Jag är sned

aiquen

Trådstartare
Jag har länge känt det som om jag är sned i kroppen. När jag tränade mycket lyckades jag nog ”kompensera” en del men styrketräningen har legat på is ett tag och känslan av snedhet börjar bli jobbigt påtaglig.

Det ena benet känns tydligt ”längre” än det andra när jag går eller sitter till häst, och jag har vissa ryggproblem. Det syns även ganska tydligt på axlarna att de ”har olika höjd”.

Kan jag kolla upp detta och vart vänder jag mig i så fall? Sjukgymnast, kiropraktor, naprapat, fysioterapeut, massör ... Det finns ju hur mycket som helst och jag vet inte riktigt vad som är vad.

Jag var hos sjukgymnast för ett knä en gång och hen synade mig uppifrån och ned och tyckte inte att jag såg uppenbart konstig ut i kroppen. Men det var flera år sedan och jag känner ju att det är något.

Kan ni hjälpa mig att reda ut begreppen? Egna erfarenheter?
 
Jag är också sned. Gått i många år och därmed snedmusklat mig rejält och får ont i ländryggen. Var till kiropraktor för ett tag sen som såg en förskjutning i höften som gjorde mina ben olika långa. Han knäckte rätt mig och efter det har jag inte haft den vanliga smärtan i ländryggen. Har som sagt gått såhär länge och det kan ju komma tillbaka så tänker kolla mig titt som tätt så det håller sig och fortsätta styrketräna tungt som jag gör.
 
Jag är sned jämt. Går till kiro typ var tredje månad och håller det på en hanterbar nivå. Orsaken är en sned höft som gör resten snett.
 
Jag blir sned lite då och då, det syns mest i sadeln att sömmen på ridbyxorna inte varit mitt i sätet.
Vi har sån lyx att det kommer naprapater till jobbet 1 gång i veckan, annars har vi gångavstånd till kliniken där naprapaterna normalt sett jobbar. Jag har även en kiropraktor jag gått till tidigare som jag är nöjd med.
 
Säger också kiropraktor!
Om du befinner dig i Stockholm har jag en som gör underverk. Han är helt mirakulös. Jag har följt honom i många år genom jobbet och folk kommer in på alla fyra in till hans mottagning och kommer ut hoppandes. Nu finns det inga garantier att han kan hjälpa just dig, med det skadar aldrig att komma på en konsultation.
Han är ansluten till landstinget och det kostar inte många kronor om man inte har frikort. För utomlänspatienter är nybesöket 640 kr. Jag kan pm om vem det är om du vill?!
 
Fysioterapeut tror jag är det nya namnet på sjukgymnast?

I övrigt så hade hade letat reda på "något mer" än massör. Förutom det handlar det för mig enbart om att hitta rätt person/personer med kompetens nog att se helheten hos just dig o dina problem. Jag har testat ett gäng olika.

Mest trivs jag med en fysioterapeut som själv är ryttare och en osteopat som behandlar både hästar, hundar och ryttare och samarbetar med ryttare. Den första för att jag får bra övningar att göra själv och den andra för att hen verkar lyckas lite djupare än de flesta andra jag testat.

Min fysioterapeut går under högkostnadsskyddet. Osteopater kostar 900 kr/gång. Jag hade nog försökt hitta en bra fysioterapeut först (ifall du inte har koll på om du har några gamla skador) men för mig har det också varit det svårare. Så många har klassat mig som "normalfungerande" och typ sagt åt mig att ha inlägg i skorna eller liknande.
 
Varit sned sen tonåring och har olika långa ben. Gick då på kontroll hos otroped, idag går jag hos kiropraktor, samt har har inlägg i skorna. När jag rider anpassar jag även längden på lädrena , jag vill ju sitta rakt över hästen, men då får jag ha olika längd på stiglädrena när jag inte har inlägg eller börjar bli sned igen
 
Jag har varit sned sen tonåren och går sen dess regelbundet hos kiropraktor. Nu för tiden är det 4-5 gånger om året ungefär. Jag har lärt känna min kropp så väl att jag känner precis var låsningar sätter sig och när jag behöver hjälp att lossa dem. Går det för länge emellan besöken så börjar musklerna anpassa sig efter snedheten och det tar längre tid att få ordning på. Jag har fortfarande muskler som vill dra mig snett om de får chansen men med regelbundna besök och träning så hålls det i schack.

Jag har även varit hos ett par olika naprapater men föredrar min kiropraktor.
 
Jag hade rekommenderat en bra kiropraktor. Det låter som du behöver manipuleras. Det har kiropraktorer överlägset mest utbildning, kunskap och rutin inom.
De pluggar 5 år med främst manipulation. Naprapater har ett år kortare utbildning som de också ska hinna lära sig många fler olika behandlingsformer. De får en grundare kunskap inom fler ämnen.
Sjukgymnaster med OMT-påbyggnad som får manipulera har även de en väldigt grund utbildning i det.
 
Kiropraktor alla gånger. Min syster har haft ett ben som är kortare än det andra sen tonåren. Hon har bla fått sin ena sko fixad av landstinget så hon ska gå jämt men inget mer än så. Hon fick tips om kiropraktor nu när hon är 40+ och efter bara ett par besök har hon lika långa ben. Tänk om någon kunde tipsat henne om det tidigare...
 
Tack för alla svar! Det låter i alla fall som om det skulle kunna finnas något att göra. :)

Men vad är skillnaden mellan naprapat och kriopraktor? Hur vet man att man hamnar hos en ”bra”?
 
Jag har varit sned sedan jag hade mitt ryggskott, när smärtan blev värre blev jag också snedare. Syntes när jag gick även för ett ovant öga.

Jag prövade medicinsk laser behandling och blev en ny människa. Har prövat mycket genom åren innan men inget som hjälpt mig.
Jag var så spänd djupt ner i musklerna att jag gick snett. Behöver underhålla ryggen med laser för att vara ok, det bästa hade varit om jag kunde börja träna ryggen under tiden jag är smärtfri. :)
 
Tack för alla svar! Det låter i alla fall som om det skulle kunna finnas något att göra. :)

Men vad är skillnaden mellan naprapat och kriopraktor? Hur vet man att man hamnar hos en ”bra”?

Skillnaden är att kiropraktorer främst manipulerar. Ev kan vissa av dem ge kort massage i anslutning till manipulation. Men det behövs sällan. Lossar man en låsning brukar muskulatur slappna av direkt.

Naprapater behandlar på flera olika sätt utöver manipulation. De kan ge mer mjukdelsbehandling.

Jag väljer bort naprapat iom att jag vill och behöver bli manipulerad. Och naprapater har en väldigt grund kunskap om det iom att de studerar 4 år och under det året ska lära sig så många behandlingsformer.
Kiros läser ett år till. Och fokus ligger på just manipulation.
Jag har provat en uppsjö naprapater och aldrig hittat någon som har kunskap nog att behandla mig som en kiro.

Om de är bra eller ej får man nog ta via kontakter tyvärr.
Att vara Gonestead-utbildad brukar vara en kvalitetsstämpel.
Det finns många bra andra kiros med. Men med dem får man nog ta det per rekommendation från folk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 097
Senast: EmmaW
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 013
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 763
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp