Jag använder mig av positiv bestraffning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Om en hund stresskräks och mår dåligt av att "varva upp" så är det något fel.

Hela ditt inlägg är ju helskumt. Du beskriver en hund som är klistrad mot dig, stressar och mår dåligt fysiskt. Sen är du helnöjd med att allting är superbra med hunden bara för att du sprutade vatten på den och menar på att allting är löst. Jag fattar inte riktigt hur du upplever att ett stort problem som psykiskt och fysiskt påverkar hunden skulle vara löst för att du en gång använder vattensprutan.

Å ena sidan säger du att problemet är jätte jätte stort och du måste straffa hunden för det funkar inte att säga åt den normalt att gå och lägga sig, fysiskt/psykiskt aktivera den, träna slappövningar eller kräva av den att vara lugn. Å andra sidan var det bara plättlätt och löstes genom att spruta lite vatten. Det hade väl räckt med ett normalt inlärt gå och lägg dig i så fall!! Vad är du för sorts hundtränare om du inte kan få en sheltie under ett helt år att gå och lägga sig istället för att pipa men det tog ett pass med vattensprutan att få bort det. Det kallar jag knappast något stort svårt problem som inte hade kunnat lösas på annat vis. Jag skulle kalla det ett misslyckande!
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Märkligt inlägg från första början och inte blev det bättre.... En stressad hund stressar knappast mindre av att besprutas med vatten. Möjligen kan det bryta ett beteende men någon kvarstående förändring i hundens känsla lär det inte bli. En hund med magkatarr har knappast slutat stressa.
Faktum är att jag har en ung hanhund som är väldigt högtempererad, reaktiv och på tå hela tiden. Jag har valt att låta honom få en boll med godis i när han blir varvad. Ett enkelt sätt där hunden riktar sin uppmärksamhet mot något helt annat än det han reagerat på och som aktiverar hans hjärna och muskler. dessutom äter han vilket i sig är lugnande. Jag har i samband med detta använt ett kommando innan han får sin boll. detta kommando har jag sedan använt i andra situationer för att få hans fulla uppmärksamhet och har sedan belönat detta (med mjukost på tub, också en belöning som är lugnande).
Visst kan man använda vattenspruta om man vill det för att bryta ett beteende, men lär man inte hunden ett alternativt beteende utan bara använder det som straff så är det rätt värdelöst.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Märkligt nog så har mitt svarsinlägg försvunnit. Hunden har magkatarr, ett rätt vanligt problem bland shelties. Den har även fått ph-höjande medel dom senaste veckorna och dennhar inte kräkts sedan dess.

Du får väl lugna ner dig, sluta storlipa och diskutera utan emotioner, är du 12 eller?

Du svarade aldrig på min fråga om du behöver hålla i din hund när du klipper klorna? För i så fall är det ett gigantiskt misslyckande. Blir din hund uppspelt av mat? Misslyckande! Skäller den? Misslyckande. Fan vad du har misslyckats. Ser du hur lätt man kan dra växlar?

God anknytning till sinanhundar vill jag ju ta upp. Om hunden varje dag frågar mig om den får sitta i knät, om jag kan hjälpa den med att hålla i gnagsaker samt kastar leksaker på mig snarare än vår andra hund, tyder det på att den är rädd för mig?

Shelties är ofta restrektiva mot andra människor. Ena hunden är det medans den vi pratar om inte är det. Han påminner mer om en social hund. Du svarade inte om alla goldens som jag träffat är skadade på något sätt, för dom är vansinnigt glada i mig. Samma med labbar. Ich en flatte jag träffat.

Chris: svarar lite senare. Han får dock som sagt ett pulcer mot magkatarren sedan ett par veckor och efter det så har han inte kräkts. Han har heller aldrig stresdruckit här, något han gjort hos andra ägarna.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Det här kan bli väldigt intressant att se responsen på. visst är det provocerande att skriva att jag bestraffar min hund?
Du har fått tillräckligt med respons nu och kan sluta ditt provocerande. Roligare än så här blir det inte.

Bye bye.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

tilläggas bör även att han har en hemsk stressmage och har kräkts efter att ha jagat upp sig tidigare. nu har även såna problem eliminerats. detta tack vare att jag har sprutat vatten på honom tre gånger.

Du skrev ingenting om pH-höjande medel!!! Du beskrev att hunden var endast och enbart bättre för att du sprutade vatten på den. Snacka om att dölja sanningen!

Jag svarade inte på dina frågor för ärligt talat jag tyckte de var dumma. Jag blåhåller inga hundar när jag klipper klorna. De ger mig sin tass och jag klipper. Det är verkligen inte samma sak som att bestraffa och spruta vatten på den?? Ser inte du skillnaden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 705
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 630
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp