Jag behöver er hjälp!

Golden_Heart

Trådstartare
Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar.


Vad skulle detta vara värt för er? Vad anser ni att det skulle vara värt?

Alt 1: Vanlig Boxplats - Stall i Uppland
  • Boxar 12-16 kvm
  • Fodring 5 ggr per dag
  • Stora hagar med långa hagtider
  • Personal som släpper ut och tar in hästarna/ ponnyerna
  • Mockning alla vardagar av personalen
  • Separat duschhall med tvättstuga
  • Skostall
  • Solarium för hästar
  • Skrittmaskinhall med longeringsvolt
  • Fina motionsslingor
  • Dressyrbana 20*60m
  • Hoppbana 100*200m med hinderpark
  • Terränghinder
  • Eget kokrum för hästarnas mat
  • Separat foderrum med flera silos
  • Uppvärmd selkammare
  • Uppvärmd omklädningsrum med dusch o WC
  • Stort fikarum med rymlig matplats
  • Övernattningsrum
  • Klubbrum
  • Bra ventalation o stallarna med elektronisk styrning
  • Planering för två ridhus med manegemått på 20*60m och 40*100m
  • Stora stallet har centraldamsugare och golvvärme i stallgången. Förhoppningen är att de andra stallarna får det med tiden.
  • Viss stalljour ej varje månad utan vissa perioder på året.
  • Momsbaserat plats.
  • Foder och strö tillkommer, utöver stallhyran men finns på plats. Inget behöver hämtas.

Alt 2
  • I samma anläggning skulle det också finnas lösdriftsplatser, med foderautomater för grov och kraftfoder.
  • Nybyggda ordentliga hallar.
  • Mockning av lösdriftboxarna under vardagar.
  • Uppvärmd sadelkammare för lösdriften.
Kallhyra för detta?
För foder och strö, är ju beroende på vad individen äter eller hur?
Hur mycket strö ska man räkna med per individ av tex halm?

På en sådan här anläggning, skulle det vara skillnad för er om det var privat företagare eller en ridskola?

Ofta när jag frågar runt om, så verkar folk vilja ha otroligt mycket som ridhus, ridbanor m.m. hos privatpersoner precis lika mycket som hos ridskolor och gärna lite till, men är inte beredd att betala för vad det kostar. Nu vänder jag mig till er kloka Bukefalister och hoppas på ärliga svar.:)


Tacksam för svar! :bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

Tänker själv inte svara i tråden just nu, då jag själv går i dessa tankat, vad folk är villiga att betala för olika sorters uppstallning. Ska bli intressant att läsa allas svar!

Jag har ju mina referenser och erfarenheter av vad jag skulle kunna tänkas betala, men som alla vet tänker ju inte alla lika alltid.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Det är stor skillnad på vad jag tycker något är värt och vad jag egentligen skulle kunna betala.

Jag kanske tycker något är värt 4000 kr i månaden men har inte möjlighet att betala mer än 1000 kr.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Alltså, det låter ju som en fantastisk anläggning. Men jag ser direkt att jag som hobbyryttare med normal inkomst varken skulle ha råd med, eller direkt behov av, alla faciliteter. Jag tror att det vore så för många.

Jag antar att anläggningen måste vara väldigt stor (många hästar) om det behövs ett separat stall att sko i? Räcker det inte med ett särskilt utrymme?
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Vad skulle detta vara värt för er? Vad anser ni att det skulle vara värt?

Alt 1: Vanlig Boxplats - Stall i Uppland
  • Boxar 12-16 kvm Ja,alltså en box är en box,har aldrig haft mindre än 12 kvm...
  • Fodring 5 ggr per dag Jättebra!
  • Stora hagar med långa hagtider Jättebra!
  • Personal som släpper ut och tar in hästarna/ ponnyerna Det här är värt MYCKET då jag jobbar så himla konstiga tider!
  • Mockning alla vardagar av personalen Såklart jätteskönt dom dagar jag jobbar,men känner absolut inte att det är något måste,vet inte ens om jag skulle betala extra för den tjänsten. Bättre att kunna köpa till mockning dom dagar man behöver,men så gillar jag att mocka också.
  • Separat duschhall med tvättstuga Inget behov alls av det!
  • Skostall Inget behov av det heller,varför inte bara sko på vanliga gången?
  • Solarium för hästar Klarat mig utan hittils..
  • Skrittmaskinhall med longeringsvolt Klarat mig utan,inget behov alls!
  • Fina motionsslingor Jättebra!
  • Dressyrbana 20*60m Jättebra!
  • Hoppbana 100*200m med hinderpark Jättebra!
  • Terränghinder Inget som jag har behov av,är alldeles för feg,men finns det en väldig variation på hindrerna så är det klart det är kul att prova dom superenkla,låga hindrerna!
  • Eget kokrum för hästarnas mat ???? Inget behov alls!!!!
  • Separat foderrum med flera silos Separat foderrum javisst,men silos?
  • Uppvärmd selkammare Ja,det är ju klart det är trevligt!
  • Uppvärmd omklädningsrum med dusch o WC WC är väll det enda som jag har behov av...
  • Stort fikarum med rymlig matplats Inget behov av det,men såklart trevligt vid exempelvis stallmöten och sånt,annars så har jag ingen direkt tid/lust att spendera min stalltid i ett fikarum...
  • Övernattningsrum Verkligen inget behov alls!
  • Klubbrum Samma som med fikarummet!
  • Bra ventalation o stallarna med elektronisk styrning Superviktigt med bra ventilation!
  • Planering för två ridhus med manegemått på 20*60m och 40*100m Inget superviktigt,men visst underlättar det en hel del med att ha tillgång till ett ridhus iaf!
  • Stora stallet har centraldamsugare och golvvärme i stallgången. Inget behov alls!Förhoppningen är att de andra stallarna får det med tiden.
  • Viss stalljour ej varje månad utan vissa perioder på året. Kvittar...
  • Momsbaserat plats. Toppen!
  • Foder och strö tillkommer, utöver stallhyran men finns på plats. Inget behöver hämtas. Superskönt att det finns att köpa!!!!

Alt 2
  • I samma anläggning skulle det också finnas lösdriftsplatser, med foderautomater för grov och kraftfoder.
  • Nybyggda ordentliga hallar.
  • Mockning av lösdriftboxarna under vardagar.
  • Uppvärmd sadelkammare för lösdriften.
Kallhyra för detta?
För foder och strö, är ju beroende på vad individen äter eller hur?
Hur mycket strö ska man räkna med per individ av tex halm?

På en sådan här anläggning, skulle det vara skillnad för er om det var privat företagare eller en ridskola?

Ofta när jag frågar runt om, så verkar folk vilja ha otroligt mycket som ridhus, ridbanor m.m. hos privatpersoner precis lika mycket som hos ridskolor och gärna lite till, men är inte beredd att betala för vad det kostar. Nu vänder jag mig till er kloka Bukefalister och hoppas på ärliga svar.:)


Tacksam för svar! :bow::bow:[/QUOTE]

Vad jag skulle anse att det var värt? Mja,3000:- kanske? Sen om jag skulle välja att lägga den summan eller inte på detta är en annan fråga. Jag kommer betala 1200:- i hyra nu,in och utsläpp,samt fodringar ingår,bra stall med bra ventilation,ridbana 20x60. Varmstall,spolspilta,varm sadelkammare, ingen direkt foderkammare i stallet. Finns varm och kallvatten, är mer lyx än vad jag behöver ha igentligen,men det är ju trevligt! :p Foder får vi köpa och hämta själva,det är väll något som verkligen hade varit ett plus om det fanns på gården! :)
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

För många år sedan innan jag hade eget stall stod jag på en liknande anläggning. Det var dyrt redan då och enda anledninge till jag hade råd var att jag jobbade helger i stallet och fick avdrag på min stallhyra på det sättet.

Det jag kan säga om den anläggningen är att den idag nästan inte har några privatryttare alls kvar. Det har blivit för dyrt för dessa att ha häst där. Anläggningen går runt som ridskola och även som komplement till gymnasielinje med hästinriktning.

För de privathästar som finns kvar ligger kostnaden på 5 000 skulle jag tippa. Är ett tag sedan jag var där.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Alltså, det låter ju som en fantastisk anläggning. Men jag ser direkt att jag som hobbyryttare med normal inkomst varken skulle ha råd med, eller direkt behov av, alla faciliteter. Jag tror att det vore så för många.

Jag antar att anläggningen måste vara väldigt stor (många hästar) om det behövs ett separat stall att sko i? Räcker det inte med ett särskilt utrymme?
Anläggningen är stor JA, och vissa saker finns redan på plats. Andra saker skulle fixas just för att få hyresgäster. Efter olika frågor runt om så vill ryttarfolk ha både utomhusbanor, ridhus m.m. Det enda problemet är att många vill ha lyxet men är inte så villig att betala för omkostnaderna, ungefär som många vill ha mästerskapshästar/ ponnyer med är inte villiga att betala vad en sådan kostar. Bra att några av er är medvetna om att saker kostar :bow:
Fodret och ströet skulle betalas enligt vad man väljer att ha på sin foderstat och vad hästen behöver i boxen. Räkningen skulle komma med hyran.
Meningen är att behöver svar på vad ni anser plats för alternativ 1 är värd och villig att betala för samt lika så för alternativ 2. :cool:
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Stod i fler år på en anläggning som de senaste åren hade en del av det i alt 1, dock bara ett ridhus och inte så bra utebanor/ridvägar

Problemet, förutom att det blev för dyrt för många att stå kvar, var att anläggningen ofta var uthyrd till utomstående. Det begränsade kraftigt tillgången till anläggningen för oss som vanliga hyresgäster. De som hyrde in sig i gästrummen (och gästboxarna) ville ju även disponera ridhuset och ibland anläggningen i övrigt. Trots att vi som stod där tyckte att det "jämt" var uthyrt på helgerna så var det nog inte tillräckligt ofta för att det hela skulle gå runt ordentligt, än mindre med vinst. Märktes inte minst på ökade stallhyror...

Denna anläggning (i Uppland) byggdes eftersom det skulle finnas en efterfrågan på denna typ av anläggning. Men det var fler som kom på samma tanke ungefär samtidigt vilken troligen minskat efterfrågan. Det stallet vi stod i hade plats för cirka 20 hästar + gäststall. Ganska jobbigt med stalltjänst då. Gissar att en anläggning liknande det du beskriver måste vara BETYDLIGT större än så för att gå runt.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Många faciliteter som jag inte är i behov av, alltså inget stall jag skulle ha häst inackorderad i.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

I ett sånt stall hade jag snarare fått betala för en hel del saker jag inte behövt eller utnyttjat och således inte velat stalla upp min häst där. Då är jag tävlingsintresserad. Kanske bör en sån anläggning snarare rikta sig till lite större ryttare som har ett gäng hästar som sin huvudsyssla? Tror hobbyryttare överlag saknar intresse eller har svårt att motivera en så hög stallhyra som detta förmodligen skulle innebära.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Vad skulle detta vara värt för er? Vad anser ni att det skulle vara värt?

Alt 1: Vanlig Boxplats - Stall i Uppland
  • Boxar 12-16 kvm Ja,alltså en box är en box,har aldrig haft mindre än 12 kvm...
  • Fodring 5 ggr per dag Jättebra!
  • Stora hagar med långa hagtider Jättebra!
  • Personal som släpper ut och tar in hästarna/ ponnyerna Det här är värt MYCKET då jag jobbar så himla konstiga tider!
  • Mockning alla vardagar av personalen Såklart jätteskönt dom dagar jag jobbar,men känner absolut inte att det är något måste,vet inte ens om jag skulle betala extra för den tjänsten. Bättre att kunna köpa till mockning dom dagar man behöver,men så gillar jag att mocka också.
  • Separat duschhall med tvättstuga Inget behov alls av det!
  • Skostall Inget behov av det heller,varför inte bara sko på vanliga gången?
  • Solarium för hästar Klarat mig utan hittils..
  • Skrittmaskinhall med longeringsvolt Klarat mig utan,inget behov alls!
  • Fina motionsslingor Jättebra!
  • Dressyrbana 20*60m Jättebra!
  • Hoppbana 100*200m med hinderpark Jättebra!
  • Terränghinder Inget som jag har behov av,är alldeles för feg,men finns det en väldig variation på hindrerna så är det klart det är kul att prova dom superenkla,låga hindrerna!
  • Eget kokrum för hästarnas mat ???? Inget behov alls!!!!
  • Separat foderrum med flera silos Separat foderrum javisst,men silos?
  • Uppvärmd selkammare Ja,det är ju klart det är trevligt!
  • Uppvärmd omklädningsrum med dusch o WC WC är väll det enda som jag har behov av...
  • Stort fikarum med rymlig matplats Inget behov av det,men såklart trevligt vid exempelvis stallmöten och sånt,annars så har jag ingen direkt tid/lust att spendera min stalltid i ett fikarum...
  • Övernattningsrum Verkligen inget behov alls!
  • Klubbrum Samma som med fikarummet!
  • Bra ventalation o stallarna med elektronisk styrning Superviktigt med bra ventilation!
  • Planering för två ridhus med manegemått på 20*60m och 40*100m Inget superviktigt,men visst underlättar det en hel del med att ha tillgång till ett ridhus iaf!
  • Stora stallet har centraldamsugare och golvvärme i stallgången. Inget behov alls!Förhoppningen är att de andra stallarna får det med tiden.
  • Viss stalljour ej varje månad utan vissa perioder på året. Kvittar...
  • Momsbaserat plats. Toppen!
  • Foder och strö tillkommer, utöver stallhyran men finns på plats. Inget behöver hämtas. Superskönt att det finns att köpa!!!!

Alt 2[/B



Jag skulle kunna tänka mig att betala som mest 4- 5000 i månaden för stallplats. men i alla fall i stockholmsområdet skulle en ovanstående anläggning säkert kosta nästan det dubbla. Och så mkt vill jag inte betala. Det är ju många saker som jag inte skulle utnyttja. Jag tycker precis som Fibusens kommentarer ovan om attt vissa saker kommer jag ej att utnyttja.


Sen finns det väl en risk också att denna anläggning kommer ha så många besökare som vill rida på fina terrängbana etc så jag tänker också att detta kanske kommer bli jättemkt folk där.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Just nu är tanken att för dessa priser som grundpriser på de olika alternativen för samma anläggning.
Grundpriset är allt utom foder och strö.
Alt 1.
Pris: 2500-3000 kr
Alt 2
kan bli här att strö får ingå i hyran, då blir det däremot det lite dyrare alternativet. Men med hjälp av foderautomaterna så är det upp till varje hyresgäst att bestämma hur mycket foder man vill att hästen/ ponnyn ska ha och hur mycket man är villig att betala för.
Pris: 2000-2500 kr

För att kunna hålla dessa priser så måste hyresgästerna ställa upp vissa perioder på året om så behövs osv.
Som jag skrev innan vissa saker på denna anläggning finns redan idag så där går inte att ändra.
Grundhyrorna är till för att driva stället (personal, rörliga kostnader, räntor och amorteringar). Ett Privat företag skulle driva det! Möjligheterna på det här stället är enorma om man bara vill och kämpar för det!
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

För att kunna hålla dessa priser så måste hyresgästerna ställa upp vissa perioder på året om så behövs osv.

För mig låter det jättekonstigt att få all den där servicen, alla de där faciliteterna, och sedan en så låg hyra att det är uppenbart att arbete kommer att krävas av mig.

Jag kan inte riktigt tänka mig hur jag skulle kunna vara en person som ställer så stora krav på uppstallningen, och sen inte betala för det och få servicen året runt. Om jag hade pengarna, kunde jag tänka mig att köpa en massa lyx. Att utöver det jobb jag redan har och min egen häst arbeta för sådan lyx, är inte aktuellt. Jag hinner inte och det är inte värt besväret överhuvudtaget. Mycket av det du nämner ser jag också som helt onödigt egentligen.

Jag betalar mer än ditt prisförslag för betydligt enklare uppstallning. Vi har inga finesser, utan det är ett stall med ridhus, ridbana och hagar, varken mer eller mindre.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

OBS OBS OBS:

Priserna är helt utan foder och strö, möjligtvis på lösdriften att strö skulle ingå mot en liten ytterligare höjning.
Saker som ni kommenterat som skostall osv finns redan på plats.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Ju mer jag läser om det och tänker på det så tror jag att det är en del saker som inte är så bra.
Man utgår ifrån att alla hästägare bara jobbar vardagar och inte på helger. Tänker på mockningen.
Om man vill ha all service och alla faciliteter som finns på den här anläggningen misstänker jag att man som hästägare har en hel del annat att göra också. Då är det inte attraktivt att behöva ställa upp och "göra" saker heller.
Om man vill ställa upp och göra saker är man troligen den typ av hästägare som helst gör så mycket som möjligt själv med hästen och då är man inte intresserad av "personalen" och att betala för fasta tjänster.
 
Om foder & strö inte ingår så skulle jag inte kunna lägga mer än 3-4000kr i "bashyra" då hästen brukade äta för ca 1500-2000kr/månad och var dessutom en riktig gris i boxen så det gick åt en himla massa halmpellets!

I annonsen stod det att man skulle ha 52 säckar + 16 som uppfyllnad på ETT HELT ÅR, men jag behövde 20 till uppfyllnad av boxen och sen fick jag lägga in 2 påsar varannan dag för att hålla det fräscht och framförallt torrt! :meh:


Mer än 6-7000kr med ALLT på en månad kunde/kan jag inte lägga som student! Då tillkommer ju dessutom försäkringen, sparandet till bufferten samt att hon skoddes var 7:e vecka också! :cautious:

SAMT att med så hög stallhyra vill jag slippa allt vad jour heter! Jag vill ha fullskötsel och därmed basta, även på helger! ;):D
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Hej!

De här är saker jag skulle vara villig att betala för.
Alt 1: Vanlig Boxplats - Stall i Uppland
  • Boxar 12-16 kvm
  • Fodring 5 ggr per dag
  • Stora hagar med långa hagtider
  • Personal som släpper ut och tar in hästarna/ ponnyerna
  • Fina motionsslingor
  • Dressyrbana 20*60m
  • Hoppbana 100*200m med hinderpark
  • Terränghinder
  • Bra ventalation o stallarna med elektronisk styrning
  • Mockning alla vardagar av personalen
  • Momsbaserat plats.
  • Foder och strö tillkommer, utöver stallhyran men finns på plats. Inget behöver hämtas.

Resten kändes inte intressant och jag skulle inte vilja betala mer för att det finns när jag ändå inte skulle använda det. Jag misstänker också att de personer man får in på en sån anläggning (dvs de som har råd att stå på den om stallägaren ska gå runt) inte vill ha pass och nog helst inte vill behöva mocka alls. Om man sen ska räkna in det ekonomiska så vet jag att min egen gräns går någonstans vid 4000 för att jag ska ha råd med veterinär mm när hästan blir sjuk. Och för 4000 tror jag inte att en sån anläggning kan gå runt, tyvärr, inte om personalen ska vara vit iaf (och det ska den väl?)

/Lavinia
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Jag skulle inte vilja stå där alls. Blir en galen hyra för saker som jag inte ens behöver.
Vill stå i litet stall på landet där jag har allt jag behöver utan att bli ruinerad på kuppen :-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är mitt uppe i stallflytt och fick helt plötsligt ett alternativ till. Har ca ett dygn på mig att bestämma mig :crazy: HJÄLP! Stall...
Svar
17
· Visningar
2 196
Senast: Ninnurur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp