Jag är orolig - barnens pappa vill flytta med barnen

Ok, läget är så trassligt.

Svårt att samarbeta som vuxna när han går genom barnen. Kontakta familjeföretag att höra med dem vad han har för rättigheter med flytt etc?
 
Ok, läget är så trassligt.

Svårt att samarbeta som vuxna när han går genom barnen. Kontakta familjeföretag att höra med dem vad han har för rättigheter med flytt etc?
Ja, det finns ju vissa familjejurister som erbjuder en timme gratis rådgivning. Det kanske är bra att börja där.

Oron kommer ju av att jag inte vet vad som sker, eftersom vi inte har en bra relation och därmed inte kommunicerar bra. Och för att jag aldrig vet om en fråga kommer att leda till ett vanligt svar, för det händer faktiskt ibland att samtal flyter på som om vi var välfungerande föräldrar, eller om det kommer att leda till fullskaligt krig. Det kan också leda till total tystnad, att han slutar svara på all kommunikation, eller att han öser tonvis med skit på mig. Det är precis som när vi bodde ihop. Jag vet aldrig vad jag har att förvänta mig, så jag utgår alltid ifrån det värsta, eftersom det är ett betydligt vanligare scenario än att något går smärtfritt.
 
Ja, det finns ju vissa familjejurister som erbjuder en timme gratis rådgivning. Det kanske är bra att börja där.

Oron kommer ju av att jag inte vet vad som sker, eftersom vi inte har en bra relation och därmed inte kommunicerar bra. Och för att jag aldrig vet om en fråga kommer att leda till ett vanligt svar, för det händer faktiskt ibland att samtal flyter på som om vi var välfungerande föräldrar, eller om det kommer att leda till fullskaligt krig. Det kan också leda till total tystnad, att han slutar svara på all kommunikation, eller att han öser tonvis med skit på mig. Det är precis som när vi bodde ihop. Jag vet aldrig vad jag har att förvänta mig, så jag utgår alltid ifrån det värsta, eftersom det är ett betydligt vanligare scenario än att något går smärtfritt.
Vilken otroligt slitsam situation.
 
Låter väldigt jobbigt.

Tänkte bara tipsa dig om att du kan kolla upp om det ingår rättsskyddsförsäkring i din hemförsäkring om du har en sån. Det kan eventuellt hjälpa dig med juristkostnaderna.

Ett annat alternativ att utforska är om du har rätt till rättshjälp.

https://www.domstol.se/rattshjalpsm...er-du-rattshjalp/har-du-ratt-till-rattshjalp/

Jag tror att du kunde ha nytta av att ha kontakt med en duktig och kunnig familjejurist som kan förklara och sätta sig in i alla detaljer som gäller dig och barnen.
 
Låter väldigt jobbigt.

Tänkte bara tipsa dig om att du kan kolla upp om det ingår rättsskyddsförsäkring i din hemförsäkring om du har en sån. Det kan eventuellt hjälpa dig med juristkostnaderna.

Ett annat alternativ att utforska är om du har rätt till rättshjälp.

https://www.domstol.se/rattshjalpsm...er-du-rattshjalp/har-du-ratt-till-rattshjalp/

Jag tror att du kunde ha nytta av att ha kontakt med en duktig och kunnig familjejurist som kan förklara och sätta sig in i alla detaljer som gäller dig och barnen.

Det är kontrollerat! Det var ju uppe förra vändan när jag hade jurist inkopplad. Som jag fick det förklarat då så gällde rättsskyddet när en tvist dras till rätten. Inte för eventuell rådgivning och hjälp innan man hamnar där. Så sist fick jag betala allt själv. Det var ju aldrig tanken att det skulle hamna i rätten, jag ville bara ha ett samarbetssamtal och han motsatte sig det.

Rättshjälp går väl in om man inte har rättsskydd?
 
Det är kontrollerat! Det var ju uppe förra vändan när jag hade jurist inkopplad. Som jag fick det förklarat då så gällde rättsskyddet när en tvist dras till rätten. Inte för eventuell rådgivning och hjälp innan man hamnar där. Så sist fick jag betala allt själv. Det var ju aldrig tanken att det skulle hamna i rätten, jag ville bara ha ett samarbetssamtal och han motsatte sig det.

Rättshjälp går väl in om man inte har rättsskydd?
Ursäkta, jag var inte så insatt i detaljerna.

Ja rättshjälp kan man få om man inte har försäkring eller råd att betala själv.

Advokatsamfundet har även advokatjour på en del orter där man gratis får prata 15 min med en advokat samt råd om hur gå vidare:

https://www.advokatsamfundet.se/Anlita-en-advokat/Advokatjouren/

Kolla om det finns i ditt område.

Och ber om ursäkt om jag irriterar med mina inlägg, det är inte meningen.
 
Ursäkta, jag var inte så insatt i detaljerna.

Ja rättshjälp kan man få om man inte har försäkring eller råd att betala själv.

Advokatsamfundet har även advokatjour på en del orter där man gratis får prata 15 min med en advokat samt råd om hur gå vidare:

https://www.advokatsamfundet.se/Anlita-en-advokat/Advokatjouren/

Kolla om det finns i ditt område.

Och ber om ursäkt om jag irriterar med mina inlägg, det är inte meningen.
Nej, be absolut inte om ursäkt! Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Jag har inte skrivit någonstans innan att det är kollat och det var mest det jag försökte att säga :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 699
Relationer Min pappa fyller snart 76, och vi ses tyvärr sällan, ca 1-2 ggr om året, senast var vid jul. Vi pratar dock i telefonen iallafall minst...
Svar
9
· Visningar
1 430
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp