Jag behöver hjälp i min ridning!

Ridit på graman TVÅ gånger under tiden jag haft henne (ett år). Så jag sitter absolut inte och "gramanrider" min häst. Hon har inte släppt bettet och kröker på nacken (antar att du menar att hon går bakom hand och i princip biter sig i bringan), långt ifrån. Jag får ett ärligare stöd på bettet flera dagar efter jag använt graman löst hängande och absolut ingen häst som går bakom hand.
Vi släpper denna gramandiskusion nu, jag ville ha hjälp med stärkande övningar som underlättar för både mig och hästen.
Jag vet inte vilka fruktansvärda syner ni har av folk som ridit på graman, men man kan helt klart använda den på otroligt många sätt!
Till och med i Mats Mellbergs bok "hästhålålning i praktiken" som man utgår ifrån när man döms av svenska ridsportsförbundet på hästskötarexamen står det klart och tydligt att en graman kan vara till stor hjälp när den används rätt.
Men som sagt, ge mig stärkande övningar och tack för dom tips jag redan fått! :D:up:
 
Har du haft hästen i ett år känns det som ett typiskt ridrelaterat problem. Knappast något du kan få hjälp med över nätet. Ta hjälp av någon som rider din häst o utifrån det kan hjälpa sig att rida hästen bättre.
 
"tyvärr" blev hon inte bättre under metacambehandlingen. Och då är det enligt vet. något man måste rida ur.

På sätt och vis är det väl bra också för då är det förhoppningsvis inget smärtrelaterad. Det hade jag tyckt var en lättnad. :)

Har du provat att sätta upp en annan ryttare? Hur ser det ut då?

En sak till värt att kolla är hur utrustningen sitter och då tänker jag främst på sadeln. En del hästar är hyperkänsliga för minsta lilla obehag och kan bli spända av det.
 
En bra tränare är guld värt. En sådan som går igenom utrustningen innan man knölar mad hästen om den stökar. Och som vill ha den riden bakifrån och fram.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 465
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp