Jag avskyr fräcka islandshästar!

S

sambaengi

Nu har jag fått nog av alla fräcka islandshästar uppfödda med enbart sin mamma, bortskämda och bortgullade och utan respekt för vare sig andra hästar eller människor!

I början av veckan som gick skadades ett 3-årssto jag fött upp väldigt illa av ett sådant fräckt sto. 3-åringen är det mest försynta man kan tänka sig, snäll mot allt och alla, har mycket respekt för alla och är väldigt känslig, mjuk och fin i lynnet. Hon gick hos hingst där också den här elaka märren går som också är rätt ung. Denna fruktansvärt fräcka och elaka häst bet bort en så stor del av bogen på 3-åringen så hon har svårt att gå och det är inte säkert hon blir bra eller ens går att rädda. Hon har börjat äta lite igår men om hon blir bra kommer det att ta mycket lång tid. Hon är så snäll och står ut med all skötsel av det hemska och 20 cm långa såret och tyr sig till hingsthållaren. Hingsthållaren tycker hon har ett underbart psyke!

Jag gillade inte den märr som bitit henne när jag var där. Det syntes på hela hållningen och beteendet att hon inte var en snäll häst så jag vände baken till och backade snabbt mot henne när hon försökte dundra rakt fram mot mig. Det är inte precis normalt att en häst oprovocerat gör en annan häst så här illa och 3-åringen har gått undan för denna elaka häst hela tiden.

Nu tycker jag det är dags att ni som gör ett sådant misstag att ni lyckas föda upp och fostra en häst så den blir så här otrevlig, elak och fräck, tar ert ansvar. Håll dessa djur borta från andra hästar och från folk! De utgör en enorm skaderisk för både folk och hästar som ligger under dem i rang! Jag skulle också vilja uppmana alla hingsthållare att redan i telefon stoppa alla som har fräcka ston att komma till hingsten på betäckning! Dels kan de skada andra ston och hingsten, dels är det en uppenbar risk att de fostrar en avkomma som är lika hemsk! Det går en annan likadan märr hos en annan hingsthållare och hon har ett hingstföl vid sidan som attackerar hingsthållaren varje gång denna går in i hagen! Ägaren till denna hingstunge bad hingsthållaren hålla på med fölet så det inte skulle bli skyggt!!! Herre min Gud, hur inkompetent får man vara som uppfödare?!

Stoet som skadat denna försynta och vänliga 3-åring är en snygg skäck men hade hon varit min hade jag avlivat henne eller bara låtit henne gå med betydligt tuffare hästar och jagat undan henne från mig själv, tills hon vetat sin plats. Tyvärr brukar dock dålig fostran och felaktig uppväxt där det inte varit en flock som fostrat fölet att visa hänsyn och respekt, vara så gott som irreparabelt. Jag befattar mig inte alls med sådana hästar. Det verkar dessutom som om just islandshästar liksom shettisar, blir värre än många andra raser när de föds upp felaktigt, kanske därför att de är envisa av naturen.

Jag vill inte se fler elaka och bortskämda islänningar tack! Detta var liksom droppen! Ni som inte kan fostra hästar och ge dem rätt uppväxt för att inte bli fräcka, ta ert ansvar för era brister och sluta med uppfödning av hästar! Ni utsätter andra hästar och människor för fara med era kunskapsbrister!

Anette som är förtvivlad över att en av de snällaste hästar jag vet blivit så illa hanterad av en fräck skithäst. Den här 3-åringen har ett hjärta av guld mot både hästar och människor och hjälpte till att vara nanny åt mitt moderslösa föl. Hon skulle aldrig skada någon och förtjänade verkligen inte att möta en häst med sådant skitlynne!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Oops...jag såg ett program en gång om är dom föste ner hästarna i fållor på island och skulle märka dom....programledaren undrade om dom inte var rädda när dom for omkring bland alla dessa "vilda" hästar...islänningarna sa då att de hästar som sparkas eller bits avlivas omedelbart....då kommer dom aldrig i det läget att det kan finnas individer med lynnesfel som dom sa det...klokt och logiskt.

men för dens skullså behöver det ju inte vara ägarens fel att hästen är elak...det kanske helt enkelt är en häst med lynnesfel....ägaren kanske klarar av den men ingen annan....men tycker nog att det är fel att avla på en sån....
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jodå, det finns ju stammar med tendens att ge dåligt lynne, jag vet. På Island hade man länge hingstkamper, som tuppfäktningar, och det blodet är inte helt bortavlat + att en del har satsat på att avla tuffa och modiga hästar som vågar kasta sig ner i en kall fors tex. Men vad jag förstått så är detta en "trädgårdsuppfödd" historia. Men var så säker på att jag kommer att ta reda på stammen! Stoet går att hantera om man är bestämd men hon verkar vara särdeles elak mot hästar som står lägre i rang, och det är en beteeendestörning. Man kan ju också fatta hur farlig hon är för en människa som inte kan sätta henne på plats...

Håller helt med dig! Man avlar INTE på sådant, hur snygg hästen än är och hur fint den än rör sig!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

oj det visste jag inte, om hingstkamperna...

"Vi" kan ju avla på ..nja..."aggresiva" hästar...om dom visar kapacitet OCH har bra stam...men vi vill ju ha tuffa tävlingshästar och det är ju ofta vuxet folk som hanterar travare....
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Allting är ju relativt. Här pratar vi om livsfarligt tuffa hästar. Jag har ärligt talat aldrig träffat någon så riktigt så tuff travare, men de finns kanske. De jag träffat har varit väldigt väluppfostrade och har oftast gott lynne, men jag är inte inom travarvärlden så min erfarenhet är begränsad. Jag har bar träffat på de som används som ridhästar sedan de inte platsat på travet.

Jag tycker inte man skall avla på hårda och tuffa hästar som kan vara farliga, oavsett ras. Sedan är det vuxna människor som blivit skadade av bortskämda islandshästar. En häst som saknar respekt för människor, oavsett ras, är farlig för alla och jag tycker de gör sig bättre på mackan, precis som islänningarna sade i programmet...
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Rättså intressant att ni började prata om tuffa travare, för det var just en travare som var precis så vansinnigt elak mot min islänning som du beskriver. De släpptes ihop och han började jaga henne med en gång, inga försök att hälsa eller något annat. Vi fick skilja på hästarna rättså snabbt, för han lugnade sig inte. Hon fick bitmärken på kroppen och en liten sparkskada uppe på benet innan vi lyckades få ut henne. Det var så otäckt. Min häst är också en vänligt sinnad, ranglåg liten tjej. Väldigt social, nyfiken och otroligt lätthanterlig i alla situationer. Så de ouppfostrade finns nog inom alla raser... :(
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Man kan inte annat än hålla med dig till 110%. Jag är själv inte inne i avelssvängen med min valack,! men man ser ju en hel del omkring sig och man kan inte annat än undra vad folk håller på med. Det är inte konstigt att det kommer fram en hel del konstiga hästar när det ofta är frågan om trädgårdsuppfödning. Jag är glad att jag har en flockuppfödd trevlig valack så man inte skulle frestas att ta ett föl efter nåt stolpskott som är såå "gulligt".
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jag har haft en del såna hästar, men dom har inte varit några problem att hantera för folk...men ihop med häst är dom bara elaka...slå först o tänk sen...jag vill inte ha det till att dom är ouppfostrade, utan mer till att dom har fruktansvärt dåligt självförtroende så dom vill förekomma istället för att förekommas...
Jag har en sån valack här nu...han får gå ensam....han är även skvättig och allmänt dåligt självförtroende, men att hantera och rida/köra är inga problem alls...

Att "vi" accepterar en del tuffa "aggressiva" hästar är för att det är en del av tävlingsinstinkten för många, vi vill ha hästar som inte "gråter" om dom fått gått ett hårt lopp, hästar som hellre tuggar blod än att dom ger sig i en upploppsduell..hästar som VILL vinna..nu är det ganska sällsynt att dom är aggresiva i hantering och när man jobbar dom, de flesta travare är väldigt samarbetsvilliga och trvliga att ha o göra med, men det där med rang och självförtroende i t ex hagen tillsammans med andra hästar är ju något man inte kan råda över...då är det häst vs häst och vi har inget att säga till om....
Det beror nog mycket på tidigare upplevelser och hur andra hästar har behandlat dom...
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jo, det är nog sant. Har framför allt träffat ett antal halvblod som inte varit så trevliga heller. Jag är ordentligt upprörd över det som hänt. Det är inget normalt hästbeteende att hantera en ranglåg individ som går undan på det här sättet. Dessutom har samma märr gett sig på och sparkat hingsten tidigare! Bläh vilken häst!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

men har man eller får man en sån märr så varför släppa ihop?? om hón skall betäckas så finns det ju handbetäcking o språnglinor...varför skall hästar gå ihop till varje pris? endel passar helt enkelt inte att gå ihop med häst..

Jag hade en märr som var världens snällaste, hon såg t om snäll ut på ögonen och var det också...EN häst kunde hon gå tillsammans med och det var en kraftig stor valack som utstrålade självförtroende och flyttade sig aldrig för henne...jag lämnade sedan bort henne till en tränare och sa till dom att inte släppa ihop med häst( homn kunde utan problem så bredvid hästar i boxen o så) men dom tyckte ju att hon var så snäll så dom gjorde det ändå....hon höll på att halvt slå ihjäl denna..det GICK inte att ha henne ihop med hästar....hos mig gick hon bredvid med bara en eltråd emellan, och det gick bra...hon provade inte ens att göra utfall då...för hon var trygg på sin egen sida av staketet...detta hade INTE med ouppfostran och bortskämdhet att göra....för hon var otroligt väluppfostrad o trevlig att handskas med...
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

martha skrev:
Jag har haft en del såna hästar, men dom har inte varit några problem att hantera för folk...men ihop med häst är dom bara elaka...slå först o tänk sen...jag vill inte ha det till att dom är ouppfostrade, utan mer till att dom har fruktansvärt dåligt självförtroende så dom vill förekomma istället för att förekommas...
Jag har en sån valack här nu...han får gå ensam....han är även skvättig och allmänt dåligt självförtroende, men att hantera och rida/köra är inga problem alls...

Att "vi" accepterar en del tuffa "aggressiva" hästar är för att det är en del av tävlingsinstinkten för många, vi vill ha hästar som inte "gråter" om dom fått gått ett hårt lopp, hästar som hellre tuggar blod än att dom ger sig i en upploppsduell..hästar som VILL vinna..nu är det ganska sällsynt att dom är aggresiva i hantering och när man jobbar dom, de flesta travare är väldigt samarbetsvilliga och trvliga att ha o göra med, men det där med rang och självförtroende i t ex hagen tillsammans med andra hästar är ju något man inte kan råda över...då är det häst vs häst och vi har inget att säga till om....
Det beror nog mycket på tidigare upplevelser och hur andra hästar har behandlat dom...

Det aktuella stoet har gått ensam och har inte normalt flockbeteende. Det handlar alltså här om uppväxt och uppfostran. Islandshästar är ofta enormt tuffa och tävlingsinriktade kan jag säga men har de växt upp i flock och blivit rätt hanterade så är det inga problem att ha dem bland andra hästar och hantera dem. Men, det finns vissa blodslinjer som är mer aggressiva. Jag kan inte påstå att de har mer tävlingsinstinkt. Många ggr tar en aggressiv häst ut sin energi på att vara aggressiv istället för att springa.

Jag har tidigare hållit på med galopp och fullblod föds oftast upp i flock och har ett mjukt psyke och naturligt hästbeteende. Det är inte önskvärt med aggressiva individer. Vilja och aggressivitet hör inte ihop. Vi vill ha tävlingshästar med mycket vilja men inte aggressiva hästar, däremot modiga. De flesta har sina islandshästar i flock och det går utmärkt bara man ger tillräckligt utrymme. Det du beskriver med dåligt självförtroende har nog mycket med uppväxten att göra. En häst skall vara lättuppfostrad och få rätt uppväxt oavsett om det är en häst avsedd för tävling eller familjehäst.

Jag har hållit på med hästar i 35 år och flera olika raser. De tuffaste och envisaste jag mött har varit islandshästar och de är kända för att vara enormt smärttåliga och kämpa in i det sista. Få travare skulle tåla sådana fysiska påfrestningar som islandshästar gör. Veterinärkåren har lärt sig detta. En islandshäst med svår kolik kan stå stilla och bara hänga medan en "vanlig" häst rullar sig vansinnigt av smärta. Innan veterinärkåren lärde sig detta så togs en del allvarliga sjukdomsfall inte riktigt på allvar med dödlig utgång som följd.

Få islandshästar passar till familjehästar. De har helt enkelt för mycket vilja. Det finns islandshästar som sprungit km efter km och dött i hjärtinfarkt utan att visa det minsta tendens att vilja sluta springa. Men de har inte varit aggressiva eller fräcka. Tvärtom brukar fräcka hästar verkligen säga ifrån om ryttaren kräver för mycket. Och de brukar inte sakna självförtroende heller för ingen har ju satt sig på dem! Vi talar nog om två helt olika typer av hästar. De jag talar om är verkligen otäcka och vänder man ryggen till dem så kan man ha skrivit på sin dödsdom! Ofta är det föl som gått enbart med en alltför snäll mamma och till sist tagit kommandot över mamman. De tror de är störst, bäst och vackrast och kan sätta sig på alla, så de har över-självförtroende snarare!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

fast det är ju inte sån aggressivitet jag pratar om , utan mer som du beskriver....travare är ofta inte aggresiva på det sättet, utan mer i tävlingssyfte...

klart att risken för trädgårduppfödning är större bland "ridhästar" tävlingshästar hanteras förmodligen tidigare och på "rätt sätt" , inge fjollerier....trädgårduppfödda hästar är inte kul...
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

vårat ungsto har tyvärr inte haft möjlightet att växa upp i flock, men för den skull så har hon respekt, både för hästar och folk, men hon är ranghög (även mamma är ranghög). men hon läser av och svarar på rätt sätt..

så snälla dra inte alla över en kam :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

martha skrev:
men har man eller får man en sån märr så varför släppa ihop?? om hón skall betäckas så finns det ju handbetäcking o språnglinor...varför skall hästar gå ihop till varje pris? endel passar helt enkelt inte att gå ihop med häst..

Jag hade en märr som var världens snällaste, hon såg t om snäll ut på ögonen och var det också...EN häst kunde hon gå tillsammans med och det var en kraftig stor valack som utstrålade självförtroende och flyttade sig aldrig för henne...jag lämnade sedan bort henne till en tränare och sa till dom att inte släppa ihop med häst( homn kunde utan problem så bredvid hästar i boxen o så) men dom tyckte ju att hon var så snäll så dom gjorde det ändå....hon höll på att halvt slå ihjäl denna..det GICK inte att ha henne ihop med hästar....hos mig gick hon bredvid med bara en eltråd emellan, och det gick bra...hon provade inte ens att göra utfall då...för hon var trygg på sin egen sida av staketet...detta hade INTE med ouppfostran och bortskämdhet att göra....för hon var otroligt väluppfostrad o trevlig att handskas med...

Ingen visste innan att hästen var sådan! Och dessutom så har vi olika uppfattning om hur hästar skall vara. Det är i mina ögon väldigt onormalt att inte kunna ha hästar i flock ihop och ingen naturligt. "Vi" vill ha våra hästar naturliga i beteende och i flock. Det brukar inte vara några problem med hästar som växt upp så.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

martha skrev:
fast det är ju inte sån aggressivitet jag pratar om , utan mer som du beskriver....travare är ofta inte aggresiva på det sättet, utan mer i tävlingssyfte...

klart att risken för trädgårduppfödning är större bland "ridhästar" tävlingshästar hanteras förmodligen tidigare och på "rätt sätt" , inge fjollerier....trädgårduppfödda hästar är inte kul...

Ok, då är vi överens!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

islands_lover skrev:
vårat ungsto har tyvärr inte haft möjlightet att växa upp i flock, men för den skull så har hon respekt, både för hästar och folk, men hon är ranghög (även mamma är ranghög). men hon läser av och svarar på rätt sätt..

så snälla dra inte alla över en kam :cool:

Nejdå! Det gör jag inte! Jag vet att det det finns undantag och jag gratulerar dig att du lyckats och du skall givetvis inte ta till dig när du lyckats!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

men det var ett hårt jobb... hon hade sin prövningar, på oss istället för hästarna (i den ev. flocken). och det är nog i det läget det går fel, eller??

och nej, jag tar mig inte åt det.. jag är så stolt över henne :D
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jaha du anette det var just för att jag var trött på dessa fruktansvärt bortskämda stona jag fick hit till Geisli som jag gav upp.
Det är inte roligt att hingsten blev sparkad i ett. Flera gånger hände det att Geisli var i ena delen av hagen när stoet kom rusande emot honom NÄR HAN BETADE..... och attackerade jag har aldrig sett en hingst vara så rädd. Han ställde sig vid ingången och skrek till vi tog ut honom. 3 Ston denna säsongen som var ungefär likadana gjorde att jag kände att nu räcker det. Alla ni som promt skall avla på dessa ston för jäkeln ta handbetäckning så dom inte förstör andra.
Virre
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

islands_lover skrev:
men det var ett hårt jobb... hon hade sin prövningar, på oss istället för hästarna (i den ev. flocken). och det är nog i det läget det går fel, eller??

och nej, jag tar mig inte åt det.. jag är så stolt över henne :D

Ja och ni har varit duktiga som klarat av det jobbet. Jag har ett föl utan mamma som förvisso går i flock med stona men som får mjölk ur hink av mig. Jag måste också vara noga med att inte gulla med fölungen. Det är en balansgång att vara kärleksfull ledare som är både omtyckt och respekterad av hästen. Hittills ser det bra ut men hon är ju bara 11 v så det ät långt kvar innan vi är "framme".
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

hatid skrev:
Jaha du anette det var just för att jag var trött på dessa fruktansvärt bortskämda stona jag fick hit till Geisli som jag gav upp.
Det är inte roligt att hingsten blev sparkad i ett. Flera gånger hände det att Geisli var i ena delen av hagen när stoet kom rusande emot honom NÄR HAN BETADE..... och attackerade jag har aldrig sett en hingst vara så rädd. Han ställde sig vid ingången och skrek till vi tog ut honom. 3 Ston denna säsongen som var ungefär likadana gjorde att jag kände att nu räcker det. Alla ni som promt skall avla på dessa ston för jäkeln ta handbetäckning så dom inte förstör andra.
Virre

Jag hade skickat hem sådana ston om jag varit hingstägare! Jag hade inte ens velat handbetäcka dem! Risken är att fölen blir minst lika farliga eftersom mammorna inte kan fostra heller, och sedan får väl hingsten skulden...!!! Nej tack! Och det är också typiskt att dessa ston kommer till snälla hingstar för att avkomman inte skall bli som mamman, tror man! Men när det är fel fostran hjälper inte bra gener och stona slår igenom rejält. Man måste både avla på bra gener OCH fostra rätt. Dåliga gener och dålig fostran är lika illa och ger farliga och otrevliga hästar!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 130
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 517
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp