Jag behöver verkligen Er hjälp!

Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Knapplån!
Hur är temperament o ridbarhet på stoet.... sådant är ju också viktigt vid val av hingst..
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Knapplån!
Hur är temperament o ridbarhet på stoet.... sådant är ju också viktigt vid val av hingst..

Skrev jag inte det i första inlägget?

Hur som helst så har hon mkt god ridbarhet, vilket hon också nedärver.
Ang. temperamentet så är hon rätt skarp när hon sätter den sidan till (ingen häst man bestämmer över till 100%). Samtidigt så är hon mkt trygg och klok, men kan också hetsa upp sig och man märker sådana gånger att det finns väldigt mkt nerv i henne. Alla hennes avkommor har blivit mkt lugna & trygga, utom den sista e.Dionysos, som har väldigt mkt nerv.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Varför han tyckte jag skulle ta Carte Dór var för att han sade att han nedärvde sig mkt lättare än Landor. Nu vet ju inte jag om han har sett lika många Landor avkommor som du.
Det är verkligen jätte svårt det här, speciellt eftersom jag inte har jätte koll på hopphingstarna.

En till fundering är Camaro M, nedärver han sig lätt?

Frågan är också vad som är viktigast när ni ska köpa hopphäst, typen eller att den kan hoppa?
Självklart vill man ha både och, men om det skulle vara en superhoppare som inte var jätte lätt, men ändå väl ihopkommen, skulle den vara intressant ändå?
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Jo visst skrev du det i första inlägget, jag glömde av det allteftersom jag läste de andra inläggen.
Jaguar mail har ju både bevisat sig som hopphäst o det är ju väldigt mycket fullblod i honom. Borde lätta upp.
Annars rörde sig Roven riktigt bra för att vara hopphäst. Verkade dessutom ha riktigt bra temperament av det vi såg på bruks.
Hur säljbara dessa namn är vet jag inte.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Jag har skrivit i någon gammal tråd att jag tycker det diskuteras typ och lätthet som om det vore samma sak. Lite det som du är inne på nu.

För min del får hästen gärna vara rejält byggd bara den är av vettig typ. Alltså högställd, kvadratisk och med vettig halsansättning. Att det sen inte är ett spagettibent fulblod är en annan sak, det påverkar inte ridbarheten på samma sätt.

Viktigast är att den hoppar! Sedan hur den ser ut exteriört, och där tycker jag det som påverkar ridbarhet/hållbarhet är halsansättning och att inte frambenen är för korta osv.

Om du ska sälja din avkomma så är typen viktig. En häst av bra typ är automatiskt en snygg häst, och en snygg häst är lättare att sälja!

På det stora tycker jag alltså det är viktigare hur hästen är ihopkommen än hur "lätt" den är.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Kolla vad Camaro har för BLUP på typen!

Både Calido och Landgraf lämnar ju hästar av "rätt typ", så han borde ligga högt tycker jag!
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Jag har verkligen funderat över vad som menas med typförbättrare.
Är det en hingst som lättar upp eller en hingst som ger god halsansättning, bra benlängd, osv?

Mitt sto är ju faktiskt bedömd med en 9:a på typ, men det var 1995, idealet har väl ändrat sig lite sen dess. Men som sagt alla delar sitter på rätt plats, det är bara det att jag skulle vilja ha lite mindre kropp och lite mera ben på avkomman.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Kolla vad Camaro har för BLUP på typen!

Både Calido och Landgraf lämnar ju hästar av "rätt typ", så han borde ligga högt tycker jag!

Smart, ska kolla några fler sen när jag har mer tid.

Camaro har 125, Landor 122 & Acacio 104.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Har funderat på JM och funderar väl lite på honom fortfarande.

Roven hade jag nästan bestämt mig för tills jag upptäckte att han endast stog på AI. Stoet är inte jätte lätt att transportera och vi har väl en 50 mil enkel resa till Flyinge, så han går bort.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Med typförbättrare menar jag en hingst som tillsammans med våra lågställda svenska stridsvagnar lämnar en avkomma som ser mera ut som Camaro och Landor själva gör! ;)

Om jag nu ska vara elak! Sen kan ju inte ens dessa hingstar genomföra under, men har man ett sto som hoppar/rör sig fantastiskt så ska man ju ta en sån här hingst före en med sämre typ som hoppar lika bra.

Även om hoppningen och attityden till den är viktigast, så gör det en så ofantlig skillnad att rida en häst som har rätt exteriöra förutsättningar. En häst med halsen fastsatt mellan knäna är inte så rolig att rida, hur bra den än hoppar.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Om jag nu ska vara elak! Sen kan ju inte ens dessa hingstar genomföra under, men har man ett sto som hoppar/rör sig fantastiskt så ska man ju ta en sån här hingst före en med sämre typ som hoppar lika bra.

Jag håller med dig, självklart kan inte hingstarna göra under. Men jag tycker fortfarande att detta sto har i aveln att göra då hon har många fler + än -.
 
Sv: Jag behöver verkligen Er hjälp!

Visst har hon det, jag syftade inte på henne utan menade mer generellt! Det verkar vara ett mkt bra sto!
 

Liknande trådar

Avel Jag vet varken ut el. in. Hade bestämt mig för Don Romantic till mitt Sack sto, men nu har jag börjat vela... Kanske är bäst att passa...
Svar
13
· Visningar
2 037
Senast: poff
·
Avel Jag hade bestämt mig för Highlander till mitt Kalibersto, men nu vet jag inte längre. Jag behöver verkligen lite hjälp! Stoet i fråga...
2
Svar
34
· Visningar
2 330
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp