Bukefalos 28 år!

Jag bara undrar

martha

Trådstartare
Ni som har långhåriga hundar, typ tibbar o så...eller hundar med mustascher..låter ni hundarna sova i sängen , vara i soffor o pussas i ansiktet ?

Jag har min dsg i sängen , han vill ju gärna pussas men jag ser ju har han slickar i sig skunk nr vi är ute ( löptikskiss antar jag) ...men han är ju iallafall slät på nosen...Sen ser jag ju hur dom kan kissa sig själv på benen i bland och en hund med päls överallt måste ju lukta piss hela tiden, eller badar ni dom varje dag ?
Bara undrar..
 
Sv: Jag bara undrar

Jag har en mittelspitz med myycket hår, men det är inget jag upplever som ett problem. Han luktar minst "hund" av alla hundar jag känner till. Han älskar att bada i geggia diken och liknande, jag spolar av honom snabbt i badkaret när jag kommer in och torkar av ben och mage (det som spolas av) och sen får han inte vara i sängen eller soffan förrän han torkat ;) Så jag ser inte pälsen som ett "problem", det är mysigt att gosa in händerna när man fryser ;)

Han sover i sängen (om han inte skulle vara jätteskitig, då blir han visad till sin egen säng), och pussar husse i ansiktet (jag tycker det är äckligt att bli slickad i ansiktet) osv.
 
Sv: Jag bara undrar

Ok, men din har ju inget skägg som den är blöt o slabbig i...vi hade en bouvier en gång, hon var inte så pussig av sig men jag minns att hon var blöt nästan jämt i skägget
 
Sv: Jag bara undrar

Jag har väl långhårsras om något. (afghan) Han är ju slät om nosen, och pälsen på bakbenen och under magen toffsar jag. Vet att många inte gör det men jag vill inte ha nerkissad, stinkande hund. Han sover på sängen när den är bäddad. Dessutom åker jag buss/spårvagn varje dag och vill inte ha en stinkbomb med mig där faktiskt.

Hittar bara en gammal bild, men typ så här snoddar jag kisstoffsar:
DSC01417.jpg
 
Sv: Jag bara undrar

Näe och jag vill inte ha en skäggig hund heller :angel: Han kissar på benen och rullar i dynga osv, men jag håller efter sånt ganska ordentligt eftersom jag inte vill ha en stinkande hund. Har han gjort något av det jag nämnde så åker han direkt in i badrummet och spolas av efter promenaden. Han får inte ens gå in dit själv, jag bär in honom i badrummet ;)
 
Sv: Jag bara undrar

kl
Min jycke är inte så mkt för att ligga i sängen eftersom det blir för varmt, han brukar dock komma och lägga sig på fötterna vid läggdags men går ner efter typ 20 min. Ville han sova i sängen så skulle han få det trots långhårig. Det värsta är vår/höst när det är blött ute, då blir maghåret skitigt som f-n, men det torkar relativt fort och gruset rasar av i en prydlig hög på golvet där han legat. Kissar på sina ben gör han inte men däremot i pälsen framför snoppen, det har jag löst genom att helt enkelt klippa bort en tofs där :o
Han är mkt petig med vad han stoppar i sig och skulle aldrig vara lortig runt nosen, dessutom släthårig där så det är mest maghåren som lortar ner i vårt hem...

Pussas gör vi en del, men kanske inte direkt efter vistelse i t ex stall (hästbajs och hovbitar är i stort sett det enda han äter som han hittar ute)

Edit: har vi varit på mkt skitig promenad, i stallet etc så blir det underredestvätt!
 
Sv: Jag bara undrar

Min hund är slätrakad i ansiktet. Ska ev spara mustasch nu men då kommer den hållas kort. På snoppen och fram till naveln samt ner en bit på främre delen av låren är han renrakad. Är han grusig duschar vi honom. Han sover bara i sängen vid fötterna och endast nattetid. Gillar inte hundpussar i ansiktet heller. Specinte efter han ätit sitt färskfoder med stinkande vom :crazy:
 
Sv: Jag bara undrar

Mmmmm, Castor skulle väl aldrig sjunka så lågt att lorta ner sig :love:

Hoppas ni har kommit tillrätta nu ....eller du..
 
Sv: Jag bara undrar

Jag klipper underredet. Han luktar faktiskt inte illa, om han inte badat dybad, rullat sig i skit eller liknande.
 
Sv: Jag bara undrar

Mina skägghundar får pussar :love:
Och detta med kisseriet, mina är tikar och kissar inte på benen. Men med en hane vet jag inte vad jag gjort, för då tycker jag det luktar äckligt. Blir faktiskt förvånad när jag får hit hanar som ska trimmas, och man märker att de varken blivit tvättade eller renklipta runt snorren på länge, uhh, jag gillar det inte. Och har faktiskt hänt jag tagit på mig "kirurghandskar" när jag klipper och gör rent just vid snoppen.

Mina är ju med på gården och äter både det ena och det andra, men pussas gör vi ändå :D
 
Sv: Jag bara undrar

Min skägghund får vara i sängen, mamma har även sin skäggis i sängen. Min föredrar dock att inte sova där. Men vi kan mysa! Pussar får han också :)

Kiss på benen har han aldrig haft? Däremot kan han få kiss på "raggarsträngen".
 
Sv: Jag bara undrar

Mina skägghundar får pussar :love:
Och detta med kisseriet, mina är tikar och kissar inte på benen. Men med en hane vet jag inte vad jag gjort, för då tycker jag det luktar äckligt. Blir faktiskt förvånad när jag får hit hanar som ska trimmas, och man märker att de varken blivit tvättade eller renklipta runt snorren på länge, uhh, jag gillar det inte. Och har faktiskt hänt jag tagit på mig "kirurghandskar" när jag klipper och gör rent just vid snoppen.

Mina är ju med på gården och äter både det ena och det andra, men pussas gör vi ändå :D

Jag klipper med maskin runt hela paketet och en bit upp mot bröstkorgen. Pälsen kan ändå vara kvar på sidorna så ingen ser att han är rakad en bit fram.

Jag tvättar skägget alltför sällan för att egentligen känna mig bekväm med hundpussar. Han får nosa och slicka på händerna, men inte i ansiktet. Däremot behöver jag inte var rädd för att ha skall ha något äckligt i skägget, för han skulle hellre dö än att nosa/tugga på något bajs, ruttet djur eller annat läskigt.

Tiken däremot kommer jag behöva tvätta skägget på varje dag. Hon slabbar i allt som är dött, smutsigt, bajsigt eller äckligt. Luktar det skunk så skall hon ha det mellan sina käftar!

Lyckligtvis så älskar hon att hålla mig sällskap när jag duschar och eftersom hon sticker in nosen i duschen för att slicka mina ben så shamponerar jag och tvättar hennes skägg samtidigt. Hon verkar gilla det och med babyschampo så hoppas jag att det inte skadar ett par tre gånger i veckan?
 
Sv: Jag bara undrar

Svartskägget får vara i sängen. Ja den blir skitig, det blir den även om han INTE får vara i sängen dock, då han kommer och lägger upp - just det - hakan.. Inte ens klorin kan rädda bäddmadrassöverlaget längre, men vad sjutton. Lite skit härdar ;)

Han kissar på benen med, men faktiskt aldrig luktat kiss eller ens så att man tänker på det förutom när man ser honom stå som ett hjon och skvala på sitt ena framben :crazy:

Dock går min gräns vid 'kisstofs', där ser jag till det är ansat och rakat, iom att han har en del 'snoppdropp' med - och DET tycker jag är äckligt. Övriga är jag så härdad med.

Men jag undviker att ge 'sölig' mat, på förkommen anledning. Men ingen vits tvätta skägget, en timme senare har han 'ordnat' det igen, med lite 'diverse'. Satt nyss och kände att jag kanske borde badat honom inför MH imorgon, och kände sen 'äh, märks inte vid det laget iaf'. För så är det ju..
 
Sv: Jag bara undrar

Min kan kissa sig på 'magen' imellanåt, använder tofsar imellanåt och klipper bort en del päls också.
Även 'baktill' kan det hända att det blir i pälsen om han går i koppel - därför bäst låta han springa lös när han ska göra sina behov. Efter en natt med diarée klippte jag bort nästan allt....det såg fördjävligt ut så nu försöker jag lära mig sköta pälshundar bättre;)

Jag borstar bara min hund när det är absolut nödvändigt dvs 2gånger i månaden:)

Min hund har inget skägg - ett krav när jag köpte hund då jag mår illa av dem:p
 
Sv: Jag bara undrar

Smart drag att tvätt när hon ändå ska vara med i duschen :D Det gäller att passa på.

Jag får erkänna att jag tvättar skägget på mina alldeles för sällan. De som ställs ut, blir ju tvättade då och då, men de andra... Men jag tycker de har rena och fina skägg ändå :)
 
Sv: Jag bara undrar

Usch, nu förstår jag varför jag har en praktiskt smutsavstötande labradortik. :D
 
Sv: Jag bara undrar

Skägget på våran är nästan aldrig äckligt eller smutsigt, lite blött ibland efter att han druckit. Han får sova både i säng och soffa. SLicka i ansiktet eller så är han ändå inte intresserad av, men det hände rju att han får en puss på kinden av matte istället ;)

När det gäller kisseriet ser vi till att hålla det rent och kortklippt runt snoppen, men nu på senare år händer det ibland att han kissar sig lite på benen och det löser vi helt enkelt med schamponering av benen. Tycker det är väldigt äckligt när det luktar gammalt kiss och vill att min hund ska lukta neutralt.
Bada/duscha hela honom bruakr vi göra när pälsen känns flottig eller när det börjar lukta om honom alternativt när han blivit väldigt smutsig.
 
Sv: Jag bara undrar

Hm.. Kanske ska tillägga. Att rena hundpussar gillar jag inte. Alltså när hunden slickar mig i ansiktet. Utan jag menar att jag gärna pussar dom, fast jag slickar inte alltså :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 509
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 234
Senast: Exile
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 031
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Åh, detta är svårt. Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan? Det har gått bra, sonen är nu 9 månader. Men.. det är en...
2
Svar
38
· Visningar
3 587
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp