Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Belethien

Trådstartare
Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå djur överlever? En häst instängd i en box med skit upp till knäna överlever också men den mår inte ett dugg bra av det!

Jag är just speciellt upprörd på en stallkamrat här. Jag har deras kaniner i min box (så att min häst får sällskap, stallet är utformat så att hästarna inte får någon kontakt inne) och jag har mer och mer märkt att de inte tar hand om dem. Orsaken till att de togs hit var för att de hade inte riktigt tid för djuren och eftersom de var placerade i bakgården i en utebur (familjen är allergisk men minsta killen vill ha djur) och glömdes lätt bort. Kära lilla jag tänkt väl att det skulle bli kul att ha lite småttingar inne hos mig så vi tog hit dem. Dock till min fasa så märkte jag att de med jämna mellanrum glömde att mata dem. De blev också matade med torrt lusern och havre enbart samt lite hö. Ibland hände det också att de inte hade köpt mat till varken sin häst eller kaninerna så jag blev tvungen att bidra med mitt egna foder.
Tillslut erbjöd jag mig att mata dem så de fick mat regelbundet. Jag lyckades också få dem att köpa riktig kaninfoder.
Sedan märkte jag också att de inte mockade i buren, någonsin. En gång på ett halvår bara och det STANK inne i buren innan jag tröttnade och gjorde det själv. Inte hade de heller spån så jag lade in halm provisoriskt, hela buren blev nedpissad (alm har en dålig uppsugningsförmåga) och jag fick ge dem mitt spån.

Så hände det att min häst försökte äta upp deras hö genom burgallret (oroa er inte- har en stor utebur inne hos hästen, inget som hon kan göra sig illa på) och tog sönder gallret. Då satte dottern (i min ålder, 18) en planka för som hon spikade fast. Tror ni inte att jag senare, när jag storstädade hela buren, upptäckte att hon kört in spikarna RAKT IN i buren? Gallret som var trasigt hade hon heller inte tagit bort, underbart vasst hönsgaller som stack ut lite här och var.. Kaninerna hade också, i brist på annat, gnagat bort halva buren från insidan (den är gjord av trä) så att spikarna hade trätt fram.. En av kaninerna hade också långa tänder och båda hade inte sett en klotång på flera år. Självfallet satt jag en hel eftermiddag och drogg loss alla spikar och tjafs som fanns där samt klippte deras klor.

Är detta ett värdigt liv för dessa små djur? Detta är absolut inte det värsta form av vanvård men det spelar väl ingen roll- det är fortfarande ojusst och elakt att göra så mot dessa småttingar.

Då sitter jag en kväll i vardagsrummet hos pappa och frågar om det är möjligt att få ta med sig kaninerna hem under sommaren, de skulle självfallet bo ute vid friggeboden och inte kosta oss ett öre (annars får de aldrig vistas ute) men svaret blev nej. Jag undrar varför och svaret jag får är "varför ska du ta hand om andras djur, det är inte vårat problem, det är någon annans".
Då kommer orsaken till denna tråd: vems problem är det då? Vem är denna "någon annan" som kommer att se till att dessa kaniner får ett bra liv om deras ägare anser att det är skitsamma- de är "bara" kaniner? Hur kan man titta på Animal Cops på Discovery Channel och oja sig över hur dessa människor vanvårdar djur men själva bara glo som fån när något sådant händer i deras närhet? Hur rättfärdigar man detta?
Visst jag förstår att man inte kan rädda alla djur i världen men just denna lilla sak som att kaninerna kan få sitta på din gräsmatta och solbada lite, det kostar ingenting alls, det är guds goda gärning för dagen- det kräver absolut ingenting ju.

Detta har i alla fall lett till att jag äntligen bestämt mig för vad jag ska göra med mitt liv- Jag ska in i djurskyddet och se till att alla de små djur som inte har en röst ska få bli hörda och omhändertagna. Jag ska se till att sveriges politiker gråter den dagen jag kommer in i bilden och ändrar hela sveriges djurskyddspolitik! Hej då tidelag och godmorgon nya djurskyddssverige! :devil:
Länge leve längre utevistelse för hästar samt större hagar och länge leve ID märkta och kastrerade innekatter! Nu ska Svealand allt få sig en omgång! :banana: :banana:

// Dijana som är trött på inkompetenta människor som inte ens kan läsa en bok om kaniner innan de skaffar sig egna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Bra av dig att ta hand om de stackars kaninerna... Antar att du provat att prata med ägarna om hur de borde ta hand om dem? Sånt folk borde verkligen inte få ha djur.
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Bra av dig att ta hand om de stackars kaninerna... Antar att du provat att prata med ägarna om hur de borde ta hand om dem? Sånt folk borde verkligen inte få ha djur.

Jag har försökt inflika det men de är absolut inga människor som man har lust att bråka med när man står i samma stall. Jag vill dessutom hamna på god fot med dem så jag kan diskret fråga om jag kan få kaninerna nu när jag ska åka iväg och studera. Man får liksom välja situationen lite: antingen tjafsar jag och de (troligtvis) inte tar till sig det eller så tar jag hand om kaninerna fram tills att jag flyttar och tar med mig dem. (jag vet ju att de egentligen vill bli av med dem).
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

:bow::bow: Bra rutet! Se till att bli politiker, eller ännu hellre journalist! Då blir det ton i samhället! Börja med att skriva anonyma insändare som inte är personinriktad i tidningen i ämnet. Media är ett kraftfullare vapen än vad många kan föreställa sig.
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Tro inte att detta är unikt! Jag vet EN person som tar hand om sina kaniner (super_fantan på buke). Resten vanvårdar dem minst sagt.
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Bra att du tar hand om dem :bow:

men har kaninerna långa tänder måste det kollas upp, förstår att om inte du vill det. Men det kan leda till att de inte kan äta mm. Har själv fött upp kaniner, utställning. Har sett för många som inte tar hand om sina djur, även kompisar. Tyvärr kan man inte rädda alla, utan bara lära ut. Tyvärr lyssnar inte vissa :crazy:
Lycka till med dom och hoppas att allt blir bra
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Bra att du tar hand om dem :bow:

men har kaninerna långa tänder måste det kollas upp, förstår att om inte du vill det. Men det kan leda till att de inte kan äta mm. Har själv fött upp kaniner, utställning. Har sett för många som inte tar hand om sina djur, även kompisar. Tyvärr kan man inte rädda alla, utan bara lära ut. Tyvärr lyssnar inte vissa :crazy:
Lycka till med dom och hoppas att allt blir bra

Just nu väntar jag med att kolla upp det. Jag har gett dem en rejäl pinne att gnaga på så naturen kanske tar sin gång med dem. Man får hoppas i alla fall annars får det nog vänta lite tills jag fått jobb över sommaren och pengar- då kan jag ta dem till veterinären.
Just nu är de feta och glada så jag kan inte tänka mig att de har svårt att äta ;)
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

:bow::bow::bow: Fantastiskt att du orkar och att du inte tjafsar med ägarna utan tar hand om kaninerna istället.
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Go girl! Någon måste som sagt ta de stackars djurs talan som annars bara kan sitta och lida i det tysta. jag tar gärna anställning hos dig sedan, jag vill hjälpa till att röra om ordentligt :devil:
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Tro inte att detta är unikt! Jag vet EN person som tar hand om sina kaniner (super_fantan på buke). Resten vanvårdar dem minst sagt.

och hur kan du veta att alla utom en person vanvårdar sina kaniner?? och vad är vanvård då enligt dig? Att inte sitta och gulla med dem minst en timme om dagen eller att dom har någon bajsplutt i matskålen sekunden efter att man gjort rent den?
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Go girl! Någon måste som sagt ta de stackars djurs talan som annars bara kan sitta och lida i det tysta. jag tar gärna anställning hos dig sedan, jag vill hjälpa till att röra om ordentligt :devil:

Bra, då blir vi två. Kan nog få med mig halva buke också om jag försöker :devil:
Tänk er.. en bunt med bukefalister uppe i regeringen, reinfeldt lär växa ut nytt hår bara för att få slita ut det igen! :banana:
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Tro inte att detta är unikt! Jag vet EN person som tar hand om sina kaniner (super_fantan på buke). Resten vanvårdar dem minst sagt.

Tack för det oehört intelligenta svaret:smirk: Vi är många kaninuppfödare/kaninägare här på forumet som inte vanvårdar våra djur.

TS'
Om kaninen har för långa tänder så bör någon åka till veterinären med den.
Det låter riskabelt att ha en bur inne i hästens box. Bättre att ha den utanför istället. Vi har halm till alla våra avelskaniner, det suger riktigt bra, har det även till avelsstona. Dock mockar vi ut minst 1ggrgr/v i kaninburarna så det luktar inget om dem, samt att de är torra. Torrt luzern och havre är inte hel fel som kaninmat beroende på vilket hö man har till dem. Har man dåligt med protein så kan det vara bra med lucern, vissa färdiga kaninfoder är betydligt sämre att ge sina kaniner.
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Tro inte att detta är unikt! Jag vet EN person som tar hand om sina kaniner (super_fantan på buke). Resten vanvårdar dem minst sagt.

Sällar mig också till den frågande skaran. Vad menar du? :confused:
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Tro inte att detta är unikt! Jag vet EN person som tar hand om sina kaniner (super_fantan på buke). Resten vanvårdar dem minst sagt.

Så du menar att övriga kaninägare på buke vanvårdar sina kaniner? Jaha.. nu vet vi. Av allas kaniner här på buke så vanvårdas alla utom super_fantas kaniner.
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Tro inte att detta är unikt! Jag vet EN person som tar hand om sina kaniner (super_fantan på buke). Resten vanvårdar dem minst sagt.

jag förstår vad du menar:) du menar självklart att du känner en som tar hand om sina kaniner i din bekantskapskrets. denne heter super_fantan på buke men har ingenting med övriga kaninägare på buke att göra. så är det, eller hur?:)
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

TS'
Om kaninen har för långa tänder så bör någon åka till veterinären med den.
Det låter riskabelt att ha en bur inne i hästens box. Bättre att ha den utanför istället. Vi har halm till alla våra avelskaniner, det suger riktigt bra, har det även till avelsstona. Dock mockar vi ut minst 1ggrgr/v i kaninburarna så det luktar inget om dem, samt att de är torra. Torrt luzern och havre är inte hel fel som kaninmat beroende på vilket hö man har till dem. Har man dåligt med protein så kan det vara bra med lucern, vissa färdiga kaninfoder är betydligt sämre att ge sina kaniner.

Buren är bastant och stor, hästen kan varken rubba, öppna eller förstöra den på något sätt faktiskt- och det har hon heller inte gjort än (har nog varit där inne i lite mindre än ett år) men snart ska ju kaninerna tas bort därifrån- förhoppningsvis åker de iväg med mig.

En tjej i stallet som själv har kaniner och vet hur de ska hanteras tittade på tänderna och sa att de började bli för långa och sa åt mig att skaffa gnag-material bara. Just nu verkar det inte vara som att det stör kaninen på något sätt då den äter lika mycket som innan och är rund om magen. :D
Just detta med halm funkar inte i en träbur när ägarna aldrig mockade åt kaninerna (de villa ha permanentbädd åt dem?) och trä:et blev murket och äckligt snabbt. Nu har de spån som jag mockar ut ungefär en gång i veckan.
När det gäller det torra lusernet så blev jag avrådd från det med motivationen att det sväller upp i magen på dem. Dessutom fick de en stor portion om dagen, nu har jag ett kaninfoder som jag har delat upp det i två portioner så de inte behöver panik-äta upp allt och sedan gå hungriga resten av dagen.

Men nu glider det ifrån ämnet här. Tråden var bara till för att skriva av mig lite, har ju lite inre aggressioner som måste få komma ut :devil:

Men jag förstår däremot inte varför folk ska skaffa djur när man inte vill ta hand om dem? Jag förstår inte syftet av att packa på sig en massa djur och bli djursamlare utan att ha råd eller ha ett hum om hur djuren ifråga borde hanteras. Har man inte vett nog att inse att ex. en gammal travare som ska slaktas mår bättre av att avlivas än att komma hem till någon som inte har råd/tid/kunskap att rehabilitera den? :confused:
 
Sv: Jag är så TRÖTT på detta.. *lååångt*

Jag röstar för bukefalistregering! :D Och jag kan lätt tänka mej att jobba för ditt djurskydd :bump:
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 504
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 025
Senast: Wille
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 513
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp