Jag behöver eran goda råd....

Sv: Jag behöver eran goda råd....

Är det samma lag i Norge som i Sverige??

*Till trådskaparen* Jag kan inte norsk lag men i Svergie så kan du inte kräva ett skit i den här historien.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Olinda: Är inte säker - Norrmännen är strängare med allt, ska kolla upp det här också ,men men..
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Ah. Bonden som ägde sommarbetet vägrade att låta er dela av en liten bit att ha som hingsthage när hela gården hade brunnit upp? Sympatiskt det låter.

Men hur hade ni hästarna ute innan det brann? Stoet ute ensamt på dagen och hingsten på natten? Eller fanns det fler hästar? Det låter synnerligen orimligt att polisen spärrar av hela gården (inklusive hagar?) Mer än under släckningsarbetet då kanske. När ett stall, modell riktigt stort, brann upp hemomkring när jag var yngre (tiotals innebrända hästar) var bara själva den uppbrunna byggnaden avspärrad under en kortare tid när brandens uppkomst utreddes. De överlevande hästarna kunde dock utan problem huseras i kvarvarande byggnader där temporära boxar uppläts och hagar i anslutning till stallet.

Visst kan det finnas sanning i din historia även om det verkar vara många detaljer som känns knepiga. Men då förstår jag inte riktigt ditt intresse av ersättning? Hade det varit så viktigt med språngavgift (förutsatt att den är en godkänd hingst du hade) så borde du ju sett till att få hästarna åtskilda på något sätt. Och var det nu så att det inte fanns något sätt att hålla dem åtskilda så är det väl bara för dig att gilla läget och vara tacksam att stoägaren lät din hingst gå med hans sto i denna krissituation TROTS att det kunde bli dräktigt?
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Efterklok??.. Logiskt tänkt inser väl de flesta hästmänniskor att : Hingst + Sto = Föl.... :smirk:
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Jag snackar om att vara efterklok med att inte ha diskuterat om vad vi skulle göra om det blev ett föl.......
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Polisen spärrade av gården (allt ihopa) för att 3 veckor före så brann grann gården ned + att husägare har varit inblandad i 4 husbränder förr etc etc....Polisen spärrade av gården i över 6 månader!

Bonden är en idiot - men tyvärr så var han det ända lösningen där och då.

Före branden så gick stoet ihopa med shettis stoet och hennes unghäst avkomma.

Min hingst gick ihopa med en shettis valack för att jag precis hade flyttat hem honom i en annan hage på andra sidan av stallet där stona gick.

Jag vill inte kräva någonting - utan är bara nyfiken på om jag har några rättigheter i denna situation.

Kan också säga det att det är stoägare som ska vara tacksam då det var deras ideè och det är visst dem som får behålla fölet och jag står med ingenting - var tom tvungen att sälja min hingst pga detta.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Natali skrev:
Kan också säga det att det är stoägare som ska vara tacksam då det var deras ideè och det är visst dem som får behålla fölet och jag står med ingenting - var tom tvungen att sälja min hingst pga detta.

Varför ska stoägaren vara tacksam? Du hade väl precis samma information och förmåga att förutse händelseutvecklingen som stoägaren?!

Att det var deras idé spelar väl mindre roll eftersom det innebar att DU fick lösning på DINA problem (om det stämmer det du skriver, d v s att det var den absolut enda lösningen du hade att ta till. Frågan är väl snarare om DU står i tacksamhetsskuld?) En lösning som vad jag kan utläsa accepterades av dig.

Var du tvungen att sälja din hingst p g a att deras sto fick ett föl? Sorry, men den ekvationen fick inte jag ihop...

F ö: nej, jag kan inte tänka mig att du har några rättigheter. Stämmer Norges lagstiftning överens med Sveriges i detta fall har du snarare en hög skyldigheter och ett strikt ansvar som hingstägare.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Jag sålde han för att jag inte hittade någon stallplats efter branden.

Någon skrev att jag borde vara tacksam för att vi kunde ha hästarna ihopa - då skrev jag att dom borde vara tacksamma för att dem fick ett föl efter min hingst.

Tacksamhets skuld till VEM? Bonden ja för att han lånade ut betet.

Ok jag vet att jag har skyldigheter med att äga en hingst - men om jag har såpass höga skyldigheter etc så borde jag väl ha nödslaktat hingsten efter olyckan eller vad menar du med det?

Nödlösning är en nödlösning - och inte något som varken jag eller stoägare hade planerat.

Men sedan ingen av er vet något om våran olika rättigheter så väljer jag att leta vidare på egen hand.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Hur kan det vara stoägarens fel att du inte hittade någon stallplats efter branden? Kalla mig gärna dum, men det får jag inte ihop.

Vad jag har förstått har de en avkomma efter icke-godkänd hingst. Buskavel är nog inget man ska vara tacksam för på något håll... Jag vet att jag inte hade varit det.

Jag har själv haft hingstar och noga plöjt igenom alla ansvarspunkter för just den biten av hästhållning (att ha hingst). Och som hingstägare (och hästägare ö h t) är det min förbaskade skyldighet att lösa det olösbara. Nödslakt är det du som tar upp, det har jag inte andats om. Jag har tillräckligt stort kontaktnät för att kunna hysa in mina hästar om det skulle komma till en nödsituation.

Som hästägare är man ju dessvärre tvungen att planera för det oplanerade...

Nej, det ska nog till en norsk jurist för att peka på de olikheter som råder mellan svensk och norsk lagstiftning (eller helt enkelt bara vad som gäller enligt norsk lag). Vet inte om du förväntade dig en norsk gratisjurist på Bukefalos, men det kanske är att hysa lite väl höga förväntningar t o m på denna eminenta sida...
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Nu är ni lite väl nitiska.
Nu vet hon att hon gjort megafel, där och då kändes det säkert som det enda alternativet. Som sagt lätt att vara efterklok.

Undrar hur jag skulle klara av att stå hem/stalllös efter en brand. Med släkt och vänner runt mig hade det nog gått, annars vete tusan.

Jag tror inte att man har någon som helst rättighet som hingstägare till ofrivilligt föl, däremot säkert skyldigheter. Du får köra en snyftig variant gentemot stoägaren, det är trots allt ditt (f.d) hingsts avkomma som du fick sälja mot din vilja.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Men varför skulle man öht har några som helst rättigheter till ett ev. föl om man frivilligt har ställt sin hingst i hage tillsammans med ett sto? Jag förstår ärligt talat inte hur man ens kan komma på tanken att man skulle har någon rätt till ersättning av något slag eller till rabatterat pris på fölet????!!??!!??!!

I mitt tycke, ett klart fall av att man får stå sitt kast, som man bäddar får man ligga eller någon annan passande kliché ;o)
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

MIZZ: Jupp det var ett megafel och jag vet det... Nej det är inte lätt att vara stall och huslös - hela min familj bor i Sverige så det var INTE bara att ta en taxi hem till morsan eller farsan.

Ska prata med stoägare idag och se om fölet har det bra hos dem.


Nja, grunden till att jag skrev detta inlägget på Buke var för att se om någon har varit i samma situation ang detta och som kanske hade goda råd mer är bara käft eller vad jag nu skall kalla detta för - men sådan är det här på Buke.

Rabatterat pris på fölet var bara en ren fråga då min f.d hingst är faren till fölet - stoägaren visste om att han var hingst och att det finns en möjlighet (trots att han menar att hans sto är steril) att det kan bli ett föl av det hela.

Men nu vet jag - enligt alla här så är detta mitt och hingsten fel och stoägaren har inte gjort något fel alls - det var inte ens deras fel att dom inte hittade en stallplats åt stoet som är skit lätt att få här i Norge - nejdå det är inte stoägarens fel att dem var tvugna att sätta henne på samma sommarbete som min hingst då detta var den ända platsen min fd hingst kunde stå på efter branden.

Men men, sånn är det någon gång så måste man bita i det sura äpplet - och med detta så menar jag att det är enligt buke människor fy skam sig att vara efterklok och att sådana saker skall man planera i förväg....
Vem är det som planerar att deras hus ska brinna ned och vad du ska göra efter det???
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Enligt mitt tycke är ni lika goda kålsupare både två du och stoägaren. Ni gick både in i detta med öppna ögon och medvetna om riskerna. Är man beredd att ta de riskerna och ser inte någon annan lösning på situationen så är väl det fine, alla nöjda. Att i efterhand komma och försöka få någon sorts ersättning/skadestånd, whatever tycker jag är lite makabert.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Jag är helt på din linje. Alla inblandade hade fakta tillhands och borde rimligen insett riskerna.
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Men om det var enda stället du kunde ha din hingst och de hade megalätt att hitta ett annat ställe, varför lät du dem då gå ihop istället för att be dom flytta till ett annat ställe eftersom det var så lätt för dem?
 
Sv: Jag behöver eran goda råd....

Hade du verkligen INGA kompisar alls i trakten??
Om mitt stall brann upp så känner vi en del folk som snabbt hade kunnat ta emot en häst om så bara för några dagar. (min häst är också hingst).
Om inte annat hade du väl kunnat fråga runt i stallen i trakten lite fort.
Kommer det en förstörd hästägare till mig med en häst och har mist allt i en brand så inte sjutton har jag hjärta att vägra den en stallplats några dagar.

Vad gäller fölet så tror inte jag heller att du har några rättigheter.
Kan du för det första BEVISA att din hingst var far?
Då skulle du ju behöva ta prover på både hingst,sto och föl för att kunna få bevis på ett papper att dessa tre hör ihop.
Men eftersom din hingst inte verkar ha varit godkänd så skulle ju egentligen stöägaren då kunna vända sig emot dig och kräva dig på ersättning för en tjuvbetäckning.

Inte skrev väl ni båda under några papper där ni godkände att era hästar gick ihop? I såfall är det era ord mot varandra och ingen utanför kan veta hur det var.
Jag tycker att du får inse sanningen, du godkände att din hingst gick med ett sto, i och med det tycker jag att du i princip har gett klartecken till ett föl. Jag skulle aldrig lita på att ett sto INTE blir dräktigt.
Så vad som återstår för dig är att snällt fråga om du bara får köpa avkomman och hoppas på att de ger dig ett bra pris eftersom de vet hur allt gick till.
Börjar du istället med att bråka med dem och kontaktar nån myndighet så tror jag inte de kommer vara vänligt inställda efteråt.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 522
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp