Jag behöver eran goda råd....

N

Natali

För att göra en lång historia kort så ska jag prova att skriva ned all info här:

För lite över 1 år sedan så ägde jag en hingst som jag tyvärr var tvungen att sälja efter att vår gård brann ned.
Gården delade vi med (1000kvm med 2 lägenheter) husägaren som bodde på andra sidan av huset. Dem äger 1 sto (alla med än sålänge)?

Då det nästan var sommar efter olyckan så bestämde vi oss för att lämna hästarna på bete då vi inte hade någon plats till dem längre, deras sto hade inte tagit sig förut när dem hade provat att bedäcka henne så jag tänkte att det kan nog inte vara någon fara att låta min hingst gå ihopa med henne.

Nu var både jag och husägaren eniga om att låta våra hästar gå ihopa då han menar på att det inte kunde bli något föl ut av det hela så hun inte har fått det förr (enligt han).

Nu den 11 juli så fick hun ett föl - utan att dom har sagt ifrån om detta till mig. Jag hörde det från stallägaren idag där jag har mina hästar uppstallade.

Vi har inte kontakt med f.d husägare (som äger detta sto) längre då vi har fått reda på att det inte är första gången som deras hus/gård brinner ned. Därav så har jag inte kunnat hålla koll på om stoet har varit dräktig eller inte.

Nu undrar jag - ska dom betala något till mig för fölet?
Kan jag köpa fölet?
Vad har jag för rättigheter???

Vet att dom har haft ett shetlandföl/unghäst förr som blev psykiskt misshandlad av dem, dålig mat, ingen avmaskning, dålig hovvård etc.
Denna shettis såg ut som ett föl när den var 2 år gammal - lång päls - dåliga hovar + att den var bara skinn och ben.

När vi flyttade till gården och jag såg denna shettis så tjatade jag länge om att få köpa henne, men dem ville inte sälja. Efter branden så fick dom som tur var sålt henne och hennes mor.

Efter att jag har sett detta och hur dom behandlar sina/sin häst så är jag orolig att samma sak ska hända med det nya fölet.

Visst jag kan säkert ringa till djurens vänner o.l MEN jag vill att fölet hamnar hos mig (då min f.d hingst är faren).

Snälla, om ni vet vad jag ska göra - skriv ned allt till mig.

Tusen tack på förhand :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Jag tycker det är ganska korkat att släppa ihop en hingst med ett sto ÄVEN om de inte blivit dräktigt innan.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Detta var en nödlösning - om du kanske hade läst igenom hela inlägget så hade du sett att vi inte hade något annat val där och då.

Och om du driver med häst så vet du själv hur svårt det kan vara att hitta sommarbete/stallplats åt en hingst på kort tid!
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Självklart läste jag hela inlägget.
Och självklart vet jag att det är svårt att hitta stall åt hingst.
Men inte SÅ svårt att det inte går att lösa.
dessutom hade man med lite handkrafft kunnat bygga ett dubbelstaket igenom beteshagen och vips, problemet med att ha dem ihop hade vart löst.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Ok, låt mig förklara en sak. Jag bor i Norge, en liten stad med få stallplatser etc. Här är det inte så lätt att hitta plats åt en hingst - därför sålde jag han.

En annan sak: Vi ägde inte betet - detta lånade vi provisoriskt av en bonde och han ville inte att vi skulle sätta upp staket mm, skulle vi låna det åt våra hästar så var dem tvugna att gå ihopa.

Så med andra ord - jag stod i en hopplös situation - men min fråga är inte vad ni tycker om detta!! Jag vet att man inte borde sätta ihopa ett sto och en hingst (vem som helst vet ju detta), men detta var den enda lösningen som vi hade där och då.
Min fråga handlar om något helt annat = fölet som kom till världen efter detta och våran olika rättigheter!!
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Sen spelar det ju egentligen ingen roll vad DU vill höra av oss användare och inte.
Skapar man en tråd får man räkna med att bli ifrågasatt.
Det är trotts allt ett öppet forum...

Vet inget om hur det funkar med rättigheterna kring fölet.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Du skriver också att det inte är så svårt - låt mig förklara dig en sak.

Gården brinner ned mitt i svarta natten - du förlorar allt, har ingenstans att bo + du är huslös, äger bara det du har på dig, har en 2 åring som du ska ta hand om + hästen som inte kan stå kvar på gården/brand stället.

Hittar du ingen stallplats dagen efter så har man inte tid att fortsätta att leta (vart ska hästen stå då?)- då tar man den lösningen som man får där och då = bondens sommarbete.

Hästarna kunde inte stå kvar på gården då polisen spärrade av området etc - dvs INGEN fick lov till att vara där - men klart att du inte fattar detta före du har varit med om en sådan sak själv.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Nja du ställde inte en fråga då, du skrev din åsikt och jag svarade på den.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Du kan nog inte begära så mycket av dom, då ni var överens om att dom skulle gå i hopp och(antar) att ni inte prata om OM hon skulle bli dräcktig.

Tycker där i mot att du kan höra om du får köpa fölet(om du vill vill säga)
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Sant, jag sa flera gånger att jag var bekymrad om att hun kanske skulle bli dräktig och han sa hela tiden att det blir hun inte, så vi pratade inte något speciellt om vad vi skulle göra om hun blev det tyvärr. Jag ska ut till dem på torsdag och se hur det går - överraskar dem, ska också fråga vad dom har tänkt att göra med fölet och om det kan vara aktuellt med att sälja den när tiden är inne. Men sedan min gammla hingst är faren - har dem lov att ta "fullt" pris på fölet om jag ska köpa det? Någon som vet?
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Jag är i alla fall 99% säker på att du inte kan kräva något, vill de inte sälja behöver de inte, och vill de sälja är det dem som sätter priset... Vet inte hur det fungerar i Norge men här skulle du aldrig få igenom några krav.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Oki - får kolla upp det med det Norska regelverket då och se - ser ut som om man inte har några fördelar med att äga en hingst iallafall :crazy:
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Varför skulle du ha det? Det är bara ett stort ansvar att äga en hingst. Och det tar man på sig när man skaffar en.

/// ghost
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Natali skrev:
Ok, låt mig förklara en sak. Jag bor i Norge, en liten stad med få stallplatser etc. Här är det inte så lätt att hitta plats åt en hingst - därför sålde jag han.

En annan sak: Vi ägde inte betet - detta lånade vi provisoriskt av en bonde och han ville inte att vi skulle sätta upp staket mm, skulle vi låna det åt våra hästar så var dem tvugna att gå ihopa.

Så med andra ord - jag stod i en hopplös situation - men min fråga är inte vad ni tycker om detta!! Jag vet att man inte borde sätta ihopa ett sto och en hingst (vem som helst vet ju detta), men detta var den enda lösningen som vi hade där och då.
Min fråga handlar om något helt annat = fölet som kom till världen efter detta och våran olika rättigheter!!

ja det känns ju som det kan kvitta eftersom ni redan släppt ihop pållarna, och fölet är fött! inget att hänga upp sig på.

men tyvärr vet jag inte vad du kan göra. du kan nog inte göra annat än att fråga dom om du får köpa föleböle...
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Om man släpper i hop en hingst och ett sto, så får man nog räkna med att det blir ett föl som resultar... :smirk:
Nu i efterhand, så kan du inte kräva att dom som äger stoet, ska betala dig något eller ens sälja fölet till dig med rabatterat pris.
Ni skulle ha kommit överens tidigare, vad ni skulle göra OM stoet blev dräktig som resultat av att de fick gå ihop..
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

hehe, låter som en halvbra "min häst"-story. :smirk:

och varför, om denna fiktiva story stämmer i något litet hörn, skulle du ha rätt till pengar för att stoet blev dräktigt när ni släppte ihop dem? du menar som en retroaktiv språngavgift då? (och hur svårt hade det varit att dela av hagen om det nu var så)
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Ska prova att svara till alla på en gång:

Ghost: Detta var en ren fråga - jag kräver ingenting utan är nyfiken på mina rättigheter bara.

Lis1E: Ska höra med dem om dem är intresserade i att sälja det lilla livet.

Gnist: Fort att vara klok efteråt :crazy:

Moiran: Jag skriver inte in och hittar på en story här på Buke, detta är en sann historia tyvärr - hade önskat att gården aldrig brann ned.
Vi fick inte lov att ha hästarna på gården eftersom polisen hade spärrat av området + att bonden som hade sommarbetet sa att vi inte fick lov till att dela av det - läs lite längre upp för förklaring tack.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Är hingsten godkänd? Annars är det väl snarare du som bryter mot lagen. En hingst som inte är åtminstone avelsvärderad får inte betäcka andra ston än de som ägs av hingstägaren.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 522
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 436
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp