Jag behöver hjälp att förstå reglerna

Gandalf

Trådstartare
Hej! Jag har återvänt till Buke efter många års bortavaro och då får man ju uppdatera sig lite på forumreglerna 🙂 Jag känner mig dock osäker på vad som gäller när det kommer till varumärken, butiker, länkar, bilder etc. I reglerna tycker jag det står väldigt generellt att man inte får göra reklam, sälja produkter och liknande vilket ju är lätt att förstå. Men jag ser i forumen att många skriver att man inte får länka till tex en produktsida, eller att man byter ut bokstäver i en butiks namn till andra tecken (så att man ändå kan läsa ut vad det betyder men det står inte i klartext) även när syftet bara är att diskutera en produkt, tipsa om lämpliga märken etc. Vad är det som gäller egentligen? Får jag skapa en tråd och fråga om hur ett visst märkes ridbyxor är i storlekarna? Får jag länka till en produkt i en webbutik (som jag inte har någon anknytning till såklart) i en tråd där någon ber om tips? Finns det några mer utförliga regler någonstans som jag missat? Behöver lite förtydligande så jag inte gör fel! @Gunnar 👋
 
Det är inte så enkelt att precisera exakt vad man får och inte får då det beror lite på hur det görs.
Om någon ex.vis gång på gång frågar om en specifik produkt eller produkter från ett speciellt märke eller butik kan det kanske ses som reklam jämfört med någon som gör det någon gång.

Länkar till butiker eller produkter i butiker anser jag normalt inte ok.

Att nämna butiksnamn och produktnamn är vanligen helt ok.

Jag kan tänka mig att du sett tråden om Biltema, jag funderade på att skriva något i den eller bara helt sonika ändra i rubriken, men har inte gjort det än.
Vad jag vet har det aldrig sagts att det är fel att nämna företagsnamn. Men vissa verkar ändå tro att de inte får det. H**ks är ett annat exempel som blir rätt fånigt.
Jag har påpekat att det är ok ett flertal gånger, men gamla ovanor verkar hänga kvar.
 
Jo det är väl precis de exempel du nämner i sista stycket som jag sett och undrat över. Men då vet jag att det inte finns anledning att göra så. Tack för att du förtydligade så gott du kunde, känner mig lite säkrare 😊
 
Det är inte så enkelt att precisera exakt vad man får och inte får då det beror lite på hur det görs.
Om någon ex.vis gång på gång frågar om en specifik produkt eller produkter från ett speciellt märke eller butik kan det kanske ses som reklam jämfört med någon som gör det någon gång.

Länkar till butiker eller produkter i butiker anser jag normalt inte ok.

Att nämna butiksnamn och produktnamn är vanligen helt ok.

Jag kan tänka mig att du sett tråden om Biltema, jag funderade på att skriva något i den eller bara helt sonika ändra i rubriken, men har inte gjort det än.
Vad jag vet har det aldrig sagts att det är fel att nämna företagsnamn. Men vissa verkar ändå tro att de inte får det. H**ks är ett annat exempel som blir rätt fånigt.
Jag har påpekat att det är ok ett flertal gånger, men gamla ovanor verkar hänga kvar.
Har dock blivit ombedd om moderatorer att undvika just företagsnamn... Så det kanske är på plats med nån intern diskussion och klargörande? :)
 
Har dock blivit ombedd om moderatorer att undvika just företagsnamn... Så det kanske är på plats med nån intern diskussion och klargörande? :)
Du får gärna skicka ett PM med vem det var och i vilket sammanhang det skedde.

Det kan vara så att det i vissa fall är onödigt eller olämpligt att nämna företag vid namn, som i exemplet i mitt förra inlägg.

Det finns även andra skäl ibland, ex.vis regeln om att inte nämna personnamn och företag som är starkt förknippade med en person då det kan leda till personpåhopp.
Även där finns det undantag, personer som är kända och uppgifter som det skrivs om dem där de är namngivna brukar tillåtas.

Det handlar alltid om en tolkning av vad är ok och vad som är över gränsen.
Heltäckande, extremt detaljerade regler skulle ingen orka läsa igenom och de som ville skulle ändå kunna komma runt dem när just det de gjorde inte fanns beskrivet i reglerna. Vilket skulle innebära tillägg efter tillägg till reglerna.
 

Liknande trådar

R
Bukefalos Eftersom @Gunnar låste min frågetråd innan jag fick en chans att ställa en följdfråga på hans svar, startar jag en ny tråd. Innebär...
Svar
19
· Visningar
2 743
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 059
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp