Jag behöver er hjälp!

Sv: Jag behöver er hjälp!

Jag har inte sagt att man behöver betala mer de som inte har hingstar, bara att de tas emot.
Bara att får man en hingst så vet man att det går att ta emot denna.
Det är ju bara en medföljande fördel, då många stall vill inte ta emot hingstar.

Har för mig att du skrev att alla hagar skulle hingstanpassas. Det blir väl en kostnad som alla i slutändan kommer få betala för? Eller?

Vet att det finns stoägare som inte vill stalla in sitt sto i samma stall som hingst eftersom STOET blir knasigt. Något att ta i beaktande kanske.


Jag är lite inne på samma linje som Petruska, citerar hennet: "Sen är jag helt ointresserad av lyx. Jag vill ha ett stall som uppfyller mina krav på hästvälfärd "
Alltså är jag inte villig att betala flera tusen extra för lyx jag inte är intresserad/i behov av.

MEN, det finns garanterat folk som ÄR villiga att betala för ren lyx. Den stora frågan är alltså om de är tillräckligt många i ditt område för att kunna fylla en anläggning?
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Har sett många som funderar på att bygga/bygga om till den "perfekta anläggningen".

Ofta är det helt perfekt i dennes ögon, men långt ifrån perfekt i många andras. Vi har helt enkelt helt olika syn på vad som är perfekt och optimal hästhållning.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Sen är jag helt ointresserad av lyx. Jag vill ha ett stall som uppfyller mina krav på hästvälfärd och där det finns ett ridhus så jag orkar hålla igång hela året. Servicen ska vara sådan att jag slipper åka dit mer än en gång per dag.

För övrigt är trivsel och en bra stallägare mycket viktigt, och god tillgång på tränare.

Huvudet på spiken,precis det jag försökte få fram! (Förutom ridhuset då,har aldrig haft ett innan,så det klarar jag mig utan,men jag skulle gärna betala nån hundring mer i månaden om det fanns,men det är liksom absolut inget krav för mig. Ska det finnas ridhus så ska det även finnas möjlighet att det faktist ska finnas plats att kunna rida i det också,två ridhus på 80+ hästar är då inget som är intressant alls!
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Två ridhus och en ridbana för 80 privat hästar låter som ett skämt för mig. Kanske är annorlunda där uppe men här skulle det aldrig fungera.
Har du tittat på storlekarna på ridhusen?:p
En ridbana?
Det är ju en dressyrbana och en hoppbana på gummiflis :D
Ridhus manegemått på 20*60m och 40*100m
Dressyrbane mått 20*60m
Hoppbana mått 100*200m med hinderpark, en terränhinder där andra runt om samt på gummiflis.
Dessa skulle även vara för den ultimata anläggningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

Detta var en intressant tråd, spännande tanke. :)
Men det låter inte så realistiskt. Om du köper för 21 miljoner o betalar 3,5 milj kontant så kommer du ha en månadskostnad på drygt 50 000 för gården. Då måste du ha minst 25 betalande kunder från månad 1 för att klara det. Blir svårt...
Jag skulle gärna stått i ditt stall, men jag skulle inte betala en spänn för skrittmaskin, dusch/omklädning eller automater. Jag skulle heller inte betala en kallhyra på 4000, jag skulle garanterat inte vara nöjd med den snabba mockningen som skulle bli på tio min. Alltså skulle jag vara tvungen att köra dit o eftermocka. Därför skulle jag ej betala för löpande-band-mockning.
Idéen om lösdrift från boxen innebär ju att hästen är ensam i en fyrkant. Aldrig i livet. För 4000 kräver jag en jättehage där hästen kan galoppera med kompisar. :)
Hur skulle ridhusen administreras? Bokning? Det funkar ju inte att 80pers skulle dela tre ridhus? Då kanske 27 vill rida samtidigt i samma ridhus. Alltså funkar inte det utan bokning, vilket tar bort möjligheten att gå in om det börjar regna när man skulle rida ut.
Golvvärme fattar jag ej vitsen med öht, stall skall ju inte värmas?
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Det är inte så enkelt som man tror. Det är jobbigt med ston som hela tiden brunstar o skvätter för att de känner en hingst. De behöver inte ens se honom för att känna det. Då kan de vara sådär stirriga o okontaktbara o bara vilja ta sig till hingsten.
Plus att hingsten kanske kommer lös o tar sig in o betäcker i hagen. Nej, jag vill inte dela stall med en hingst, det vore en stor nackdel.
Varför vill du promt ta emot hingstar? De kan vara rätt svåra att hantera.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Tre ridhus? Två ridhus med enorma mått.
Mockningen kommer att gå att välja bort så klart. Jag har lagt till den för att många gnällde innan. Inte här på Bukefalos utan på andra ställen.
hästen kommer inte vara ensam på det sättet, bara hästar som inte klarar av att gå med andra kommer att gå ensamma i stora hagar på ca ½ hektar, ifall du menar ultimata anläggningen.
Titta på alla ridskolor med privatryttare där delar de på mindre ridhus och det bokas inte.
Stallet i Almunge där det redan är golvvärme, kan jag inte göra något åt, det finns redan där. Det kommer med gården. Det är lite annan inredning i det stallet mot de andra.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Hingstar är inte alls svåra att hantera! Visst finns det olika typer av hingstar. De hästar som inte kan uppföra sig om man tänker på Almunge där får ägaren släppa själv mot kanske lite avdrag. Tänker man på den ultimata anläggningen och staketet där finns det staket som hingstar inte tar sig igenom och planlösningen på gården blir då så att de är verkligen skilda åt. Bara när man rider men man får till att ha sina hästar uppfostrade. Har jobbat utomlands på anläggning där hingstar och ston rids året om oavsett om de brunstar. Går tom på kurs tillsammans. Så visst går det!
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Vad tror ni om det här då, det blir som det ultimata stallet?
Vad skulle ni vilja betala för en sådan här anläggning som grundpris?
Ej Stall Tilly, utan någon annanstans

* Modern och nybyggd anläggning
* Avancerat fodersystem som mäter upp och fodrar helt själv, här behövs ingen personal ok, men är inte en fördel, snarare nackdel. Vill ha social del för hästen, inte en automat som spottar ut.
* Gödselränna med automatik ja, trevligt, men kärra duger bra. En lätt stor plastkärra helst.
* Avancerat hagsystem där alla hästar har en sjukhage i sin andra hage. En del kan gå ensamma andra i par eller större flock. Hästen/ ponnyn blir nästan som i lösdrift, men har en egen box. Systemet sköter utsläpp själv. Personal bevakar systemet och gör de täckesbyte etc som behövs. täckesbyte är bra, stort plus! Småhagar utan plats att springa, nej tack. Ensamma, nej tack.
* Lyxiga hagar med vatten m.m. lyxiga hur? Vatten är basic.
* Lyxiga boxar lyxiga hur?
* Minst två Ridhus räcker ej! Max tio samtidigt i ridhuset.
* Dressyrbana paddock utan inriktning duger fint.
* Hoppbana
* Terränghinder / Terrängbana för både häst och ponny skulle ej använda
* Omklädningsrum med dusch & toalett trevligt, men endast toa är nödvändigt
* Fikarum trevligt, men ej nödvändigt
* Klubbrum onödigt
* Hingstar tas emot inte bra
* Uppvärmd sadelkammare bra
* Spolsspilta bra
* Aldrig stalljourtoppen
* Täckesbyte vardagarhelger då?
* Momsbaserad plats spelar det roll för min del?
* Bra ventalation o stallarna med elektronisk styrningbra


Foder och strö betalas efter varje individs behov. Allt finns på plats. bra, vill välja strö, även få ha halm.


Boxstorlekar i grundpriset och långa hagtider ifrån tidig morgon till sen kväll:
A+B ponny 12 kvm
C+D ponny 14 kvm
Häst minst 16 kvm
Antal platser i stallet minst x st.
Självklart man en större kategori välja en mindre box om den så vill. Men storlekarna börjar på 12 kvm.

Hagstaketen är inte eltråd eller plastpolyesterstaket. Siktar mot att ha ett ännu bättre och säkrare, då det även ska passa hingstar, typ Horserail.

Tilläggstjänster
* Mockning vardagar alternativ finns i hyran
* Större box än kategorins mini storlek.
* Tillgång till tvättstuga med polettsystem bra
* Smedja och Sadelmakeri utrymmen varför?

Modern och ny anläggning, med ett system som inte hittas i dagens ryttarvärld. Delar finns men inte på det här sättet.

Med tiden
* Skrittmaskineronödigt
* Hästprylshoponödigt, men kanske kan finansiera stallet
* Cafétrevligt :)
* m.m.


Ett motto är : Säkerhet, flexibilitet och smidighet för alla och med kunden i fokus.
En anläggning med visioner och möjligheter att fixa det mesta. Alla idéer är välkomna. Men saker kostar också, var medveten om det. Den ultimata anläggningen kostar pengar, vad är det du önskar mest av allt på ett ställe. Det kommer inte att ingå foder och strö i grundpriset, för det är en rörlig kostnad för varje individ, men utöver det

Du behöver inte fixa något inköp av foder, det enda du behöver göra är att knappa in vad hästen ska ha så sköter systemet resten. Strö får du levererat till din box. Inget på det här stället är omöjligt, är man villig att hjälpa till med saker så kan man till viss gräns få förmåner, rabatter etc
.vill inte ha pellets i automat, så automaten vore en nackdel.

Om priset och platsen saknas i listan så är det bara att lägga till, vad du anser en boxplats på det här stället skulle vara värd.

Allt är vad man gör det till!
Det låter som om stallet är tänkt för överklass som vill betala för allt möjligt, men det blir svårt att fylla stallet med rika.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Morganie, sjukhagarna på ultimata anläggningen leder till den stora och när det inte är inskolning eller hästen är sjuk så rör sig hästen fritt ut i den större avdelningen.
Du vill inte ha automatik, dessutom den här foderautomatiken som skulle vara på den här anläggningen finns inte idag. I alla fall inte på det sättet. Liknar lite automaterna på Active Stable men ändå inte riktigt.
Automatiken på hagar och fodringen minskar arbetskostnaderna och då minskar hyran.
Självklart finns personal också på plats.

Vad är du beredd att betala för en box med stora hagar i grundpris?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver er hjälp!

Men skall du slänga ut de hingstar som anländer och är svåra? Du vet ju inte innan vad som kommer, alla hästar är så snälla så enligt ägarna. ;)
Jag vet att man kan rida brunstiga ston, men jag vill ha mysigt med min häst. Det är irriterande när hästen skvätter på fötterna o trippar o hummar o letar efter hingsten. Det vill jag inte ha varje månad eller vad det nu skulle bli.inga staket är rymningssäkra, eller skulle det vara två meter högt?

Jag har en valack o ett sto och jag säger som stoägare att jag skulle inte flytta till en anläggning som har hingst. Det finns inget du kan säga som får mig att ändra mig, jag vill inte riskera varken bök med hormonstinna hästar ->otrivsel eller tjuvbetäckning eller uppklådd valack. Jag berättar det bara för att du kanske vill veta att vissa tänker såhär. Det är mitt fritidsnöje och eftersom man kan välja o vraka stall så vrakar jag hingststall för att undgå ev. problem.

0.5 ha är inte så stort faktiskt. Skulle hellre se fyra hästar på två ha, det vore bra.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Men alla hästar går inte tillsammans, och titta på många ridskolor där står minst hälften av privathästarna i hagar som är 1/4 hektar.
JA, till hingsthagarna kommer det vara högt. Det staket jag tänker på det kan en bil köra på utan att det blir en skråma på staketet. Staketet finns och ska funka!
Jag slänger inte ut de när de anländer utan självklart prövar en tid och sedan får man se. Behöver inte vara hingstar som är jobbiga. Har jobbat med massor av hingstar och ibland är faktiskt ston värre. :D
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Tja, kallhyra här i Gbg brukar ligga på 700 upp till 1800. Ut+in o täcke kan vara värt ca 600/mån, (på ett ställe betalade jag 300extra för det), ridhus med fri tillgång 500/månad max, fast helst valbart, vill ej använda det på sommaren.

Så jag skulle kunna sträcka mig till 2-2500/ månad plus hö o strö på det. Men då skall hagen vara bra.

Så tyvärr, jag är ej din målgrupp ;) , och jag tror det blir svårt att fylla stallet med såpass hög hyra. De flesta har inte sådana pengar till hästeriet och det är inte troligt att 80 ägare i ditt område har råd och vill stå i just ditt stall.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

det finns alltså ett ställe i sthlm som pysslar med exakt det du beskriver som heter Runsten. I precis den storleken du beskriver.

Inte ens där fanns det så många som var villiga att betala det du beskriver.
de är heller inte intresserade av automatiska lösningar, egna pass eller stora hagar.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Av den attityd du har som jag kan läsa mig till i tråden så skulle jag inte vilja stalla upp min häst hos dig.

Kundbemötande och kritikmottagande kanske kan vara något att läsa på :cool:

Jag har försökt få diskutera det, men jag får liksom inte några svar.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Fast nu är det här en diskussion och ni är inte kunder, så det måste ju inte vara så att det är relevant?

Jag känner mer tveksamhet i hur man någonsin ska hitta 50-talet hästägare som ens avlägset tycker samma sak i hästhållning och vad man vill betala för.

Då får man nog hålla travhästar och inte ridhästar. Eller ha en mycket bra differentierad service- och taxeskala.
 
Sv: Jag behöver er hjälp!

Av den attityd du har som jag kan läsa mig till i tråden så skulle jag inte vilja stalla upp min häst hos dig.

Kundbemötande och kritikmottagande kanske kan vara något att läsa på :cool:

Tänkte faktiskt på samma sak. Tyvärr ts, du tar inte invändningar bra utan verkar känna dig påhoppad av vad man säger. Chansen att du skulle ha 80 nöjda inackorderingar utan konflikter är inte stor. Man måste lyssna på andras åsikter utan att klassa dem som "fel".

Ang hagar så tycker jag så och då är det helt irrelevant om andra hästar står i grushagar eller 1/4 ha. Jag vet att det stämmer, men jag tycker inte det är bra och jag stallar in mina hästar i hagar som jag tycker är bra.
Du får helt enkelt ge dig i övertalning, vi tycker olika och jag hade tackat för info och lagt på luren om jag ringt på din annons.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är mitt uppe i stallflytt och fick helt plötsligt ett alternativ till. Har ca ett dygn på mig att bestämma mig :crazy: HJÄLP! Stall...
Svar
17
· Visningar
2 196
Senast: Ninnurur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp