 talet eller något.
Min chef säger så, han är man. Jag säger så ironiskt - är kvinna.
Jag använder dock "Tja", "Tjo", "Bro", "Bror", "Yo", "Shululu", "Tjenix fenix", "Händer?", "Morsning", "Yao?", "Ey", "Weepa", "Goddag", "Tjabba"... Med mera.

Säger nog aldrig Hej, och inte heller Tjena :D
 
Språket i P1 handlade om hälsningsfraser.

Enligt Henrik Rosenkvist använder enbart män "tjenare" och bara till andra män. Kvinnor använder det inte.
Jag kände mig träffad och tror att jag faktiskt använder just Tjena rätt frekvent.

Funderade på det nere i pannrummet och provade att säga tjenare för att känna om det kändes naturligt. Resultatet: hunden rusar ut vilt skällande. Han trodde att det kom nån. :D Jag fick kalla tillbaka honom för han letade efter en gäst.

Så - är vi fler manliga kvinnor härinne?
Jag är i sådana fall också man, också med en hund som skäller när man säger något hälsningsord. Undrar om det är extra manligt när man har en sån hund? :D
 
Jag var och handlade på min lokala mataffär idag. När jag mötte en av de anställda så hälsade han med ett "tjenare" till mig ;)
Alltså är vi överens om att Språket i P1 helt enkelt har FEL :p
 
Jag är i sådana fall också man, också med en hund som skäller när man säger något hälsningsord. Undrar om det är extra manligt när man har en sån hund? :D
Fast jag tvivlar på att min hund kan bidra till min manlighet. :D
1633013528156.png
 
När jag funderade på om jag någonsin använder ”tjenare” så fick jag direkt upp en bild av brukshundsklubben i huvudet. Där känns det naturligt att ibland använda ”tjenare” eller ”tjena”, beroende på sammanhang, trots att jag inte brukar säga det annars.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·
Relationer Intressant krönika av Åsa Beckman i DN. Kände mig träffad. Hon skriver om fenomenet när kvinnor hur kvinnor ofta skyddar mäns uppblåsta...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 268
Senast: Asko
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
21 946
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 291
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp