Jag är så lycklig så jag spricker!

Ja precis. Första bilden är från Juli förra året, den nedersta från idag. Han har ju som sagt tyvärr gått upp igen mot i våras, men det får vara så nu. Alternativet hade varit att låta han stå helt själv borta vid stallet hela sommaren, beteshagarna ligger tyvärr en bit bort, så har öppnat upp nån meter åt gången bara, nästa år tänkte jag testa en greenguard,men dels är han jätterädd om mulen, och får skav direkt, så vet inte hur lyckat det kommer vara...Nu är vi igång och skrittar ordentligt iallafall så hoppas det försvinner snabbt igen.
Båda mina hästar förvånade mig faktiskt när jag på vinst och förlust provade greenguard på dem. Den ena rädd om sig och den andra får skav av precis allt. Jag la ett par nävar gräs i greenguarden till den häst som är rädd om sig, inga problem alls att ta på eller ha på den, inte ens greenguardgrimmans rem mellan nacke och nosrem brydde han sig om. Den som är skavkänslig har inte heller fått några problem av den. Varken av själva greenguarden eller av grimman. För mina är det inget alternativ att gå utan. Då hade de fått gå kvar i grushage och det är ju inte så kul och efter förra sommaren hade den ena skav efter munkorgen av hinkmodell trots en massa extra skavförebyggande och trots att de gick bara 8 timmar/dag på gräs så det ville jag inte ha igen. Så nöjd med greenguarden men måste säga att greenguardgrimman är ett måste för att de ska sitta bra.
 
@Fibusen vad fin han är !

Visst lite gräsmage kanske men väldigt fin i kroppen överlag det man ser på sista bilden. Jag ser inga som helst problem att du behöver ändra något utifrån ditt sunda tänk och hur väl du sköter din häst !

Att stripbeta dem för att de ska kunna gå i sommarhagarna är det många som gör - inte bara de vars hästar är för feta/löper risk att bli sjuka osv. Det är ett väldigt bra sätt som tillåter att de kan få ha det mer fritt samtidigt som man begränsar näringen 👍
 
@Fibusen vad fin han är !

Visst lite gräsmage kanske men väldigt fin i kroppen överlag det man ser på sista bilden. Jag ser inga som helst problem att du behöver ändra något utifrån ditt sunda tänk och hur väl du sköter din häst !

Att stripbeta dem för att de ska kunna gå i sommarhagarna är det många som gör - inte bara de vars hästar är för feta/löper risk att bli sjuka osv. Det är ett väldigt bra sätt som tillåter att de kan få ha det mer fritt samtidigt som man begränsar näringen 👍

Ja, det har funkat helt ok för oss, hade han inte markerat där nån dag så hade jag ju kunnat hålla igång honom på ett annat sätt, och då hade inte magen varit fullt lika stor. Nu har han ju i princip bara stått och ätit, och endå är det ingen JÄTTEkatastrof, även om han såklart är rund och behöver bli av med en del. Förra året var han ju smällfet även fast han reds.

Det som jag tycker är svårt är när man ska utöka hagen. Nu har vi inget jättekraftigt bete, utan det är gamla gamla ängar, men även trots att jag vill få ner han i vikt kan jag ju inte svälta honom. Är rädd att det blir för lite istället. Hagen har sett ut som ett stampat jordgolv ett par dagar så idag ökade jag ut den med några meter till, även fast det säkert finns så det räcker och blir över?

Här om dagen hade batteriet tagit slut till aggregatet så jag öppnade upp en liten ”nattmacka” till honom medans batteriet var på laddning så jag visste att han stannade i hagen, här kan ni se hur nedbetat det är, och att det orörda gräset inte är sååå kraftigt. Mest övervuxet och gammalt.
34566


Jag är ju fortfarande livrädd för fång.... Men samtidigt osäker på om det där nedbetade gräset verkligen gör så han får i sig tillräckligt?

Hagen kanske är 60x60 meter nu.
 
Ja, det har funkat helt ok för oss, hade han inte markerat där nån dag så hade jag ju kunnat hålla igång honom på ett annat sätt, och då hade inte magen varit fullt lika stor. Nu har han ju i princip bara stått och ätit, och endå är det ingen JÄTTEkatastrof, även om han såklart är rund och behöver bli av med en del. Förra året var han ju smällfet även fast han reds.

Det som jag tycker är svårt är när man ska utöka hagen. Nu har vi inget jättekraftigt bete, utan det är gamla gamla ängar, men även trots att jag vill få ner han i vikt kan jag ju inte svälta honom. Är rädd att det blir för lite istället. Hagen har sett ut som ett stampat jordgolv ett par dagar så idag ökade jag ut den med några meter till, även fast det säkert finns så det räcker och blir över?

Här om dagen hade batteriet tagit slut till aggregatet så jag öppnade upp en liten ”nattmacka” till honom medans batteriet var på laddning så jag visste att han stannade i hagen, här kan ni se hur nedbetat det är, och att det orörda gräset inte är sååå kraftigt. Mest övervuxet och gammalt. Visa bifogad fil 34566

Jag är ju fortfarande livrädd för fång.... Men samtidigt osäker på om det där nedbetade gräset verkligen gör så han får i sig tillräckligt?

Hagen kanske är 60x60 meter nu.

Går han ute dygnet runt ?
 
Går han ute dygnet runt ?

Ja, nu gör han det, annars så måste han stå själv vid stallet som sagt, beteshagarna ligger flera gårdar bort bakom en skogsdunge, så han skulle inte se/höra en endaste häst om han stod där.

Men dom har bara gått dygnet runt sen 2 veckor tillbaka, innan dess har vi betat in dom sakta med start på en timme sen i mitten av Maj ungefär, sen utökat sakta hela tiden. Innan vi släppte dygnet runt gick dom 7-19 under några veckors tid.

Strax efter dom började gå dygnet runt så har han stått och vilat varenda gång jag kommit, innan dess så har han ätit, ätit, och ätit. Känns som om han nästan hetsåt bara för att han visste att han skulle tillbaka till tråkiga vinterhagarna NÅN gång samma dag... Nu kommer han fram till mig också, innan så drog han som ett skott när jag kom med grimskaftet! :meh:
 
@Fibusen alltså det finns ju magert bete i hagen utifrån bilden. Och hästen har att göra hela tiden/plockar i sig samt är i gott hull.

Den klarar sig utmärkt på det . Hästar är inte avsedda att stå till kotorna i gräs. Jag hade fortsatt som du gör - ge den lite fortsatt stripbete som du redan gör samt håll koll på hullet osv, tills det är dags att stalla in.
 
@Fibusen alltså det finns ju magert bete i hagen utifrån bilden. Och hästen har att göra hela tiden/plockar i sig samt är i gott hull.

Den klarar sig utmärkt på det . Hästar är inte avsedda att stå till kotorna i gräs. Jag hade fortsatt som du gör - ge den lite fortsatt stripbete som du redan gör samt håll koll på hullet osv, tills det är dags att stalla in.

Ja, och jag känner ju så att gräset växer ju hela tiden (iallafall om man ser till gräsmattan här hemma...) så även om det ser slut ut så kommer det ju nytt, och kanske dumt att öppna upp mer endå just nu.

Vi brukar ha dom ute tills mitten av oktober ungefär, så länge vädret är någorlunda, så vi har väll iallafall 2 månader kvar där, sen har jag ju såklart möjlighet att låta hagen vara så som den är nu och ge lite hö istället längre fram när återväxten är sämre. Är som sagt rädd att det blir för lite mat i tarmarna så han får magproblem. 🙈 Känns mest som det är mossa kvar i botten nu bara.
 
@Fibusen det blir inte för lite mat i tarmarna om de har gräs nog om än rätt avbetat /överväxt näringsfattigt så att de går och plockar hela dygnet om än magert.

Det är hullet du isåfall behöver uppmärksamma främst om den börjar falla ur .
 
Ja, och jag känner ju så att gräset växer ju hela tiden (iallafall om man ser till gräsmattan här hemma...) så även om det ser slut ut så kommer det ju nytt, och kanske dumt att öppna upp mer endå just nu.

Vi brukar ha dom ute tills mitten av oktober ungefär, så länge vädret är någorlunda, så vi har väll iallafall 2 månader kvar där, sen har jag ju såklart möjlighet att låta hagen vara så som den är nu och ge lite hö istället längre fram när återväxten är sämre. Är som sagt rädd att det blir för lite mat i tarmarna så han får magproblem. 🙈 Känns mest som det är mossa kvar i botten nu bara.
Har du möjlighet att slänga in någon kaka halm de kan tugga på? Inte lika gott som hö och går kanske åt först om det känns riktigt tomt i magen..
 
Har du möjlighet att slänga in någon kaka halm de kan tugga på? Inte lika gott som hö och går kanske åt först om det känns riktigt tomt i magen..

Vet tyvärr inte än om jag lyckas hitta någon halm, hade tur förra året när vi kom över några balar. Halmen är inte tagen än här.

Nu har det dock kommit en hel del regn och tycker hagen sett grönare ut igen, så nu får han ju i sig vad han behöver utan att det blir för mycket.
 
Vi har varit lite stillaståendes tyvärr... Trevor måste ha sträckt till sig i hagen eller något i slutet av juni, han var lite knackig ett par dagar där, jättekul i samband med att gräset kommer... Vilandes, lättfödd ponny på gräs... :down: Har begränsat hagen så gott det går, och nu är vi på gång igen så den värsta gräsmagen ska snart försvinna får vi hoppas! Vi skrittar bara än så länge, och kommer göra ett tag till så jag ser att det inte blir något mer av det, nu är han ju lite extra tung (igen!) så planen är väll att skritta, skritta, skritta ett tag till...

Lägger ut en bild från förra året och nu iallafall: Visa bifogad fil 34554

Som sagt, lite gräsmage...:o:angel:


En jättevacker häst! Så snälla fina ögon dessutom. :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
4 963
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 112
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp