Jag använder mig av positiv bestraffning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

utan.jpg
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Du kan få låna min jämte och bevisa den teorin. Inget godis i världen får tyst på den hunden när han har en annan åsikt men han ÄR extrem och har inte TS provat ovanämda hoppas jag att hon gör det men att säga att något är plättlätt om en hund (som jag förmodar att) du inte träffat känns inte rättvist.


Det behöver inte vara godis, men något hunden eftertraktar, på min egen Staby använder jag ett medvetet dåligt berett kaninskinn, det får ögonen att rulla på honom. Någon han vill ha, hundar är inte dumma, kan du visa för hunden lönsamheten i ett beteende, att tex min hund får låna kaninskinnet om han är tyst, så håller han käft.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Låter du honom ha kaninskinnet konstant när han är tyst?
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

kl

Min boxer blir spänd och stressad av att höra oljud i trappuppgången. Hon rusar dit och skäller.

Att ropa på henne, befalla henne att gå bort, kräva ditten eller datten gör henne mer stressad.

Att hitta på något som inte alls har med saken att göra (d.v.s. inte sluta skälla eller sluta vakta dörren, utan visa henne en annan uppgift) funkar hur bra som helst.

Jag ropar glatt kom, och hon kommer farandes med viftande svans och sätter sig bredvid. Nu har hon börjat komma till mig automatiskt då hon hör oljud vid dörren, detta utan att jag medvetet har lärt henne det.

bara för att inflika.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Det behöver inte vara godis, men något hunden eftertraktar, på min egen Staby använder jag ett medvetet dåligt berett kaninskinn, det får ögonen att rulla på honom. Någon han vill ha, hundar är inte dumma, kan du visa för hunden lönsamheten i ett beteende, att tex min hund får låna kaninskinnet om han är tyst, så håller han käft.

Jo jag vet tekniken tyvärr är det svårt att få levande älgar att att belöna min hund :P använder mig också av just skinn men det funkar bara så länge inget levande rör sig
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Det kan vara värt att testa när han inte blir så uppjagad så att han inte kan kontaktas (exempel på det är pling på dörrklockan). Det är lite det jag gjort närnjag lagt mig i sängen med honom, men metoden kan nog utökas till att han alltid ska komma till mig. Tack för iden!
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Varför skällde han då?
Min boxer blir spänd och stressad av att höra oljud i trappuppgången. Hon rusar dit och skäller.
Varför berättade du inte för honom vad du ville att han skulle göra istället och belönade det?
visa henne en annan uppgift... Jag ropar glatt kom, och hon kommer farandes med viftande svans och sätter sig bredvid.
Tror du att han håller med dig om att problemet är löst?
Nu har hon börjat komma till mig automatiskt då hon hör oljud vid dörren

Precis så.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Då hjäper det inte mot utlösandet av beteendet, bara att bryta det. Och det har jag inga problem att göra.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Sådana problem som beskrivs har jag upplevt ligger ofta i att relationen till nya ägaren är otrygg och hunden känner att den måste vakta.

Visst kan vissa hundar svara på korrigering i dessa situationer också men jag skulle aldrig få för mig att göra det. Min omplacering har blivit korrigerad för det och betedde sig som en hund utan livlust eller tilltro till människor. Det handlade garanterat inte om hårda korrigeringar men tillräckligt för att han skulle psykiskt må illa utav det när det hände för ofta. Det är ju en sån hårfin linje mellan korrigering som är bra för hunden och korrigering som blir negativ för er relation. Och sådant syns inte alltid - han antyddes vara för "flamsig" och svår i träning när det i själva verket var hans sätt att kompensera; är situationen läskig är det lättare att bli clown och försöka skoja bort allt. I början var allt frid och fröjd men ju mer tiden gick ju svårare blev relationen och hunden valde att vakta omkring sig.

Det är väl klart att man kan ta i hunden ibland, en hund dör inte av det. Men med stor sannolikhet ligger problemet på ett annat plan. Understimulering, överstimulering, ingen god relation till sina nya ägare än, ägarna är för försiktiga med hunden vilket skapar osäkerhet etc.

Däremot hade jag aldrig ignorerat ett problem som detta, en hund som är stressad och går upp i varv ska aldrig tillåtas att fortsätta. Den ska erbjudas ett annat beteende som den kan finna trygghet i.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Tilltro är det då inte, han har varit som klistrad på mig sedan första dagen (han gillar bara män). Han sover alltid på min sida av sängen, det är bara jag som kan gå ut med honom när det är fyrverkerier, han kommer väldigt ofta fram till mig med tuggben som jag ska hålla medans han tuggar, han slänger leksaker på mig istället för sin hundsambo som han bor med ect.

Hans förra ägare sa att han alltid varit mycket pratig av sig, och det kan ha hänt att han fått beteendet stärkt, ev genom att han får uppmärksamhet. Dom sa att han kunde stressdricka tills han kräktes, även om han aldrig gjort det hemma hos oss. Han vaktar aldrig något. Han vill däremot vara med eller ha tillgång till mig eller lin sambo hela tiden. När jag duschar så lämnar jag dörren öppen, då ligger han på den mjuka badrumsmattan tills jag är klar.

Det jag tänker mig själv är att om han fått positiv uppmärksamhet av att gå runt och prata (folk pratar tillbaka direkt mot honom och således uppmärksammat honom) så kan beteendet blivit djupt inlärt. Det är dock spekulationer. Han är av en ras som kanske inte är känd för att ha det bästa eller starkaste psyket heller. Vår andra hund av samma ras är rätt mycket tvärt om, och har ett starkt psyke, märks vid ex utmaningar som hundpussel.

En annan situation då han jagar upp sig är när vår lilla hund leker i sängen. När vi lägger oss så brukar vår lilla hund dyka efter fötterna och jaga oss under täcket samtidigt som hon låter. Det går han igång på. Eller gick, han gör nog inte det längre sommjag märkt av. Nu vill han mer börja busa med henne istället.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Varför skällde han då?

Varför berättade du inte för honom vad du ville att han skulle göra istället och belönade det?

Tror du att han håller med dig om att problemet är löst?


Precis så.

Eh, det var ju just det jag gjorde.:confused: Att skälla på henne eller förbjuda henne att skälla gör ju henne bara mer stressad. Hade jag sprutat vatten på henne hade hon säkerligen slutat skälla, men hade nog fortfarande blivit stressad.

Istället har hon lärt sig att då det hörs oljud i trappuppgången kommer hon till mig och sätter sig, viftandes på svansen och väntar på belöning och kel. Inte stressad alls. Jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg?
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Jag framhåller dig som ett gott exempel. :D Frågorna är de jag ställde till TS tidigare i tråden. Det du skrev är precis det jag ser som lösnngen på hans problem. Sorry att det blev otydligt. :)
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Ja, absolut, det är något som är värt att testa. Dock så varvat han ju inte upp sig nu så att man kan testa att börja lära in det beteendet ^^
Tjejer kan också ha håroga ryggar. Betänk även det långa håret :P
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

En hund kan vara klistrad på dig och ändå vara otrygg av relationen. Oftast om en sheltie är otrygg är den extra på någon, min äldsta omplacering är sådan. Det räcker med att han inte litar på en människa i hushållet så börjar han prata och bli osäker, det kan vara en tillfällig gäst eller en familjemedlem. Är den trygg i sig själv har den inga problem att lita på de flesta människor och behöver inte en person att förlita sig på. Mina går med vem som helst oavsett om det är skott ute eller inte.

Med att vakta menar jag att larma och berätta att det finns någon utanför hemmet. En sheltie har sällan ett resursförsvar, då är den riktigt otrygg och någon har bestraffat den ganska hårt.

Jag har haft pipiga och skälliga shelties som omplacerats allt från 4 mån till närmare två år. Det största problemet har varit relationen, de är känsliga och lätta att stressa upp och är man inte trygg och säker för dem så påverkas de negativt. När de fått bra med motion, mental träning och insett att hemmet är tryggt och att man ska vila hemma så har det funkat utan problem. Jag skulle aldrig få för mig att spruta vatten på en sheltie. Finns ingen anledning till när det finns så många bättre sätt. Men alla är väl saliga i sin tro. Du gillar ju att avklara saker med vattenspruta. Alla har väl sina universallösningar..
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Ah, now i get it! Jag tänkte lite "Va fan, aldrig ska nåt duga!":D
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Han är extra på alla män som kommer in i lägenheten, räknar du det som på någon speciell? Han tycker däremot inte om kvinnor sådär hemskt mycket, bortsett från min sambo och hundvakten. Du kanske inte har en lika skotträdd hund som han är? Det vsr en slug tanke.

Ja, jag älskar vattensprutor. Anföll tanten med den igår eftersom hunden inte behöver det längre och jädrans så spännande reaktion jag fick! :P
Det intressanta är att du verkar få för dig att alla hundar av en ras är rastypiska och alla individer identiska i beteende. En liten spoiler är ju att det inte riktigt stämmer. Ta bara vår andra hund, hon har inte ens blinkat för ett skott i sitt liv. Totalt obrydd.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Han är extra på alla män som kommer in i lägenheten, räknar du det som på någon speciell? Han tycker däremot inte om kvinnor sådär hemskt mycket, bortsett från min sambo och hundvakten. Du kanske inte har en lika skotträdd hund som han är? Det vsr en slug tanke.

Och du räknar detta som en hund som är nöjd med relationerna i hemmet och är trygg i sig själv?

Såklart din hund är speciell. Eller det kanske är du helt enkelt som missförstått hunden och bestämt dig för att den är speciell och måste bestraffas. Vi har diskuterat detta med vattensprutor innan på sheltie, tydligen är det viktigt för dig att bestraffa dina hundar, du har alltså två helt unika tuffa hårda shelties som bara kan ändras med att ta till vattensprutan. Istället för att bygga en trygg relation. Jag har träffat många shelties och sheltieägare och de som låter som du har inte haft ett dugg speciella hundar, bara ägaren som bestämt sig för att ta den lättare vägen.
 
Sv: Jag använder mig av positiv bestraffning

Vart får du ifrån att jag anser att han måste bestraffas? Har du höjt rösten åt någon hund någon gång? Du måste i så fall anse att HUNDEN MÅSTE BESTRAFFAS! Visst hör du att argumentet är befängt? Låter din hund (om du har någon) dig klippa klorna utan att du ens håller i tassen? Inte? BESTRAFFNING, HÅLLA I OCH TA TAG I HUNDEN! ANMÄLA TILL DJURSKYFFSMYNDIGHETEN! Se vilka växlar som går att ta från ditt beteende mot din hund, som du kanske inte ens har.

Vänta, du menar att alla golden retrivrar som jag mött har dåliga ägare eftersom dom är så glada när dom träffar mig, trots att dom aldrig träffat mig tidigare? Oj, det är många goldens.

Nejdu, absolut inte. Jag har en sheltie som varvar upp då och då. Sen har jag en sheltie som absolut inte varvar upp, hon busar däremot mycket. Dom är väldigt väldigt olika. Den som busar har alltid varit så, den som varvar upp har alltid varit så. Vet du vad mer dom gör? Dom blir vilda av rått kött. Är det fel på dom då också? Dom kanske inte ska visa uppspelthet alls, då är dom säkert ur balans?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 704
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 630
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp