Jag behöver råd!

TinyWiny

Trådstartare
Min hund är en hanhund som fyllde åtta år den 15 mars. Han har fått vara frisk i sitt liv förutom en sårskada på ena tassen. Jag minns tyvärr inte vilken av framtassarna det var då det är några år sedan.

Det senaste halvåret har han vid två tillfällen slickat upp en ordentlig inflammation på undersidan av tassen vilken har behandlats med att tassen har spritats och smorts med en antibiotika-kortisonsalva på veterinärens order. Vid första tillfället fick han också metacam och kortison i tablettform men då han spydde hejdlöst av det så sa veterinären att vi skulle prova att bara sprita och smörja tassen och avvakta någon dag med övrig medicin och det hjälpte att bara smörja och sprita så vid nästa tillfälle gjorde vi likadant och det hjälpte även den gången. Han har då också haft uppblåsbar krage så att han inte kommer åt att slicka. Han har blivit bra men kan då och då slicka på tassen igen helt utan orsak. Jag har provat diverse som jag och veterinären har diskuterat oss fram till och det kan gå veckor-nån månad mellan tillfällena men sen gör han det igen utan synbar orsak. När det händer så smörjer jag numera direkt med en mjukgörande antiseptisk salva enligt veterinärens rekommendationer och tar på honom den uppblåsbara kragen så att han inte kommer åt. Han får ha kragen någon-några dagar och sen är allt som vanligt igen och han låter bli tassen. Jag är noga med att alltid torka hans tassar torra när han har varit ute och det finns inget vägsalt här. Han är annars nöjd och glad, busar, leker, äter och dricker som vanligt och är i allt som vanligt. Veterinären har en teori om att det är den fuktiga vintern som ställer till det för honom men jag är tveksam.

För drygt två veckor sedan hittade jag ljusa blodstänk i hallen. Några droppar här och där. Jag trodde att det var våran gamla katt som blödde på något sätt och undersökte både henne och hunden noga men kunde inte hitta något. Samma sak hände dagen efter och nästa dag igen. Sista gången var katten i sovrummet när det hände så slutledningsförmågan sa mig att det var hunden som på något sätt blödde. Detta var på onsdagen och han duschades om det var så att något hade fastnat mellan snoppen och förhuden som låg och irriterade när han fredagen innan var med och rev torv i stallet. Blodstänken upphörde. Jag mätte hur mycket vatten han drack vilket var normalt men magkänslan sa mig att något var fel. Jag kollade bajset noga men det var normalformat och han har inte svårt för att varken kissa eller bajsa och han markerar inte oftare än vanligt. (Tänker på prostatan.) Jag ringde min ordinarie veterinär på fredagen och hon tycker att jag ska åka till någon som har ultraljud eller röntgen då hon tyvärr inte har det för att ändå kolla upp prostatan. Jag ringer smådjurskliniken och förklarar mitt ärende på måndagen (då hade det alltså inte kommit något blod sedan onsdagen.) De tror att det beror på någon löptik fast jag förklarar att det inte finns någon mer hund på km avstånd och att han inte har reagerat på löptikar tidigare och vill att vi ska avvakta. Nu började han slicka på tassen frenetiskt igen igår morse och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vad ska jag göra? Ringa vidare tills någon tar emot oss eller ska jag lugnt avvakta?
 
Ras, ålder? Hur aktiveras hunden? Vad äter den?

Jag tänker svamp/allergi/atopi, stress, smärta.

Har det tagits prov ur tassen, eller behandlade man i blindo?
 
Som jag skrev fyllde han åtta år den 15 mars. Han är en blandras mellan jack russel och dansk-svenskgårdshund. Han äter Magnussons meat & bisquits och har gjort det i flera år. Han är med mig lös i stallet och i övrigt är han ute i sin inhägnade trädgård. Pga mina funktionshinder promeneras han inte dagligdags vilket inte bekommer honom då han faktiskt inte uppskattar promenader utan hellre leker och springer lös, letar upp saker, leker sök osv.

Inget tyder på någon allergi enligt veterinären. Det är ju just smärta ifrån prostatan som vi har i åtanke. Han är inte stressad på något sätt utan vilar lugnt inomhus. Han är nöjd med den aktivering han får.

Behandlar i blindo kan jag inte säga att vi gör då han hade en inflammation i huden (minns inte vad det heter just nu) och behandlingen hjälpte. Det återkommer alltså inte utan det kan gå veckor eller ibland månader emellan att han slickar på tassen igen. Det är alltså inte så att han får en infektion först och slickar sen utan han börjar bara slicka utan synlig orsak. Det är bara vid två tillfällen som han har varit ensam hemma så lång tid (2,5 timmar en gång i veckan) att han har hunnit slicka upp en inflammation i tassen. Vid de andra tillfällena har jag kunnat mota olle i grind genom att ta på den uppblåsbara kragen och smörja tassen när jag har sett att han har börjat slicka.

Min fråga är alltså inte om tassen för den tror jag är ett symptom på att något stör honom utan min fråga är om jag vågar avvakta mer eller om jag ska ringa runt tills vi får komma in någonstans där de kan kolla prostatan ordentligt.
 
Min hund slickar sig också på tassen när han har ont. I hans fall var det prostatan. Han kissade inte blod eller något utan fick ischiasliknande smärtor i bakbenet samt att jag hittar helt klara droppar på golvet. Om dropparna hänger ihop med prostataproblemen lär jag få reda på idag. Rios bekymmer upptäcktes genom röntgen men vet kände manuellt också (finger i rumpan helt enkelt). Det positiva är att förstorad prostata i princip aldrig betyder cancer när det gäller hund.
 
Vår hane har/har haft en godartad förstoring av prostatan.
Jag upptäckte det genom att han droppade blodfärgad vätska från snoppen. Trodde först att det var tiken som börjat löpa, men det kom från honom.
Inga andra symptom, mer än möjligtvis lite svårt att bajsa - han vankar omkring lite när han ska göra ifrån sig, istället för att sitta helt stilla som han gjort tidigare.

Vet kände ingenting när hon undersökte honom rektalt, men han hade en tydlig förstoring på UL.
Han fick en kur om 7 dagar (minns inte vilket läkemedel just nu..) och vi ska på återbesök i maj för att se om det har gett bra effekt.
Det vanligaste "botemedlet" är att kastrera, men eftersom han används i avel provar vi med medicin först.
 
Inte så konstigt att din hund spydde hejdlöst om veterinären skrev ut både metacam och kortison! Jag blir mållös, det hade kunnat sluta i ett blödande magsår och en hund i chock.

Jag tycker du ska söka dig till en klinik för att kolla upp tassen. Det kan vara så att det sitter en främmande kropp i tassen som behöver plockas ut, det kan också vara så att han slickar för att han har ont i tassen till exempel pga artros, tumörsjukdom etc. Att huden blir inflammerad när han slickar är helt normalt, men man måste tänka ett steg längre och leta efter grundorsaken till att hunden slickar. Om alla andra tassar är normala och hunden inte har övrig klåda så är allergi osannolikt då det drabbar hela hunden och inte bara en tass.

Om hunden droppar blod från snoppen tycker jag absolut att man ska kolla upp det också.
 
Inte så konstigt att din hund spydde hejdlöst om veterinären skrev ut både metacam och kortison! Jag blir mållös, det hade kunnat sluta i ett blödande magsår och en hund i chock.

Jag tycker du ska söka dig till en klinik för att kolla upp tassen. Det kan vara så att det sitter en främmande kropp i tassen som behöver plockas ut, det kan också vara så att han slickar för att han har ont i tassen till exempel pga artros, tumörsjukdom etc. Att huden blir inflammerad när han slickar är helt normalt, men man måste tänka ett steg längre och leta efter grundorsaken till att hunden slickar. Om alla andra tassar är normala och hunden inte har övrig klåda så är allergi osannolikt då det drabbar hela hunden och inte bara en tass.

Om hunden droppar blod från snoppen tycker jag absolut att man ska kolla upp det också.

Jag har till min förra hund också fått utskrivet både metacam och kortison på samma gång vid inflammerade bölder vid flertalet tillfällen och på olika kliniker utan problem, det är fel alltså? Detta är en mycket duktig och mycket erfaren veterinär som kontinuerligt vidareutbildar sig så jag tycker att det är märkligt om hen skulle göra något som är så fel?!

Du tycker alltså att jag ska kolla upp tassen trots att han är bra i månader emellan gångerna? (Frågar bara så att det inte blir något missförstånd :)) Tassen är helt genomkollad efter främmande kropp. När vi kom in första gången hade han så ont att han fick sövas för att det skulle kunna gå att behandla honom och det hittades inget konstigt mer än att han hade en kraftig pyodemi mellan tårna och runt stora trampdynan (kollade nu vad veterinären skrev). Det var mitt fel för jag trodde att han hade fått ett litet sår på tassen när han började slicka och satte bandage på tassen i väntan på att vi skulle åka till veterinären nästa dag och det gjorde att inflammationen fullkomligt exploderade :(

Det droppade alltså bara blodblandat i tre dagar då för 2,5 veckor sedan men det bör också kollas upp alltså?

Tack för ditt svar!
 
Inte så konstigt att din hund spydde hejdlöst om veterinären skrev ut både metacam och kortison! Jag blir mållös, det hade kunnat sluta i ett blödande magsår och en hund i chock.

Jag tycker du ska söka dig till en klinik för att kolla upp tassen. Det kan vara så att det sitter en främmande kropp i tassen som behöver plockas ut, det kan också vara så att han slickar för att han har ont i tassen till exempel pga artros, tumörsjukdom etc. Att huden blir inflammerad när han slickar är helt normalt, men man måste tänka ett steg längre och leta efter grundorsaken till att hunden slickar. Om alla andra tassar är normala och hunden inte har övrig klåda så är allergi osannolikt då det drabbar hela hunden och inte bara en tass.

Om hunden droppar blod från snoppen tycker jag absolut att man ska kolla upp det också.

Men herregud! Jag är totalt blåst idag visst :o Det var metacam och antibiotika han fick i tabletter. Det var salvan som var antibiotika och kortison och inget annat.
 
Vår hane har/har haft en godartad förstoring av prostatan.
Jag upptäckte det genom att han droppade blodfärgad vätska från snoppen. Trodde först att det var tiken som börjat löpa, men det kom från honom.
Inga andra symptom, mer än möjligtvis lite svårt att bajsa - han vankar omkring lite när han ska göra ifrån sig, istället för att sitta helt stilla som han gjort tidigare.

Vet kände ingenting när hon undersökte honom rektalt, men han hade en tydlig förstoring på UL.
Han fick en kur om 7 dagar (minns inte vilket läkemedel just nu..) och vi ska på återbesök i maj för att se om det har gett bra effekt.
Det vanligaste "botemedlet" är att kastrera, men eftersom han används i avel provar vi med medicin först.

Ja det är något sådant jag är rädd för att det är. Min har inget svårt för att bajsa eller så utan sätter sig precis som vanligt och bajset är inte tillplattat eller så heller. Hur länge droppade det ifrån honom? Gjorde det det hela tiden eller bara ibland?
 
Min hund slickar sig också på tassen när han har ont. I hans fall var det prostatan. Han kissade inte blod eller något utan fick ischiasliknande smärtor i bakbenet samt att jag hittar helt klara droppar på golvet. Om dropparna hänger ihop med prostataproblemen lär jag få reda på idag. Rios bekymmer upptäcktes genom röntgen men vet kände manuellt också (finger i rumpan helt enkelt). Det positiva är att förstorad prostata i princip aldrig betyder cancer när det gäller hund.

Uppdatera gärna vad som hörde ihop med vad när du har fått veta! Min magkänsla säger mig att något är fel men det är ju lite svårt att komma till veterinären och säga det :crazy:
 
Ja det är något sådant jag är rädd för att det är. Min har inget svårt för att bajsa eller så utan sätter sig precis som vanligt och bajset är inte tillplattat eller så heller. Hur länge droppade det ifrån honom? Gjorde det det hela tiden eller bara ibland?

Det är nog inte så mycket att vara orolig för i så fall :)
Enligt vet är det ovanligt med tumörer på prostatan hos hund, däremot vanligt med godartad förstoring som enkelt avhjälps med kastrering, vanlig eller med chip, eller medicinering.

Jag upptäckte att han droppade blod på fm, fick en tid hos vet på em. Vet inte om han droppat något tidigare, han bor mestadels hos mina föräldrar och dom har inte märkt något dropp hos honom.
 
En kompis borderterrier droppade blod från snoppen då och då. Man kollade prostata via ändtarmen och den var normalstor. Efter ett tag ökade blodmängden, droppandet kom oftare. Man kollade då prostatan med ultraljud och det visade sig att det fanns små cystor i prostatan. Man chipkastrerade honom och problemet försvann. Det är drygt 1 år sedan och allt är fortfarande ok. Denna hunden fyller 15 år om några månader.
 
En kompis borderterrier droppade blod från snoppen då och då. Man kollade prostata via ändtarmen och den var normalstor. Efter ett tag ökade blodmängden, droppandet kom oftare. Man kollade då prostatan med ultraljud och det visade sig att det fanns små cystor i prostatan. Man chipkastrerade honom och problemet försvann. Det är drygt 1 år sedan och allt är fortfarande ok. Denna hunden fyller 15 år om några månader.

Det var just cystor som min ordinarie veterinär pratade om och det sa jag till den andra veterinärkliniken också men det ville de inte lyssna på. Vet du om dessa cystor är farliga på något vis om de inte behandlas? Vet du om de syns på röntgen eller enbart på ultraljud?
 
Även på min var det "normalt" via ändtarmsundersökning, men på UL syntes det att den var rejält förstorad.
 
Även på min var det "normalt" via ändtarmsundersökning, men på UL syntes det att den var rejält förstorad.

Jag var med honom hos veterinären för ungefär två år sedan när han hade droppat kiss men då vägrade de göra ultraljud när det kändes normalt när de kände på honom. Jag verkligen tjatade om att de skulle göra ultraljud men de menade att det var helt meningslöst när de inte kände något. Hur ska jag kunna övertala dem att göra ultraljud? Vad har ni sagt? Det känns liksom helt värdelöst att åka in och de bara känner på honom. Jag vill ha ett ultraljud så att jag verkligen vet hur det är med honom.
 
Cystor brukar inte vara farliga, de är ju godartade. Men trots att cystor är godartade kan de bli stora.

Den vetten kompisen går till är väldigt noggrann och tänker ofta till. Så det var han själv som kom med förslaget om ultraljud. Är cystorna små så syns de nog inte på röntgen. På ultraljudet som gjordes 2 mån efter chipkastreringen var cystorna helt borta och nu ett år senare är de fortfarande borta. Nu är ju denna hunden gammal så jag vet inte om det är därför men chipkastreringen har fortfarande verkan, varken prostata eller testiklar har växt till normal storlek utan är fortfarande små.

Jag har själv stått hos vetten med min gamling när han hade njurproblem. Vetten tyckte man skulle röntga hans urinblåsa, men då sa jag att han blev ultraljudad när man upptäckte att han hade kristaller i urinen. De syntes inte på röntgen. Det blev ultraljud.

Vetten tar ju betalt för allt de gör och därför kan man ju själv begära ultraljud. Att tänka på om man vill ha kollat både urinblåsa och prostata samtidigt är att boka tid tidigt på morgonen och att man inte rastar hunden innan. Urinblåsan ska vara välfylld för att man säkert ska kunna se allt. Jag hade lätt bytt vette om de inte hade kollat min hund så att jag blev nöjd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp