Jag behöver verkligen Er hjälp!

poff

Trådstartare
Jag har kört fast totalt i hingtval till mitt Kalibersto i år också, så nu behöver jag lite hjälp.

Stoet i fråga är e.Kaliber- Diamant- Herzog- Polarstern. Hon är 166 cm (lämnar ganska stort), grov, lågställd. Hon har bra halsansättning med mkt resning (kanske ngt kort hals), lite lång i ryggen, rättställd, mkt god ridbarhet, ett klokt ledarsto med en del nerv i. Rör sig mkt bra, med lätta fötter och mkt lyft, men ej så stor i gången.

Bed med 98878= 40 p ext, 778 uppsuttna gångarter (vilket jag inte förstår, för på filmen jag sett från kvaliten travar hon minst för en 8) och 99 i hoppning, hon vann sin kvalitetstävlan -95 (96 starter).

Tidigare ägare har avlat hoppning på henne, en avkomma har fått hoppdiplom och en har gått breedersfinal i hoppning.

Hos mig har hon fått två föl e. Richfield och Dionysos. Båda väl ihopkomna, om än rätt rejäla, trevliga gångarter och mkt utstrålning, bedömda med 46 & 47 p som föl.
Hon var i år dräktig med Acacio, men kastade ungen för ca 1 månad sen.

Det svåra med detta sto är att man måste hitta hingst som lättar upp + att jag är rätt kräsen vad gäller gångarterna även på hopphingst. Har ej bestämt mig om jag vill använda dressyr- eller hopphingst, men det lutar åt hopp.

Jag har en del förslag, men skulle tycka det var jätte intressant att höra hur ni resonerar.

http://i79.photobucket.com/albums/j139/poff_2006/Karisma.png
4 år

http://i79.photobucket.com/albums/j139/poff_2006/karismafl2005004.jpg
14 år

Hoppas på många kloka svar!
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Landor S?

En av de med högst index i både dressyr och hoppning. Dessutom säker förärvning med mängder framgångsrika avkommor i Europa.

Eller vad vill du ha avkomman till?
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Jag har själv med bra resultat lagt Lambourghini på mitt Kaliber - Sonny Boy - Frondeur sto. Det jag fått ut är två högställda lätta hästar som hoppar bra. Plus att dom fått väldigt spektakulära gångarter. Med mycket lyft och sträck i traven.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Jag har tänkt sälja den. Lättar han upp?
Annars låter det som en mkt "säljbar" hingst.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Ja, han lättar upp och framförallt förbättrar typ! Han är en riktig "stämpelhingst". Man kan ofta se på avkommorna vem som är far. Vackra huvud och bra halsansättning och bra typ!

Här ligger några bilder på min, tagna när han var 3 och 4 år. Han är nu exporterad till Tyskland. (48 p som föl, visades på rådgivande och de tyckte han skulle sparas. Han kastrerades dock innan 3-årstestet, där blev han klass I både dressyr och hoppning. Tävlade hoppning 1 m med felfria rundor som 4-åring och LB dressyr med placering - med min höstskötare!)

http://pets.webshots.com/album/445750389AtCCyf
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Han ser jätte fin ut, din kille!

Vet du ngt om dräktigheten på Landor? Var inne på Askös hemsida och tittade, och han kostar 13 000 i språngavg :eek: .
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Jag tycker Lambourghini är en jätte trevlig hingst, men det känns som att jag vill ha ngt lite mer "elit", han har ju inte varit ute och visat sig speciellt mkt.
Jag vet att han lämnar gudomligt söta ungar, har sett en hel del nere på Starby.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Då har du säker sett en del av mina! Men jag måste säga att alla mina som jag velat sälja har varit väldigt lätt sålda redan som föl.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Det är förstås jätte bra om det är lätt sålt. Och jag har tidigare funderat på Lambourghini, men kanske mest då till mitt xx-sto.

Cyllene: Ang. Landor S och dräktighet så hittade jag färska siffror i nya hingstkatalogen. 03/14-8, 04/5-5, 05/8-6, 06/0

Men han ser inte jätte lätt ut på bilden, men det viktiga är förstås hur han nedärver sig.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Ingen som har några fler förslag på hopphingstar som skulle passa på denna dam? När det gäller dressyrhingstar vet jag precis vad jag vill ha, men tycker det är svårt med hopphingstarna.

Några som jag själv funderat över:
Jaguar Mail, är han för stor?
Acacio, vågar jag igen?
Empire VDL, förädlar han?
Hip Hop, gillar honom jätte mkt, men det ligger tungt bakom.

Kommentarer...
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Det var ju verkligen synd att hon kastade Acaciofölet.
Jag skulle tagit honom igen !
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Jag tycker att du ska ta en miniatyrhingst eftersom stoet är så yttepyttelitet (ser ut så på bilderna iaf). Då kanske du får småsmåsmå föl som får plats i stallet=du slipper bygga till... :D :rofl:

(skojar:angel: )
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Ja, det skulle min man tycka var en ypperlig idé :rofl: . Han är lite trött på att bygga ut varje år.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Jag har funderat fram och tillbaka om jag skulle våga mig på det igen. Hennes förra ägare tycker det.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Nu har jag pratat med Nisse på Askö, han föreslog Carte Dór före Acacio och Landor S. Någon som har någon kommentar om det?

Har sedan tidigare en 2-års hingst e.Carte Dór- Robin Z, just nu är han en liten "pissmyra", men har tidigare varit väldigt trevlig. Han är lättare i modellen än sin Last Liberty bror, men inte speciellt långbent (men det är inte mamman heller).
Kanske kunde vara något?
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

jag gillar Manhattan även Carte dor är trevlig om du vill lätta upp men jag gillar verkligen Empire.och så klart maloubet....
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

jag har ett 2 års sto e.Carte dór ue.Alexson D som är mkt vacker och väldigt trevlig! alla som sett henne tycker det.:rofl:
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Är inte Carte D'or hans egen hingst? En tanke bara...

Jag har varken sett hingsten eller några avkommor, så egentligen ska jag inte uttala mig. Dock så har jag inte hört några jättepositiva åsikter om honom i Tyskland.

I det valet hade jag hållt mig till Landor el Acacio. Landor har dessutom lämnat BRA mycket mer framgångsrika avkommor än Carte D'or i Tyskland.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

acacio är väl oxå nisses hingst..finns i hans program iaf.

En annan hingst som jag blev väldigt förtjust i på hingstvisningen var Quin. Lätt i typen , hoppade som en gummiboll o bra stostam.
 

Liknande trådar

Avel Jag vet varken ut el. in. Hade bestämt mig för Don Romantic till mitt Sack sto, men nu har jag börjat vela... Kanske är bäst att passa...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: poff
·
Avel Jag hade bestämt mig för Highlander till mitt Kalibersto, men nu vet jag inte längre. Jag behöver verkligen lite hjälp! Stoet i fråga...
2
Svar
34
· Visningar
2 334
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp