Jag avskyr fräcka islandshästar!

Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

asterix_zaphir skrev:
Hej
Det är hemskt när det händer. Jag har själv köpt ett ranglågt islands sto och när hon var på betäckning blev hon väldigt illa biten av hingsten. Det är en grop in i bogmusklen, en ganska stor grop på ena sida och en lite mindre på andra. Hon hade ändå turen att bli bra förutom groparna. Har hört att denna hingst har gjort så på fler ston :mad:
Nästa gång hon ska betäckas får det bli handbetäckning.

Den hingsten borde man inte avla på mer!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Många svar på denna tråd och orkar inte läsa alla, men delar min uppfattningen, eftersom det är islandshästar inblandade och dessutom läste jag om aggresiva travare, och jag hör till båda områden.

Hästar som är aggresiva mot människor skall det inte avlas på, men jag tror inte på seriöst allvar att en häst från början är elak på de viset. Antinge är hästen som liten väldigt förtryckt och ''mobbad'' i hagen eller så super bortskämd. Det är alltså allt runt om hästen som fostrar hästen den till individ den blir.

Travare tycker jag är underbara till temperamentet, dom enda som kan vara riktigt dryg är könsmogna hingstar, i ungefär 2års åldern, en hel del av dom, långt ifrån alla dock, är riktigt jävla dryg. Tex, jag som alltid går framför mina hästar skulle aldrig gå framför någon av hingstarna, för vips så har du ett framben i ryggen och det handlar inte om att jag är rädd, utan det faktum att det är svårt att sätta sig i respekt hos en häst du träffar första gången och bara går ut med, då håller jag mig vid bogen. Men jag vet mycket väl att på dom flesta hingstarna växer detta betende bort. Och en travare Måste ha vinnarinstinkt och vilja att vara först, störst och bäst, annars funkar det inte på banan. Dock brukar dessa hästar kunna gå ihop med trygga, självsäkra vallaker!

Har inte mött detta betende hos en islandshäst, eller jo en unghäst jag känner är rätt brudus, en riktig tuffing, men hon är inte elak. Och jag tror att dom hästar som blir elaka är så från början, alldeles för på och nyfiken och vill vara där det händer och om man då har en matte eller husse som man får göra vad man vill för blir det givetvis så ''Aha, över henne/honom kan jag bestämma, härligt'' och så fortsätter det! Denna unghäst sätts på plats direkt när hon försöker på något som inte tolleras, och hon kommer släppas ihop med dom äldre hästarna tidigare än dom andra unghästarna för att hon inte ska vara på dom åringarna för mycket.

Men att säga att man inte ska avla på hästar med humör är lite stramt det med, då en häst med gångarter kanske har ett taskigt humör, och då kan dom väll få vara lite galna så länge dom inte gör någon illa, som denna häst nu gjort som diskusionen handlade om.

Men man ska inte hålla på med unghästar om man inte kan sin sak!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Visst tycker jag att du kan skicka iväg henne till en flock men jag gillar även ideén att hålla på med unghästar tidigt, så att ha henne rätt nära och med andra intresserade av att få en härlig häst, så ni kan träna hästarna ihop alltså, inte bara att en åker och tar sin häst från hagen och börjar hålla på med all världens saker.

För det är trots allt lättare att lära när man är ung och att lyfta på fötter och massa andra saker, gå i grimskaft och grimma, få smeka hela hästen, kolla in vad en transport är, alltså inte lasta unghästen utan på låta dom kolla in den och inse att de är lugnt. För om man har nån ''lektion'' ibland så får dom endå den vila dom behöver inför vuxenlivet!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Visst tycker jag att du kan skicka iväg henne till en flock men jag gillar även ideén att hålla på med unghästar tidigt, så att ha henne rätt nära och med andra intresserade av att få en härlig häst, så ni kan träna hästarna ihop alltså, inte bara att en åker och tar sin häst från hagen och börjar hålla på med all världens saker.

För det är trots allt lättare att lära när man är ung och att lyfta på fötter och massa andra saker, gå i grimskaft och grimma, få smeka hela hästen, kolla in vad en transport är, alltså inte lasta unghästen utan på låta dom kolla in den och inse att de är lugnt. För om man har nån ''lektion'' ibland så får dom endå den vila dom behöver inför vuxenlivet!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

sambaengi skrev:
Jag håller med dig i stort men bara en liten detalj. Den här hästen har länge gått själv utan kompisar, vilket jag räknar till dålig uppfostran, för hon har tappat bort hästspråket! Det gör henne farligt fostrad både för människor och djur som händelsen visar!

Ja men då är det ju en helt annan sak, jag pratade lite generellt en sån häst som har tappat hästspråket o är farlig för människan, är ju helt o hållet ägarens fel eller den som har uppfostrat hästen.
Där håller jag verkligen med dig att det är den högsta graden av dålig uppfostran.

Jag hoppas att ägaren till den hästen tar sitt ansvar med tanke på den här händelsen.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

En sak till ! Islandshästarna har ju blivit så poppis nu så jag tror att många har tagit sig vatten över huvet när dom har köpt en för tuff "raggsocka".

Tyvär där av många problemen med "fräcka islandshästar" folk inser inte vilka tuffa o faktiskt otroligt starka dom är.
Dom är ju inte bara en gullig "raggsocka" utan har en otrolig vilja när den sidan tittar fram.

Självklart ska man tänka till både en o två gånger innan man bestämmer sig för att ta föl, det är ju som ni skriver dom ska ju uppfostras oxå.
Men inget föl föds ju elakt så det är ju inte stoets fel om fölet blir galen eller elakt (nu pratar jag generellt)
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jag har min häst installad på en seminstation. Och jag har varit med om en hel del ston som varit helt galna :eek: Dom stegrar sig så dom slår i huvudet i taket eller något. Dom kastar sig så att människor far och flyger runt dom, och dom är rent jävliga och elaka mot allt och alla. Det är främst halvblod och travare som kommer hit. Många går här med sina föl för inseminering gång på gång, och går man in i fölhagen hittar man oftast motsatserna till varandra. Många ston är vänliga och deras föl nyfikna på människor och orädda. sen finns det dom ston som håller sig undan från resten av "flocken" och kommer dom fram så kommer dom för att attackera. Fölen blir såklart mycket skygga för människor och mycket svårhanterliga, precis som sin mamma. Det är som min hovslagare sa när han försökt sko ett sto som höll på att ha ihjäl både honom och mig; Dom hästjävlarna som det inte går att rida på, dom avlar man på istället. Men fölen blir ofta precis lika jävliga. :angel: Jaja var tvungen att skriva av mig lite. :smirk: Men min viktiga synpunkt är egentligen att man borde satsa på insemination så mycket som möjligt. Då förhindrar man mycket onödiga skador...
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

2 isisar skrev:
En sak till ! Islandshästarna har ju blivit så poppis nu så jag tror att många har tagit sig vatten över huvet när dom har köpt en för tuff "raggsocka".

Tyvär där av många problemen med "fräcka islandshästar" folk inser inte vilka tuffa o faktiskt otroligt starka dom är.
Dom är ju inte bara en gullig "raggsocka" utan har en otrolig vilja när den sidan tittar fram.

Självklart ska man tänka till både en o två gånger innan man bestämmer sig för att ta föl, det är ju som ni skriver dom ska ju uppfostras oxå.
Men inget föl föds ju elakt så det är ju inte stoets fel om fölet blir galen eller elakt (nu pratar jag generellt)


Håller med i stort men det skiljer rätt mycket på föls beteende. Man märker kvickt om ett föl har tuffa tendenser och måste hållas tillbaka eller om det är en fösiktig och skygg fölunge som riskerar bli en skygg och svårfångad häst! Så hälften är medfött och hälften är fostran. Det går inte att hantera dessa två föl likadant! Däremot sätter man samma gränser!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Petronella skrev:
Många svar på denna tråd och orkar inte läsa alla, men delar min uppfattningen, eftersom det är islandshästar inblandade och dessutom läste jag om aggresiva travare, och jag hör till båda områden.

Hästar som är aggresiva mot människor skall det inte avlas på, men jag tror inte på seriöst allvar att en häst från början är elak på de viset. Antinge är hästen som liten väldigt förtryckt och ''mobbad'' i hagen eller så super bortskämd. Det är alltså allt runt om hästen som fostrar hästen den till individ den blir.

Travare tycker jag är underbara till temperamentet, dom enda som kan vara riktigt dryg är könsmogna hingstar, i ungefär 2års åldern, en hel del av dom, långt ifrån alla dock, är riktigt jävla dryg. Tex, jag som alltid går framför mina hästar skulle aldrig gå framför någon av hingstarna, för vips så har du ett framben i ryggen och det handlar inte om att jag är rädd, utan det faktum att det är svårt att sätta sig i respekt hos en häst du träffar första gången och bara går ut med, då håller jag mig vid bogen. Men jag vet mycket väl att på dom flesta hingstarna växer detta betende bort. Och en travare Måste ha vinnarinstinkt och vilja att vara först, störst och bäst, annars funkar det inte på banan. Dock brukar dessa hästar kunna gå ihop med trygga, självsäkra vallaker!

Har inte mött detta betende hos en islandshäst, eller jo en unghäst jag känner är rätt brudus, en riktig tuffing, men hon är inte elak. Och jag tror att dom hästar som blir elaka är så från början, alldeles för på och nyfiken och vill vara där det händer och om man då har en matte eller husse som man får göra vad man vill för blir det givetvis så ''Aha, över henne/honom kan jag bestämma, härligt'' och så fortsätter det! Denna unghäst sätts på plats direkt när hon försöker på något som inte tolleras, och hon kommer släppas ihop med dom äldre hästarna tidigare än dom andra unghästarna för att hon inte ska vara på dom åringarna för mycket.

Men att säga att man inte ska avla på hästar med humör är lite stramt det med, då en häst med gångarter kanske har ett taskigt humör, och då kan dom väll få vara lite galna så länge dom inte gör någon illa, som denna häst nu gjort som diskusionen handlade om.

Men man ska inte hålla på med unghästar om man inte kan sin sak!

Basen i all avel måste vara lynnet! Det finns ingen anledning att avla på en häst, varken sto eller hingst, med dåligt lynne! Det finns så många bra och friska hästar utan dåligt lynne, sommareksem och spatt som har bra gång så varför avla på de som är skräphästar i lynnet??? Det går i arv och så får man fler problem. Alla oridbara märrar och hingstar som pga av sin oridbarhet sattes i avel inom halvblodsaveln, orsakade denna ras dåliga rykte och avelsmissen är inte borttvättad än, varken ur rasen eller i folks minne! Låt oss ta lärdom av det och inte upprepa ett dumt misstag inom någon ras! Lynnet är utvalskriterie nr 1. Vi skall avla samarbetsvilliga och snällka ridhästar, inte aggressiva vildhästar som skall slåss mot rovdjuren i det vilda!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Tilly Tam skrev:
Jag har min häst installad på en seminstation. Och jag har varit med om en hel del ston som varit helt galna :eek: Dom stegrar sig så dom slår i huvudet i taket eller något. Dom kastar sig så att människor far och flyger runt dom, och dom är rent jävliga och elaka mot allt och alla. Det är främst halvblod och travare som kommer hit. Många går här med sina föl för inseminering gång på gång, och går man in i fölhagen hittar man oftast motsatserna till varandra. Många ston är vänliga och deras föl nyfikna på människor och orädda. sen finns det dom ston som håller sig undan från resten av "flocken" och kommer dom fram så kommer dom för att attackera. Fölen blir såklart mycket skygga för människor och mycket svårhanterliga, precis som sin mamma. Det är som min hovslagare sa när han försökt sko ett sto som höll på att ha ihjäl både honom och mig; Dom hästjävlarna som det inte går att rida på, dom avlar man på istället. Men fölen blir ofta precis lika jävliga. :angel: Jaja var tvungen att skriva av mig lite. :smirk: Men min viktiga synpunkt är egentligen att man borde satsa på insemination så mycket som möjligt. Då förhindrar man mycket onödiga skador...

Många delar din och din hovslagares åsikter! Min veterinär, hovslagare och jag själv tex! Gör förresten alla mina vänner också.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

islands_lover skrev:
vårat ungsto har tyvärr inte haft möjlightet att växa upp i flock, men för den skull så har hon respekt, både för hästar och folk, men hon är ranghög (även mamma är ranghög). men hon läser av och svarar på rätt sätt..

så snälla dra inte alla över en kam :cool:

Och mitt sto är uppvuxen i flock (ganska ovanligt för ett halvblod) men hon kan ändå vara en ragata mot andra hästar i hagen. Så därför får hon för säkerhetsskull gå själv, inte så skoj för henne kanske men kan man inte uppföra sig så kan man inte.

Sen är jag lite förvånad över de som skickar sina ston på fribetäckning och sedan pratar om skador. Om jag skulle betäcka mitt sto så skulle jag aldrig välja den varianten. Det kan gå ganska hett till i hästarnas värld och skador anser jag att man kan får räkna med om man väljer den typen av betäckning. Vore jag hingsthållare så skulle jag i såfall använda mig av övervakad betäckning med språnglinor om jag inte hade möjlighet till att använda mig av semin och detta för hingstens säkerhet.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

sambaengi skrev:
Håller med i stort men det skiljer rätt mycket på föls beteende. Man märker kvickt om ett föl har tuffa tendenser och måste hållas tillbaka eller om det är en fösiktig och skygg fölunge som riskerar bli en skygg och svårfångad häst! Så hälften är medfött och hälften är fostran. Det går inte att hantera dessa två föl likadant! Däremot sätter man samma gränser!


Självklart så tar ju fölet efter sin mamma till viss del (det vore ju konstigt annars) jag pratar inte om galna ston som är "dumma i huvudet" (såna får jag hoppas att man inte avlar på) utan om hästar med humör.

Men då måste jag fråga en sak! om jag har ett sto med humör som vet vad hon vill, är det då fel o ta föl på ett sånt sto? menar du att fölet blir som mamman?
Man måste ju ändå kunna styra det där lite själv som du sa om tuffa o veka föl att antingen plocka fram eller ta ner ett beteende.
Eller resonerar jag helt galet?
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Måste bara skriva att jag inte tycker att flock å lösdrift behövs för att en häst ska bli väluppfostrad, vet många hästar som snarare är mer ouppfostrade då de stått i flock å är allmänt buffliga å tror att människan är lika stor å stark som en häst.
De väluppfostrade hästar jag haft har snarare stått i stall å hage med daglig hantering, de mer ouppfostrade å buffliga har stått i flock.Vill inte dra alla över en kant genom att skriva att de som stått i flock är buffliga hela bunten men jag vill däremot skriva att om man vill ha en väluppfostrad häst så är inte flock uppväxt ngn mirakelmetod, det krävs hantering, annars fattar inte hästen vad du vill när du kommer efter 4 år å ska börja slänga sadel på den :crazy:
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

martha skrev:
islänningarna sa då att de hästar som sparkas eller bits avlivas omedelbart....då kommer dom aldrig i det läget att det kan finnas individer med lynnesfel som dom sa det

Bara de som gör det eller även föräldradjuren?
För annars kommer man ju ändå inte åt problemet.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jag känner till en islänning som var riktigt dum mot en häst som min kompis hade i sommras. Så fort kompisens häst (heter Edison) kom i närheten av islänningen (heter Fjölnir) vart han bort jagad, sparkad på och hela han vart till slut sönder biten. När Edison gick mot den andra hästarna eller de andra hästarna mot honom körde Fjölnir bort edison eller den andra hästen dirket. Det slutade med at de fick ta bort Fjölnir från betes hagen och sätta honom ihop med en annan häst i en mindre hage. Edsion var helt full av sår och några av dom kommer nog bli rätt fula ärr. Tycker det var ett konstigt beteende från en islänning, de brukar vara mkt trevliga hästar men den här hästen var rent ut sagt otrevlig.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jag är så GLAD över min äldre valack, som gör allt jobb åt mig med nya hästar i hagen, hur kaxiga de än är.
Han styr flocken genom att vicka lite med ett öra, eller slänga lite bakåt med huvudet.
De ranglåga låter han vara. Han gör ingenting mot någon individ som inte utmanar honom. Men gör de det, utbryter världskrig!
Han har "uppfostrat" och agerat "farsa" åt både unghästar och inkvarterade "problemhästar", (med..jag är störst och bäst i världen-attityd..).(som sagts innan, ofta sk."trädgårdsuppfödningar")
(därmed inte sagt att de alltid blir så, tvärtom, men risken är större, enl. min mening)
De har definitivt varit mycket trevligare efter några månader tillsammans med honom.
Han ger sig inte förrän de är satta på plats.
En enda gång har han mött en jämnlike. De släpptes ihop, värderade varann, och bestämde sig för att "-Vi gör inte upp, vi kommer förmodligen ta kål på varann..."
De gick ihop en hel sommar, utan att nånsin göra upp. De valde att ha ett visst mellanrum, och inte klia varann.
Jag beundrar deras klokhet den gången.
Han är en kärleksfull, mycket ranghög ledare, som jag haft mycket nytta av i flocken.
Jag fasar för den dagen han blir riktigt gammal, och kanske inte håller stånd mot flocken längre.
Jag som ryttare fick i min ridning av honom, till slut rådet att behandla honom som en hingst, dvs inse att jag inte har fulla ledarskapet, utan komma överens istället. Och det gör vi verkligen nuförtiden. Men det tog lite tid.
Så ett råd till de med kaxiga hästar, det kan vara till hjälp att ställa hästen hos en lugn, ranghög häst ett tag. Det tar ner dem lite på jorden, så man som hästägare kan få en liten "frist", och samtidigt också ta ett tag i jobbet om ledarskapsfrågan.
Det är minsann inte alltid så lätt, med vissa hästar.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Det spelar ju ingen roll vilken ras man har utan alla hästar mår bäst av att leva i flock, antingen på lösdrift eller i hagvistelser. Sen att man har en häst på lösdrift betyder ju inte heller att man inte hanterar dem och fostrar vilket många verkar tro. :smirk:

Min egen unghäst gick på lösdrift sitt första levnadsår och då hanterades, bands upp och leddes hon varje vecka och i övrigt fick hon vara ifred med kompisarna bortsett från dagliga visitationer. Andra året har hon stått på stall men haft en flock ungston att leva loppan med i rejäla hagar med fri tillgång på stråfoder. Hon kördes även in i våras som 2-åring, jag lastar och lastar ur själv vid transporter och hon lyssnar mycket bra på röst och är snäll att hantera i allt. Varken bits eller sparkas och fungerar utmärkt i flock.

Jag tycker det är tragiskt att läsa om alla unghästar och ston med föl som antingen knappt får komma ut med jämnåriga eller går ute för jämnan och aldrig hanteras. Vad får de för liv och vilka "övergrepp" kommer de inte att utsättas för när någon sedan ska "göra häst" av dem? :crazy:

Hästar som inte går att hantera och/eller har dåligt temperament anser jag inte har någonting i aveln att göra, skit samma härstamningen. :devil:
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

det fick jag också reda på (att de avlivas) när jag var i Island.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

asterix_zaphir skrev:
Hej
Det är hemskt när det händer. Jag har själv köpt ett ranglågt islands sto och när hon var på betäckning blev hon väldigt illa biten av hingsten. Det är en grop in i bogmusklen, en ganska stor grop på ena sida och en lite mindre på andra. Hon hade ändå turen att bli bra förutom groparna. Har hört att denna hingst har gjort så på fler ston :mad:
Nästa gång hon ska betäckas får det bli handbetäckning.

Jag skulle ha kollat upp hingsten innan ang hans beteende!! Jag har haft ett sto på betäckning 2 ggr o mitt nuvarande sto är nu på sin andra betäckning o är ännu kvar därnere.

Det har gått mycket bra för mina ston i de flockar de varit o hingstarna har varit gentlemän, precis som det ska vara!

Jag tycker synd om dej o ditt sto, för så ska det inte alls vara.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 133
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 523
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp