Jag behöver en hobby!

Silversmide hade jag förresten velat gått kurser i om jag hade haft möjlighet. Har en vän som är jätteduktig i det och jag blir så inspirerad.
 
Fotografering?
Precis vad jag tänkte skriva. Fotografering ute i naturen kanske skulle passa då du tidigare varit aktiv utomhus iom hästeriet. Om du har möjlighet att köpa en systemkamera kan du verkligen förkovra dig i litteratur eller kurser kring olika moment ovanpå det så kan du få det att sluka tid.
Sedan har vi ju bildredigering. Där finns otroligt mycket att lära, oavsett vilken kamera man använder.
 
Precis vad jag tänkte skriva. Fotografering ute i naturen kanske skulle passa då du tidigare varit aktiv utomhus iom hästeriet. Om du har möjlighet att köpa en systemkamera kan du verkligen förkovra dig i litteratur eller kurser kring olika moment ovanpå det så kan du få det att sluka tid.
Sedan har vi ju bildredigering. Där finns otroligt mycket att lära, oavsett vilken kamera man använder.
Just det.
Men det går alldeles utmärkt att lära sig en hel och ta bra kort med mobilkamera.
Det finns massor med tips på nätet, om man vill börja innan några kurser har kommit igång.
Kolla t ex denna:
 
Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig.

Jag har inget liv rätt och slätt, eller det är väldigt tråkigt. Jag har tappat mitt största intresse: hästar, och känner att jag behöver fylla det tomrummet med något annat. Det är ca två år sedan jag slutade, men jag har inte lyckats hitta något annat att hålla på med. Jag har klarat mig med de "stillasittande" intressen jag har, men jag vill ha mer än det.

Jag har kronisk värk och det är anledningen att jag slutade med hästar. Ridningen var värst, men jag har märkt att jag inte heller klarar av hantering eller skötsel. Det är helt enkelt inget som jag ser att jag någonsin kommer kunna syssla med igen.

Istället har mitt TV-spelande tagit fart och det känns som om det är det enda jag gör nu. Jag har blivit beroende. Det får tiden att gå och jag tänker inte så mycket på all stress jag har. Senaste veckorna har jag dessutom varit sjukskriven och då har det blivit ännu mer spel. Utan jobb har jag inga rutiner som styr mitt liv och eftersom jag inte heller har något annat intresse att se fram emot och göra, blir jag hemma och spelar.

Jag vill ha något annat för det tär på mig att bara ha spelande. Tidigare har jag skrivit mycket, tecknat/målat/ritat, och läst böcker. Det finns olika anledningar till varför dessa intressen minskat, men främst är det pga stress och smärta. Stillasittande intressen är i och för sig av mindre vikt för mig, jag reder mig med mitt spelande. Det jag främst saknar är en hobby där jag får komma ut och vara aktiv. Jag vill ha något som berikar mitt liv sas.

Hundar och hundträning är mitt främsta nyvunna stora intresse. Jag tror det kommer bli min nya passion, när jag väl kan skaffa hund då. Som det är nu får jag behovet någorlunda tillfredsställt av mina föräldrars hund, men det är inte samma sak. Jag vill ha en egen hund och har höga förhoppningar om att det kommer förändra mitt liv till det bättre. Jag hoppas det blir så också, så jag inte skjuter mig i foten och det inte blir någon ändring.

Jag har funderat smått på att börja med skytte, men de verkar enbart ha nybörjarkurser här på våren, och det är långt tills dess.

Motorcykelkort har jag alltid tänkt jag skulle ta när jag fått fast anställning, vilket hände i början av året. Men det är en dyr hobby och inget jag känner att jag har råd till i nuläget. Det är dessutom inte så "aktivt" mer än att man kommer ut i friska luften.

Kanotpaddling är något jag gillar men knappt gör längre, och detta främst för att jag inte har någon att paddla med. Att paddla själv är inget alternativ. Jag är rädd för vatten och måste paddla med en stabil person som kan hjälpa mig lösa eventuella situationer. Så paddling händer ibland, men inte särskilt ofta.

Det jag nämnt i tråden är sådant jag funderat på som "kandidater" till en ny hobby, något annat har jag inte kommit på trots att det har tagit två år sedan hästeriet tog slut. Jag behöver något nytt, för det är deprimerande så tråkigt mitt liv är. Har ni tips på lite aktivare hobbyer, eller bara hobbyer som innebär att lämna hemmet - hit me! Jag tar tacksamt emot alla förslag jag får.

Tillägg: Inte dans! :laugh: :angel:
Medeltiden?
Du skulle kunna börja på bågskytte som aktivitet (istället för skytte) om du har stor trädgård kanske du till slut kunde ha ett mål i trädgården då?
Så kan du nålbinda och sy kläder eller träsnida och sådant så får du utlopp för det konstnärliga. Och då kan du lyssna på podcasts under tiden så du inte spelar dataspel.
 
Du har ju redan fått tips om vandring och fotografering vilket även jag tycker är en härlig kombination, vet inte om du föredrar att gå själv eller i sällskap men på Facebook finns det ofta spontant upplagda evenemang med vandringar runt om i Skåne. Se t ex grupperna vandringsträning Skåne eller Vandra tillsammans på Skåneleden m fl. Särskilt den första har ganska ofta evenemang där det funkar att samåka till start/slutdestination om det är krångligt med kollektivtrafik.
 
Håller med :) ! Misstänker också att du skulle kunna hitta fler hundar än dina föräldrars hund att promenera med om du vill det.
Jag har försökt :p Men just nu när det är många som är hemma pga Corona är det inte lätt.
- Engagera dig i ett friluftsförbund, t ex Friluftsfrämjarna. Man möter människor och kommer ut i naturen men behöver inte vara så intensivt och krävande. Paddling kan t ex vara aktiviteter som anordnas.
- Börja odla, antingen inomhus eller på balkongen om du har någon.
- Yoga, kan utövas både inomhus och utomhus.
- Upptäcka vandringsleder i närområdet. Det finns vackra leder nästan överallt i Sverige.
Ska absolut kika på friluftsförbund!
Odla hade varit kul, men jag har varken trädgård eller balkong. Inomhus har jag prytt varje vrå jag kan med blommor, får inte plats med fler :p
Håller på med en 30 days challenge för yoga just nu. Har även funderat på att skaffa gymkort så att jag kan ha yoga/träna där. Istället för hemma där det inte blir av på samma sätt.
Har börjat kika vad närområdet i Malmö har att erbjuda i form av vandring/slingor/liknande :)
 
Håller med :) ! Misstänker också att du skulle kunna hitta fler hundar än dina föräldrars hund att promenera med om du vill det.
Jag har försökt, men inte hittat någon. Det är svårare i kombination med jobb, men som sjukskriven skulle jag kanske kunna hitta en hund att passa/promenera med.
Fågelskådning? Det kan man ju göra på promenader och i de flesta miljöer.
Foto? Kan också kombineras med promenader (och fågelskådning :D )
Har testat fågelskådning tidigare, men det är inget som har fastnat. Föredrar att bara vara ute i naturen.
Foto är inte heller av intresse. Har hållit på med det mycket innan, men det är länge sedan nu. Lite synd för jag har köpt nytt objektiv och allt, men det är inget jag tycker är så roligt längre.
Schack!
Jag var med i schackklubb som barn. Jätteroligt. Fick en massa övningar, spela mot andra barn och vuxna.
En mer aktiv hobby är ju dans. I min stad finns massor med olika kurser för vuxna, allt ifrån balett till bugg.
Jag som keramiker måste ju också tipsa om att gå keramikkurser. Jag jobbar som kursledare och tycker att deltagarna är sociala med varandra och har kul samtidigt som de skapar. Vissa drejar, men många gör annat med leran också.
Dans ser ut att vara jättekul, men tyvärr inget för mig. Schack skulle jag kunna prova på däremot. Keramikkurser lät intressant! Ska kolla upp, tack :)
Jag förstår och beklagar 😔

Hade du bott i närheten hade du gärna fått gå på promenad med ponnyn, utan krav på mer skötsel än kratsa hovarna.


Gravera i glas? Jättekul! 😊
Tack ;)

Ska kika på att gravera i glas!
Fotografering?
Tyvärr inte :)
:nailbiting: Jag kan inte ens klättra upp på det tror jag inte :p
Ut och plocka svamp. Säsongen är i full gång. Tidigt i år
Svårt med skog härnere. Finns åkersvamp? :angel:
Precis vad jag tänkte skriva. Fotografering ute i naturen kanske skulle passa då du tidigare varit aktiv utomhus iom hästeriet. Om du har möjlighet att köpa en systemkamera kan du verkligen förkovra dig i litteratur eller kurser kring olika moment ovanpå det så kan du få det att sluka tid.
Sedan har vi ju bildredigering. Där finns otroligt mycket att lära, oavsett vilken kamera man använder.
Jag har tagit mycket foto innan och har systemkamera. Tyvärr har det intresset i närmast dött. Bildredigering är inget jag fixar, jag blir mest bara irriterad av att inte vara lika duktig som ”alla andra”.
 
Senast ändrad:
Kolla Friluftsfrämjandets hemsida! De ordnar både kurser och turer med kajak och kanot och anordnar vandringar, ibland med olika teman. Kul sätt att komma ut och röra på sig och träffa trevliga människor på ett otvunget sätt! Och fika, förstås, det är väldigt viktigt!
 
Medeltiden?
Du skulle kunna börja på bågskytte som aktivitet (istället för skytte) om du har stor trädgård kanske du till slut kunde ha ett mål i trädgården då?
Så kan du nålbinda och sy kläder eller träsnida och sådant så får du utlopp för det konstnärliga. Och då kan du lyssna på podcasts under tiden så du inte spelar dataspel.
Bågskytte är faktiskt något jag funderat på :)
Nålbinda, sy kläder är dessvärre inget som jag känner att jag kan göra. Jag har inget tålamod till den typen av konstnärligt, blir mest frustrerad och väldigt arg när det inte blir som jag vill.
Du har ju redan fått tips om vandring och fotografering vilket även jag tycker är en härlig kombination, vet inte om du föredrar att gå själv eller i sällskap men på Facebook finns det ofta spontant upplagda evenemang med vandringar runt om i Skåne. Se t ex grupperna vandringsträning Skåne eller Vandra tillsammans på Skåneleden m fl. Särskilt den första har ganska ofta evenemang där det funkar att samåka till start/slutdestination om det är krångligt med kollektivtrafik.
Tror tyvärr inte att jag kan vandra. Gå promenader funkar oftast, men att ha någon typ av packning går bort. Jag fixar knappt ”trycket” av att ha bh på ens, att ha (större) ryggsäck kommer inte funka. Jag har väldigt mycket smärta i området för bröstryggen 🤷‍♀️

Dagsturer utan packning kanske kan funka dock.
 
Om inte "aktivt" måste innebära fysiskt aktivt kan jag varmt rekommendera släktforskning och bakning också, som väldigt trevliga hobbies..... :)
 
Tror tyvärr inte att jag kan vandra. Gå promenader funkar oftast, men att ha någon typ av packning går bort. Jag fixar knappt ”trycket” av att ha bh på ens, att ha (större) ryggsäck kommer inte funka. Jag har väldigt mycket smärta i området för bröstryggen 🤷‍♀️

Dagsturer utan packning kanske kan funka dock.

Turerna som Friluftsfrämjandet ordnar här brukar vara kortare turer, ibland så kort som knappt 2 km och så fikar man efteråt, så ingen packning när man går. Om det är lite längre, med fikapaus mitt i, kanske du kan ha midjeväska? Eller bara en vattenflaska hängande i bältet? Om man går i en-två timmar så är det ju inte nödvändigt att äta under tiden.
 
Är du intresserad av nån speciellt hundsport? Om det är så och du vet att du ska skaffa hund inom en snar framtid kan du ju höra av dig till en klubb och höra om de behöver funktionärer, figuranter eller vad som nu behövs så kan du vara med och hjälpa till, knyta kontakter som kan vara braatt ha när du skaffar din hund, kanske blir det lättare att komma med i en träningsgrupp osv? Alla
 
Om inte "aktivt" måste innebära fysiskt aktivt kan jag varmt rekommendera släktforskning och bakning också, som väldigt trevliga hobbies..... :)
Fixar tyvärr inte att baka längre, har haft stort intresse av det förr, men numera får jag ont i ryggen av det.
Släktforskning är tyvärr inte för mig, men tack för tips :)
 
Turerna som Friluftsfrämjandet ordnar här brukar vara kortare turer, ibland så kort som knappt 2 km och så fikar man efteråt, så ingen packning när man går. Om det är lite längre, med fikapaus mitt i, kanske du kan ha midjeväska? Eller bara en vattenflaska hängande i bältet? Om man går i en-två timmar så är det ju inte nödvändigt att äta under tiden.
Ja, det skulle kunna funka. Ska kolla upp det, tack!
 
Är du intresserad av nån speciellt hundsport? Om det är så och du vet att du ska skaffa hund inom en snar framtid kan du ju höra av dig till en klubb och höra om de behöver funktionärer, figuranter eller vad som nu behövs så kan du vara med och hjälpa till, knyta kontakter som kan vara braatt ha när du skaffar din hund, kanske blir det lättare att komma med i en träningsgrupp osv? Alla
Jag hade tänkt testa lite allt möjligt, men lydnad/rallylydnad/drag är väl det som jag är mer intresserad av sas. Kan absolut vara värt att höra om jag kan hjälpa till någonstans, tack!
 
Tror tyvärr inte att jag kan vandra. Gå promenader funkar oftast, men att ha någon typ av packning går bort. Jag fixar knappt ”trycket” av att ha bh på ens, att ha (större) ryggsäck kommer inte funka. Jag har väldigt mycket smärta i området för bröstryggen 🤷‍♀️

Dagsturer utan packning kanske kan funka dock.

Det var kanske lite oklart beskrivet av mig, de grupper jag syftade på brukar i princip bara handla om dagsturer som inte är nödvändigt med någon packning om man inte vill bära med sig fika. I undantagsfall vandringar med packning och övernattning i grupp.

Jag har bara varit med en gång som någon annan ordnat via gruppen vandringsträning i Skåne, det var vid Hovdala slott och inte längre eller "hårdare" än att jag kunde hänga med med en ännu inte riktigt utläkt stukad fot. Ville man hoppa av lite tidigare så var rundan kanske 12-14 km med några pauser och den längre uppåt 20 km. Sedan har jag själv hållit i ett evenemang på 20 km så det blir vad man själv vill göra det till. Det är bara någon dag sedan jag såg någon som gärna ville gå korta turer, kanske bara någon mil eller lite under det, och frågade efter sådana specifikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 289
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 791
Senast: skiesabove
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 403
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp