Jag använder mig av positiv bestraffning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zartok

Trådstartare
Det här kan bli väldigt intressant att se responsen på. visst är det provocerande att skriva att jag bestraffar min hund?

nu ska ni få höra bakgrunden och bestraffningen, så ska vi se om det är lika hemskt fortfarande.

jag har en liten söt omplaceringshund hemma. den är rätt gammal och skulle kanske inte ha flyttat utan avlivats, det var nog lite på gränsen. han är jättefin på alla sätt och vis och det bästa han vet är att ligga brevid husse i sängen eller soffan. husse är det bästa han vet och den enda han kan gå ut med när raketer smäller. jag är husse.

men han har haft ett stort problem som jag arbetat med på alla möjliga sätt. han är en liten orosboll ibland. han blir lite uppjagad och börjar "prata". man går och pratar och pratar, högre och högre och rätt vad det är så skäller han. det får han inte göra. jag har sagt åt honom, jag har ignorerat honom och en massa sånt.

tidigare så har jag plockat upp honom i famnen, eller låtit han lägga sig i knät, hoppa upp i stolen jag sitter ect, då lägger han sig ner och blir lugn. är han väldigt uppjagad så kan han dock ibland fortsätta prata och skälla då han kan hoppa ner. i famnen är han alltid lugn.

jag har arbetat med detta i över ett år och testat med allt. ignorera det negativa beteendet går inte. då kommer han fram och krafsar på mitt ben. han avskyr att bli ignorerad. men det går inte att ignorera honom då han slutligen river sönder mina byxor.

då testade jag för någon dag sedan att spruta vatten på honom med en blomspruta. första gången såg han förvånad ut. en gång senare så förstod han vad det var jag höll på med och började kisa mot mig så att jag inte skulle spruta vatten i ögonen på honom. tredje gången så kopplade han vad det var som var felet.

nu, en vecka senare så är han hela tiden tyst. han är lugn och harmonisk. vi har samma relation i övrigt, bortsett från att jag inte behöver säga åt honom att sänka svansen när han är uppjagad. han blir inte speciellt uppjagad längre. han kan busa i sängen tillsammans med vår andra hund, men pratandet och skällandet har mer eller mindre upphört.

tilläggas bör även att han har en hemsk stressmage och har kräkts efter att ha jagat upp sig tidigare. nu har även såna problem eliminerats. detta tack vare att jag har sprutat vatten på honom tre gånger.

har det varit fel av mig att göra en sån här quick fix när vi båda mår bra av det tycker ni?
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Nej jag tycker inte det är fel men inte heller att det är första saken man tar till. Att bestraffa hunden kommer alltid att leda till osäkerhet hos hunden och relationen får sig en törn. Så det är något jag vill hålla till ett minimum. Men är det en hund som lätt går i spinn så måste den brytas innan den hamnar där den inte går att nå längre. Att på något sätt säga "hallå, nu måste du lyssna" klassar dock inte jag som en bestraffning. Bestraffning blir det först när hunden ändrar sitt beteende för att komma undan bestraffningen. Eller ja det blir ju en bestraffning när den ges men effekten berättar vad åtgärden var s a s.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Jag tycker inte det är fel. När man har testat andra metoder tidigare utan resultat ser jag inget fel i att testa något mer drastiskt. Jag har liknande bekymmer med min hund och är inte främmande för att testa en vattenspruta på henne om vi om överskådlig framtid fortfarande inte kommit någonstans med beteendet.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Gillar du inte stora bokstäver?

Det funkar väl om des sas "fungerar", problemet kan bli att hunden lär sig att det inte var så farligt med lite vatten på näsan och då måste man eksalera straffet. Det är ju aldrig nån risk med att förstärka ett annat beteende.

För mig är en combo av vikt, att jag både försöker dämpa det beteende jag vill se mindre av och öka det beteende jag vill se mer av.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

För mig är en combo av vikt, att jag både försöker dämpa det beteende jag vill se mindre av och öka det beteende jag vill se mer av.

Det här sista är ju faktiskt viktigt att tänka på, tycker jag. Anledningen till att jag skulle välja att använda mig av vatten är för att kunna bryta ett icke önskvärt beteende för att istället kunna förstärka det beteendet jag vill ha.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Varför skällde han då? Varför berättade du inte för honom vad du ville att han skulle göra istället och belönade det? Tror du att han håller med dig om att problemet är löst?
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Jodå, jag älskar stora bokstäver. Vad har det med saken att göra?

Här eskaleras ingenting. Hunden har jag haft sedan augusti 2012 och det är först nu jag är drastisk nog att ha testat en vattenspruta. Det säger lite om hur jag behandlar honom :P testat precis allt, utom bestraffningar. Han ger ingen respons på det. Det är någon här som säger att man bör ignorera oönskade beteenden, varpå jag även var noga med att skriva vad hunden gör när man ignorerar honom. Han krafsar. Sen krafsar han mer. Sen ytterligare lite till. Efter det går han upp i varv och börjar prata mer och slälla. Han är inte en hund som kan ignoreras kortfattat :P Han accepterar det inte.

Öka önskat beteende är lite svårt, för han är rätt tyst och lugn hela tiden annars. Man kan bryta det negativa beteendet med ex kycklinghjärta, men då kan det istället gå en kopling att han blir belönad när han blir tyst, men upptakten är ju att han låter. Lyckligtvis är han lika smart som en obegåvad fiskmås, så det har inte inträffat.

När jag kunde bryta hans pratande så fick han ju jättemycket beröm såklart.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Bara för skojsskull. Berätta hur jag ska säga åt honom vad jag vill att han ska göra ;)

Jag tror snarare att han inte har sett att det är ett problem att han går och pratar, ev skäller och någon gång kräks av uppvarvningen. Däremot så märker man att han mår som bäst när han får vara lugn inomhus. Och frigående luktandes utomhus, alt springa och räva med andra roliga hundar. Men inomhus märker man direkt att han mår bäst när han slappnar av.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Fast det är inte plättlätt att berätta för hunden vad den ska göra när den inte går att kontakta.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Äh lagom är bäst med allt så även bestraffningar och jag tycker inte att du gjorde fel även om just vatten inte är den metod jag kanske skulle ha valt.

Vad bestraffning är, är ju också en väldigt stor definitions fråga och just ordet bestraffning kan ju vara allt från att man faktiskt tar tag i hunden till att man låter lite strängare på rösten för att hunden inte valde att lyssna första gången man bad den att lägga sig.

Jag tycker dock att ,(varför är jag så dålig på namn) hon som det skrevs en stor artikel om i senaste brukshunden, hade ett vettig argument. Hon sa nått i stil med att man kan använda bestraffningar men det ska alltid göras med reservationer för många gånger är det ju just förarna och inte hundarna som borde bestraffas.

Jag höjer/ ändra tonläge på rösten när hundarna inte lyssnar och det brukar oftast räcka som bestraffning. Om hundarna heltplötsligt börjar med ett starkt oönskat beteende (i ett läge där dem redan sedan tidigare vet vad jag önskar för beteende) så då kan jag bryta beteendet genom att tex ta tag i kopplet (och ja mina hundar bär stryp) istället för att först börja analysera och sedan träna bort det problemet sakta (och då riskera att istället befästa en ovana som från början kanske bara va en fix ide). Varför hunden tog till beteendet analyserar jag självklart efteråt för att försöka hindra att komma till situationen igen. Är det redan befästa ovanor så jobbar jag på ett helt annat sätt.

Många här har en helt annan åsikt och har starka åsikter om att man ska fostra helt utan bestraffningar och absolut inte med koppeltag. Klara man av den fostran på alla typer av hundar är man sjukt duktig och jag kan bara önska att jag kommer dit en dag men medans jag lär så jobbar jag med hunden som jag vet fungerar för oss.

Nu skriver jag roman igen - förlåt :o
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Normaltvis när vi är ute och han går på lösbete så brukar jag ibland få ropa på honom med märkare röst, då vet han att han ska komma direkt. Innan det så är det två tre glada tillrop. Nåja, han lyssnar inte alltid direkt på basrösten också, men jag låter honom oftast hållas. Han är lite gammal och stressar ogärna när han luktar och det tycker jag är ok faktiskt.

Ta tag i honom skulle jag dock aldrig göra, är helt för mjäkig med honom för det. Jag kan blänga lite argt på sin höjd.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Normaltvis när vi är ute och han går på lösbete så brukar jag ibland få ropa på honom med märkare röst, då vet han att han ska komma direkt. Innan det så är det två tre glada tillrop. Nåja, han lyssnar inte alltid direkt på basrösten också, men jag låter honom oftast hållas. Han är lite gammal och stressar ogärna när han luktar och det tycker jag är ok faktiskt.

Ta tag i honom skulle jag dock aldrig göra, är helt för mjäkig med honom för det. Jag kan blänga lite argt på sin höjd.

Och det i min värld är normal hundhållning. Jag låter ju arg på rösten när jag jobbar med barn också när jag bett om saker tillräckligt många gånger men även där måste ja ju funderar varför man hamnade i den situationen och om jag kan förbättra möjligheten för hunden/barnet att göra rätt. Jag tycker inte att man är mjäkig för att man inte tar tag i hunden och det tycker jag absolut inte att du ska säga att du är. Du är sund och väljer ett sundare hundhållningen än va hårda fysiska bestraffningar någonsin kan ge va stolt över det.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Jag är rätt mjäkig på andra sätt också. När han väl lagt sig i sängen så försöker jag bara att få plats, kanninte tänka mig att be honom flytta på sig, även om han ligger raklång tvärs över sängen. Det är mjäkigt. Vår lite mindre och yngre hund kan jag faktist flytta på om det behövs, men inte gubben. Ligger han ner så ska han få ligga ner, jag tycker inte att jag behöver störa honom när han har det lugnt och skönt.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Jodå, jag älskar stora bokstäver. Vad har det med saken att göra?

Öka önskat beteende är lite svårt, för han är rätt tyst och lugn hela tiden annars. Man kan bryta det negativa beteendet med ex kycklinghjärta, men då kan det istället gå en kopling att han blir belönad när han blir tyst, men upptakten är ju att han låter.

Nu fattar jag inte, om jag står framför en hund som skäller, tar en bit kycklinghjärta i knuten näve och kör fram under nosen på hunden. Sen är det bara att vänta, hunden tystnar och försöker få upp min näve. Jag har då innan bestämt hur många sekunder hunden måste hålla käft för att få upp min näve.

För egen del kan jag lägga till ett kommando efter antal önskade sekunder: Typ "tysssst" samtidigt som jag öppnar näven. Plättlätt.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Nu fattar jag inte, om jag står framför en hund som skäller, tar en bit kycklinghjärta i knuten näve och kör fram under nosen på hunden. Sen är det bara att vänta, hunden tystnar och försöker få upp min näve. Jag har då innan bestämt hur många sekunder hunden måste hålla käft för att få upp min näve.

För egen del kan jag lägga till ett kommando efter antal önskade sekunder: Typ "tysssst" samtidigt som jag öppnar näven. Plättlätt.

Du kan få låna min jämte och bevisa den teorin. Inget godis i världen får tyst på den hunden när han har en annan åsikt men han ÄR extrem och har inte TS provat ovanämda hoppas jag att hon gör det men att säga att något är plättlätt om en hund (som jag förmodar att) du inte träffat känns inte rättvist.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Testat detta i över ett år, men på honom fungerar det som beteendebrytning, inte att få honom att inte avrva upp från början. Det är ju roten till problemet man vill åt, och det är att han börjar varva upp. Bryta beteendet kan man göra genommatt låta honom komma upp i famnen, plocka upp och hålla ommhonom, lägga sig i sängen med honom ect, då blir han lugn. Problemet löses dock inte av att man lägger sig i sängen varje gång han varvar upp.

Bara att säga åt honom att sänka svansen kan bryta hans beteende, men det bara om han själv söker kontakt (ställer sig framför en och tittar en i ögonen). När han är värre uppjagad så går han bara runt och lyssnar inte på tilltal. Då reagerar han bara på vart jag befinner mig. Går jag in i sovrummet så följer han efter och kan lugna ner sig i sängen i 9 fall av 10.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Hon? Nu är du ofeministisk. Bör du inte skriva hen tills mitt kön kommit fram? ;)
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Hon? Nu är du ofeministisk. Bör du inte skriva hen tills mitt kön kommit fram? ;)

Oj förlåt :bow: Jag brukar visserligen inte använda hen så vidare mycket men ska i fortsättningen kalla dig för TS. :D
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Kan få en bild på en totalluden rygg och därefter gissa dig fram *asg*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 583
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 502
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp