Jag ahr provat min nya sadel...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Provade den ikväll... Och jag var så hoppfull... Men självklart passar den inte för fem öre. Visst, stoppningen var mjuk och fin och debn var perfekt tillpassad efter hästen (det var verkligen skitbra gjort) och den var så rak som min häst krävde.

Men... Självklart var bomvidden för smal. Jag varnade Ingdams för 1½ vecka sen att han har breddat sig MYCKET och att jag vill att sadeln ska vara 1 cm för stor och ska ligga bra med pad, men vara för vid utan. För jag är 100% säker på att han växer i den. Men de sa att jag ska ha 30 eller 30,5 (kommer inte ihåg vilken jag fick, det står inte med i papprena) och att en halv cm större (1 bomvidd) är FÖR stort och det skulle inte funka med pad heller för det skulle vara så himla stort... Nädå. Jag får in en hel jävla hand mellan manke och framvalv. Och med padden blir det ännu värre. Visst att stoppningen sätter sig, men inte fan ska jag ha en hel hand när hästen ska kunna VÄXA i den.

Och inte räcker det med det... Jag la sadeln där var hans sadelläge brukar vara. Och vi har bara haft några enstaka sadlar som glidit fram eller bak, men den här gled bak när hästen stod STILL. Han skakade lite på sig pga nån fluga (ni vet när de vill jaga bort flugan, bara huden rör sig) och vips åkte sadeln jättelångt bak. När jag la den där var sadlarna brukar ligga var den precis kort nog (vilket var bra gjort med stoppningen) men när den la sig var den ville ligga var den mellan 4-6 cm för lång (jag provade säkert 7 ggr med att lägga den var jag ville, men den åkte alltid bakåt minst 4 cm och som mest 10 cm). Och detta tror jag delvis beror på att bomvidden är för smal, men jag vet inte.

Bredvid manken tryckte den också. Den är för spetsig i typen för honom, han behöver en sadel anpassad för en rundare häst (han behöver inte en bredare sadel framtill mellan panelerna, det är främst ortspetsarna som är för smala verkar det som)

Och nu är då frågan: Be Ingdams bredda den till 31,5-32 (det ska givetsvis ske utan extra kostnad... Så det är inte det jag tänker på) eller specialbeställa en Clincher och helt enkelt limma mig fast i sadeln varje gång jag rider? (den är flat som en planka) Och bara hoppas att hästen inte breddar sig bredare än en x vid bom (33) ? Ska prata med Ingdams imorgon bitti, men vill gärna ha lite råpd innan. Tänk på att det säkert är 3 veckors väntetid på att få Passieren ändrad och minst 2 månader för att få Clincher (det måste ändras en del och vad jag förstått är engelska företag alltid sega)

Jag vill ju inte vänta så länge, men vad fan ska jag göra liksom... Jag har ingen sadel nu och jag tror hästen ahr blivit överansträngd av att gå mkt på volter och sådär (jag försöker undvika det, men att tömköra i trav runt hela spåret är inte lätt om, jag drar honom bara i munnen och det blir skit av allting.)

Suck... Jag trodde verkligen det skulle bli rätt den här gången. :(
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Och för att itne glömma så såg sadeln ut som skräp, 2 år gammal men såg ut som 20. Inte har de varit rädda om den de senaste veckorna, och nu kunde jag studera den i lugn och ro och jag såg att den väldigt missfärgad. Och 14 000 för det. Nä du tack......
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Gud så tråkigt.... :cry: :crazy:

Klart du ska ha en annan sadel om dom missfärgat den så..eller åtmindstånde ett KRAFTIGT prisavdrag...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Köp en bomlös under tiden du väntar på att få tag i en sadel som passar. (om det nu över huvud taget är möjligt.)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Jag har ju sett såna sadalr gå för 5000...... Så illa ser den ut. Kan lägga upp en bild imorgon..Prisavdrag går de nog inte med på. Men jag kan ju neka att ändra bomvidden och kan säga till dom att jag hellre skickar efter en Clincher hopp.

Tycker ni att det låter bättre?
Jag har provat en Clincher Dressyr på hästen och i 18" blir den absolut inte för lång. Naktdelen är bara att jag inte kan ändra bomvidd, sätet i hoppsadeln är så flat det bara går och det tar ett bra tag att få den...


Jag tycker också det är tråkigt... Jag är så jävla besviken. Borde inte Ingdams ha LYSSNAT på mig och TROTT på mig när jag sa att hästen har breddat sig skitmkt?! De trodde inte att han borde växa så mkt när han ändå är 6 år... Men de hade fel och de sa jag från första början. Suck. Nästa gång borde jag driva fram min sak istället. (jag valde itne en större bomvidd, för ifall den var för stor och hästen inte gillade den för det skulle de INTE ta tillbaka sadeln.)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Och vilken bomlösa skulle det vara? Den nya ST CC som mer är som en allround och för lång, FF som med största sannolik är för lång i 18", Flexion som är dyr och med allra största sannolikhet för lång för hästen och för liten i sitsen för mig... Ansur som är ful och förmodligen alldeles för lång och alldeles för dyr?
Vilken?
Det är som att välja mellan pest eller kolera, bara att det kostar ännu mer pengar.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Det finns dressyrsadlar som passar, men jag vill så gärna ha en hoppsadel. Men jag får se vad de säger imorgon... Har bomvinklar att faxa över också...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Kommer ihåg när Haglunds var ute hos min vännina i Göteborg och skulle prova ut en sadel till hennes fjording...

Vad beställde dom sen från tyskland..jo en 17" med bomvidd 30....

Efter lite palavrar hit och dit och ytterligare flera månaders väntan kom dock den specialbetsällda 16" i bomvidd 27 !!!!

Och den satt som om den var gjuten på hästen...vilket den nästan var också ;)

Men Haglunds påstod i flera år efteråt att en fjording absolut INTE kunde ha en sadel som var MINDRE än 17", 30....

Så stå på dej bara...
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Hur kort sadel ska du ha egentligen? Är 50 cm för långt för en bomlös t om?
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Ingdams vet ju om att haflinger kan bli breda, men han tror inte att MIN haflinger blir så bred. Men visst, det är han som får pröjsa all frakt hit och dit. Det är inte jag som har gjort fel.

Men jag blir så less på allt nu. Jag orkar bara inte hålla på såhär. Jag vill ha en jävla sadel bara. Och nuuuuuuuuu. Inte om hundra jävla år.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

44,5 cm får anläggningsytan vara.
Flexion har 50-52 cm anläggningsyta minst, ST CC har 50-52 och en FF borde ha 47 iaf (och då om jag abra räklnar sittytan).
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Men du..när våran Lipp kom i början av april hade hon svart järn i wintecen OCH fårskinnspadd...
NU är det VITA järnet utan padd för smalt...

Och "kärringen" är ändå 22 år...

Jaja, hon var FÖR smal när hon kom..och hon behöver gå ner nu efter betet..men ändå..
Jag räknar med att hon ska ha ett vitt järn när hon är lagom...

Tyvärr så ger mat och motion en massa muskler ;)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Ojdå... Det var väldigt...
Men sån är min häst med ju... Breddat sig från ca 95 grader till ca 115 på 1½ år.
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Jag hörde mej för och tydligen så är Lipizzanare och PRE och Lusitano m.m sådana raser som är EXTRA breda över ryggen med låga mankar..
Skulle tro att Haflingern är något liknande...
För om man bortser från höjden så är dom ju alla rätt lika...korta breda med låga manker...eller ;)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Ja precis... Min häst har en sån bred manke så och behöver mkt vidd väldigt högt upp, och så var det i den här sadeln, men han hade behövt en lite bredare kanal kanske och den borde ha varit bredare bredvid framvalvet också.

Jag är så sugen på att ringa Ingdams nu (har mobnr) men det är väl lite taskigt.. :p
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Provade den ikväll... Och jag var så hoppfull... Men självklart passar den inte för fem öre.


Eeeeh det kunde nog många av oss sagt innan... Trodde du verkligen att den skulle passa? :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Gissa om jag vårdar min urgamla Passier ömt ...
Fast om jag kommer att envisas med att ta hem den och in i lägenheten blir jag väl idiotförklarad av den närmaste omgivningen..eller ;)
 
Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Du... Hade jag köpt en ny Passier för 19 000 (eller ännu mer) hade jag fanimig byggt ett tempel till den ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 038
Senast: Aifos
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 732
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp