Jag är så trött

Jag är så trött, så trött hela tiden. Det är svårt att få upp på morgonen, och jag har alltid varit morgonpigg. På kvällen somnar jag vid sju-åttatiden och sover mellan tio och tolv timmar. Vaknar trött.
Första koppen kaffe sparkar igång mig lite, men inte tillräckligt.
Jag har aldrig haft såna här problem innan.

Kan det vara bristen på ljus?
Kan det vara allergimedicinen?
Eller något helt annat?

Tips på hur man håller sig pigg, eller åtminstone vaken, dessa mörka vinterdagar!
Stiger du inte upp VÄLDIGT tidigt på vardagarna?
 
Hur gammal är du?
Förklimakteriet kan ge alla möjliga märkliga symptom och börja redan i 35-årsåldern!
Lyssnade på Monika Björns vinterprat igår och hon hade varit till flera gynekologer och läkare och ändå inte fått rätt hjälp.
Jag var på en föreläsning i höstas där en person hade fått svår migrän "från ingenstans" utan att knappt haft huvudvärk tidigare, men efter någon månad med hormonbehandling kom det aldrig tillbaka.
Gäller dock att hitta en läkare som är uppdaterad...
 
Hur gammal är du?
Förklimakteriet kan ge alla möjliga märkliga symptom och börja redan i 35-årsåldern!
Lyssnade på Monika Björns vinterprat igår och hon hade varit till flera gynekologer och läkare och ändå inte fått rätt hjälp.
Jag var på en föreläsning i höstas där en person hade fått svår migrän "från ingenstans" utan att knappt haft huvudvärk tidigare, men efter någon månad med hormonbehandling kom det aldrig tillbaka.
Gäller dock att hitta en läkare som är uppdaterad...
34.
Tycker inte symtomen stämmer in. Eller rättare sagt, de är så generella att jag inte vet vad som är jag och vad som skulle kunna vara förklimakterie.
 
Jag skulle inte rekommendera att börja mixtra på eget bevåg om du inte har koll på dina värden.
Gå till läkaren, säg att du är onomalt trött och att du börjat fundera över om du har brist av något slag. Får du inget gehör, ta nästa beslut då.
Men steg ett läkare.
Fast om jag är onormalt trött vet jag inte. Jag är trött, tröttare än vad jag brukar vara men det är ju inte så det hindrar mig i livet eller så.
 
Är det mer än du brukat?
Jag drack 4 -5 flaskor 1liters om dagen.
Nej, det är det väl inte. Det har blivit mer i och med att jag tagit med vattenflaskan till jobbet. Men jag skulle inte säga att det är sjukligt mycket på något sätt. Jag har inte ökad törst, jag dricker mer på inrådan av sjukgymnasten.
 
Vilken allergimedicin har du? Antihistaminer som tex Lergigan och Atarax blir man väldigt trött av, de förskrivs även som sömnmedicin.

Desloratadin (med reservation för stavningen). Känns lite konstigt om den skulle ge den biverkan nu, efter typ två år.
 
Nu vet jag inte hur mycket du sitter framför datorn i ditt jobb men jag har samma problem med trötthet ju mer skärmtid och stillasittande jag har i min vardag. Det behöver ju nödvändigtvis inte stämma in på dig men det kanske kan vara något att fundera över. :)
 
Nu vet jag inte hur mycket du sitter framför datorn i ditt jobb men jag har samma problem med trötthet ju mer skärmtid och stillasittande jag har i min vardag. Det behöver ju nödvändigtvis inte stämma in på dig men det kanske kan vara något att fundera över. :)
Mitt jobb går ut på att sitta framför datorn. Det kan absolut spela in.
Försöker ta en bensträckare varje halvtimme, går ett varv i korridoren och får lite luftombyte.
 
Du äter bara vegan kost med va?? Det kan ju vara något i kroppen som saknas. Tycker absolut du ska be dom ta blodprov.
 
Du äter bara vegan kost med va?? Det kan ju vara något i kroppen som saknas. Tycker absolut du ska be dom ta blodprov.
Ja precis, vegansk kosthållning. Käkar b12-tillskott, det är det enda som konstaterats brist på tidigare.
Jag kan ju be om provtagning, men som sagt är förhoppningarna om att få något gensvar väldigt låga..
 
Jag hade definitivt försökt få blodprover tagna! Jag har fått tjata rätt mycket också tyvärr för läkarna tar en inte på allvar 😞 Jag väntar nu på utredning för hemokromatos pga min extrema trötthet och att ferritinvärdet är totalt kajko. När jag tittar tillbaka bland mina provsvar så har det varit förhöjt under lång tid utan att någon har reagerat så det är tyvärr också viktigt att kolla sina provsvar själv och sedan tjata ännu mer för att komma vidare. Sist fick jag tjata mig till ett urinprov som visade uvi och när jag kollade tillbaka på andra urinprov så visar de också på uvi så jag har gått med den länge. När jag väl fick antibiotika så blev jag piggare på bara ett par dagar. Jag var så van vid att ha urinbesvär att jag räknade det som normalt.

Jag förstår verkligen känslan av att inte orka tjata. Jag orkar inte längre. Jag hoppas på att jag ska få en tid för utredningen snart för jag står inte ut med tröttheten men samtidigt så orkar jag inte tjata mer 😞
 
Ja precis, vegansk kosthållning. Käkar b12-tillskott, det är det enda som konstaterats brist på tidigare.
Jag kan ju be om provtagning, men som sagt är förhoppningarna om att få något gensvar väldigt låga..
I mitt fall åt jag B12 i flera år men fick konstaterat att min kropp inte tar upp B12 genom magen så nu får jag spruta i muskel
1 gg i månaden, stor skillnad.
 
I mitt fall åt jag B12 i flera år men fick konstaterat att min kropp inte tar upp B12 genom magen så nu får jag spruta i muskel
1 gg i månaden, stor skillnad.
De misstänkte att det var så för mig med men värdena blev bättre med dubbla tabletter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 909
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 194
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
891
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp