Jag behöver verkligen hjälp med min häst

flamman00

Trådstartare
Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand själv om båda våra hästar. Jag bor ute på en ö så jag e den enda som har höstar här och de finns inte tillgång till ridbana eller tränare på något vis. De närmsta jag kan komma en ridbana är åkrar. (Skulle bli jätteglad om någon ville läsa detta)

Den häst som går att rida och som är problemet heter märta( jätte fånigt namn jag vet). Hon är en travare som aldrig blev travare utan blev inriden till ridhäst men väldigt dåligt. Hon är jätte snäll i all hantering fast hon kan vara lite busig ibland. Vi har haft henne i 6 år och på den tiden har hennes beteende förändrats mycket och har blivit en mycket säkrare häst. Förut red vi henne inte så seriöst för vi var inte intresserade, men nu har jag börjat vill rida henne mera seriöst och få henne att gå fint och allt de. Det skall även läggas till att hon har haft fång för 3 år sedan och det var mycket allvarligt men att vi har satt igång henne nu men hon har fortfarande mycket muskler som behöver byggas. Men i alla fall så i börja av igångsättningen så var hon nog helt normal och så men nu när jag har börjat kräva mera av henne(i det här fallet att hon skall gå i en ordentlig volt i bra tempo för mycket mer än så kan hon inte) så har hon börjat envisas mer och mer och det är inget roligt att rida mera. Idag tillexempel så red jag på en åker och först skritta jag henne gjorde lite halter och så i vänster varv och sen trava jag i vänster varv och försökte få henne och slappna av och det gick relativt bra. Men när jag skall göra samma sak i höger varv så det går väll helt okej i skritt men de här svårt att få henne gå i en rund volt ens utan att hon vill gå mot min skänkel och sen när jag skulle trava så gick de bra en långsida men resten blev helt katastrof o h vägra att gå fram eller så var de helt sidledes eller något i den stilen en volt va i princip omöjligt. Så till slut hoppade jag av o gick men henne i en volt och sen travade jag med henne i en volt o då blev de ju i alla fall en rund volt. Efter det gick jag ut på en väg och gick med henne efter ett tag hoppade jag upp och travade lite och galopperade fast de blev heller inte så bra. Hon fattar i princip aldrig höger galopp det spelar ingen roll fast jag använder spö på bogen gör jätte tydliga galoppfattningar hon fattar ändå vänster galopp och bockar oftast!
OBS hon kan inte hoppa heller.
Men ungefär så här kan ett ridpass se ut för mig och de är inte roligt längre när man bara behöver bråka med henne!

Så snälla kan någon hjälpa mig med vad jag borde göra och jag vill verkligen ha hjälp för jag älskar ju henne. Övningar, ändringar i ridsätet, saker man ska göra och inte göra! Vad som helst bara jag kan få hjälp!! Om ni har några frågor eller om de är något jag glömt att s
(Det här är det ända sätter för mig att få hjälp för mina föräldrar vägrar kontakta någon eller betal något för att jag skall få hjälp)

Mvh Cecilia
 
@flamman00 Förlåt för ett tråkigt svar, men är dina föräldrar hästkunniga?? Att ge en icke-utbildad travare till en 15-åring för att sedan vägra att betala för tränarhjälp är väl typ så katastrofalt det kan bli.

Det finns inget annat sätt än tränare, tyvärr. Du är outbildad, hästen är outbildad - ingen kan via nätet förbättra situationen. Taskigt och rent av oansvarigt av dina föräldrar måste jag säga.
 
@flamman00 Förlåt för ett tråkigt svar, men är dina föräldrar hästkunniga?? Att ge en icke-utbildad travare till en 15-åring för att sedan vägra att betala för tränarhjälp är väl typ så katastrofalt det kan bli.

Det finns inget annat sätt än tränare, tyvärr. Du är outbildad, hästen är outbildad - ingen kan via nätet förbättra situationen. Taskigt och rent av oansvarigt av dina föräldrar måste jag säga.

Håller med... Riktigt illa! @flamman00, du behöver hjälp av någon kunnig. Det är varken rättvist mot dig själv eller hästen att fortsätta så och det finns inga knep någon kan ge dig över nätet för att hjälpa.
 
Som flera redan har skrivit så behöver du hjälp på plats. Om nu dina föräldrar inte vill eller kanske inte har möjlighet att betala för hjälpen så får man fundera på andra vägar. Har du möjligtvis någon granne som är hästkunnig? Även om personen inte har egna hästar nu så kanske hen har haft det tidigare och har en massa kunskap. Kan hen isåfall tänka sig att bli din mentor? Du kanske kan hjälpa till med att passa barn eller rensa rabatter eller så som betalning? Självklart är det inte lika bra som att rida för en duktig tränare men även en hästmänniska som inte har någon tränarutbildning kan ha kunskap nog att hjälpa dig på vägen.

Tyvärr är det omöjligt att sitta bakom sin skärm och skriva att gör si och så så blir det bra. Man behöver se er som ekipage och behöver kunna ge tips och råd på plats just när problemen uppstår för att det ska bli bra. Om någon här på buke skriver att du ska gå på hästen så kanske det är helt fel väg att gå och man hade aldrig gett det rådet om man hade sett er på riktigt. Ni kanske istället behöver backa lite för att hästen inte förstår vad det är du vill att hästen ska göra och är det så så kan det hända en olycka om man går på hästen.

Kanske kan du annonsera på blocket efter en mentor? Nu vet jag inte hur stor ön du bor på är, kanske känner du alla som bor där så att du istället kan fråga direkt?

Jag förstår att det kan kännas pinsamt att fråga men tänk på hur roligt du och din häst kommer att ha när ni har kommit över de här svårigheterna :)
 
@flamman00 Förlåt för ett tråkigt svar, men är dina föräldrar hästkunniga?? Att ge en icke-utbildad travare till en 15-åring för att sedan vägra att betala för tränarhjälp är väl typ så katastrofalt det kan bli.

Det finns inget annat sätt än tränare, tyvärr. Du är outbildad, hästen är outbildad - ingen kan via nätet förbättra situationen. Taskigt och rent av oansvarigt av dina föräldrar måste jag säga.
Vi köpte den igentligen som sälskapshäst mest men nu när den andra hästen gått i pension så e det bara den här som går att rida. Och nej dom är inte speciellt häst kunniga. Men fast dom skulle vilja betala för tränare skulle det endå inte gå p.g.a var jag bor.
 
Som flera redan har skrivit så behöver du hjälp på plats. Om nu dina föräldrar inte vill eller kanske inte har möjlighet att betala för hjälpen så får man fundera på andra vägar. Har du möjligtvis någon granne som är hästkunnig? Även om personen inte har egna hästar nu så kanske hen har haft det tidigare och har en massa kunskap. Kan hen isåfall tänka sig att bli din mentor? Du kanske kan hjälpa till med att passa barn eller rensa rabatter eller så som betalning? Självklart är det inte lika bra som att rida för en duktig tränare men även en hästmänniska som inte har någon tränarutbildning kan ha kunskap nog att hjälpa dig på vägen.

Tyvärr är det omöjligt att sitta bakom sin skärm och skriva att gör si och så så blir det bra. Man behöver se er som ekipage och behöver kunna ge tips och råd på plats just när problemen uppstår för att det ska bli bra. Om någon här på buke skriver att du ska gå på hästen så kanske det är helt fel väg att gå och man hade aldrig gett det rådet om man hade sett er på riktigt. Ni kanske istället behöver backa lite för att hästen inte förstår vad det är du vill att hästen ska göra och är det så så kan det hända en olycka om man går på hästen.

Kanske kan du annonsera på blocket efter en mentor? Nu vet jag inte hur stor ön du bor på är, kanske känner du alla som bor där så att du istället kan fråga direkt?

Jag förstår att det kan kännas pinsamt att fråga men tänk på hur roligt du och din häst kommer att ha när ni har kommit över de här svårigheterna :)
Jag känner alla som bor här och jag är den enda som håller på med hästar.(bor 80 pers på ön). Och hästen kan nog lite och är ganska lättlärd men jag tror också de är för att hon tycker det är tråkigt. Jag skulle vilja hitta nya roliga sätt att försöka lära henne och utvecklas hon är ju envis och har en stark egen vilja ,en i stallet och när man leder henne så är hon Nästan som ett lamm. Jag har tillexempel lärt henne lyfta på hovarna och snurra på kommando. Hon lär sig sådant otroligt fort. Jag skulle vilja att hon blev mera intresserad av ridningen om du förstår vad jag menar. Det ultimata skulle ju var om jag skulle kunna få hjälp av någon men nu är det så att det inte går. (O ja jag vet att de var ett stort misstag att vi köpte henne och allt de men nu har hon fått en sån plats i mitt hjärta att jag aldrig kommer kunna sälja henne)
 
Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand själv om båda våra hästar. Jag bor ute på en ö så jag e den enda som har höstar här och de finns inte tillgång till ridbana eller tränare på något vis. De närmsta jag kan komma en ridbana är åkrar. (Skulle bli jätteglad om någon ville läsa detta)

Den häst som går att rida och som är problemet heter märta( jätte fånigt namn jag vet). Hon är en travare som aldrig blev travare utan blev inriden till ridhäst men väldigt dåligt. Hon är jätte snäll i all hantering fast hon kan vara lite busig ibland. Vi har haft henne i 6 år och på den tiden har hennes beteende förändrats mycket och har blivit en mycket säkrare häst. Förut red vi henne inte så seriöst för vi var inte intresserade, men nu har jag börjat vill rida henne mera seriöst och få henne att gå fint och allt de. Det skall även läggas till att hon har haft fång för 3 år sedan och det var mycket allvarligt men att vi har satt igång henne nu men hon har fortfarande mycket muskler som behöver byggas. Men i alla fall så i börja av igångsättningen så var hon nog helt normal och så men nu när jag har börjat kräva mera av henne(i det här fallet att hon skall gå i en ordentlig volt i bra tempo för mycket mer än så kan hon inte) så har hon börjat envisas mer och mer och det är inget roligt att rida mera. Idag tillexempel så red jag på en åker och först skritta jag henne gjorde lite halter och så i vänster varv och sen trava jag i vänster varv och försökte få henne och slappna av och det gick relativt bra. Men när jag skall göra samma sak i höger varv så det går väll helt okej i skritt men de här svårt att få henne gå i en rund volt ens utan att hon vill gå mot min skänkel och sen när jag skulle trava så gick de bra en långsida men resten blev helt katastrof o h vägra att gå fram eller så var de helt sidledes eller något i den stilen en volt va i princip omöjligt. Så till slut hoppade jag av o gick men henne i en volt och sen travade jag med henne i en volt o då blev de ju i alla fall en rund volt. Efter det gick jag ut på en väg och gick med henne efter ett tag hoppade jag upp och travade lite och galopperade fast de blev heller inte så bra. Hon fattar i princip aldrig höger galopp det spelar ingen roll fast jag använder spö på bogen gör jätte tydliga galoppfattningar hon fattar ändå vänster galopp och bockar oftast!
OBS hon kan inte hoppa heller.
Men ungefär så här kan ett ridpass se ut för mig och de är inte roligt längre när man bara behöver bråka med henne!

Så snälla kan någon hjälpa mig med vad jag borde göra och jag vill verkligen ha hjälp för jag älskar ju henne. Övningar, ändringar i ridsätet, saker man ska göra och inte göra! Vad som helst bara jag kan få hjälp!! Om ni har några frågor eller om de är något jag glömt att s
(Det här är det ända sätter för mig att få hjälp för mina föräldrar vägrar kontakta någon eller betal något för att jag skall få hjälp)

Mvh Cecilia

Jag tycker att det verkar som om hästen är lite felriden och inte är lika stark på båda sidor. Antagligen har hon mer muskler på vänster sida och orkar därmed endast att jobba med vänster. Förstår att det är jobbigt, jag har haft precis samma problem med en annan häst en gång. Skulle rekommendera samma sak som alla andra, en tränare som hjälper dig med problemet. Och om dina föräldrar inte vill betala kanske du kan försöka spara ihop pengarna själv?

Lycka till med hästen!
 
Jag tycker att hästen borde kontrolleras av veterinär. När du säger att hästen är ok att rida i vänstervarv men inte i högervarv mer än i skritt så går tankarna till att antingen kan hästen ha problem med nacken/ryggen eller muskler. Du säger att det är en travhäst som aldrig blev travare. Vet du om den är travtränad innan den blev ridhäst? Alla travbanor går ju i vänstervarv, kan svårigheterna med högerjobb ha med det att göra?
 
Som alla andra tycker jag likadant, att du behöver en tränare som kan kolla er när du rider sen tycker jag också att veterinären bör kolla henne så där inte är nått fel.. Dock så förstår jag att det är svårt för din del när du bor som du gör men kanske kan komma på ett sätt endå?

Men jag har haft problem med min också att hon inte ville gå i volt osv men de var för att hon var svag i höger sida. (det är väldigt vanligt att hästen är svagare i en sida) Men då tränade jag henne extra mycket på den sidan, stora volter och sen minska väldigt sakta, slalom och hela tiden försöka göra så hästen måste lyssna på dig och inte hinna tänka själv så mycket.. Och sen bör du göra galoppfattningen i en sväng så blir hästen mer eller mindre tvungen att ta rätt galopp för balansens skull. Se också till att hästen verkligen förstår vad du menar och vad du vill. Och när den väl gör rätt - oavsett lilla minsta rätt - så maaassor av beröm! :)

Så har jag gjort och nu e min häst jättebra i båda sidorna plus att hon tycker det är mycket roligare också :)

Stort lycka till! :)
 
Det finns tränare som undervisar per telefon. Då behövs en telefon med öronsnäcka, något att filma med som har uppkoppling mot nätet (kamera, mobil, padda tex) och någon som filmar. Detta ger ju direktfeedback, vissa tränare kan ibland även analysera en film och sedan ge råd, men det gör ju inte att du får hjälp där och då. PM:a om du vill ha tips på vilka som gör sådant.
 
Förstår att det är jobbigt för dig. Bra att du verkligen kämpar. You tube där kan man se både bra och dåliga filmer ut hästens synvinkel. Såg några helt bedrövliga filmer med dålig ridning samt några bra. Kan vara bra att se andra rida och ta efter de bra bitarna. Se hästen som oinriden och börja från start med tempo, lösgjord, länga överlinjen. Tänk att hästens panna skall framåt nedåt utan att dra ihop hästen med tyglarna. Nu rider jag islandshäst men det är ingen skillnad förutom tölten. Jag rider efter boken Atlis 10 verktyg av Atli Gudmunsen. Rider även kurser för honom. Den boken kan man följa steg för steg i rätt ordning. Jag kopierade boken av en kompis. Nr 1 i stegen är att själv kunna bestämma tempot öka , sakta ned mjukt och kontrollerat utan att sitta och dra i tyglarna. Inte så lätt som det låter.
 
Förstår att det är jobbigt för dig. Bra att du verkligen kämpar. You tube där kan man se både bra och dåliga filmer ut hästens synvinkel. Såg några helt bedrövliga filmer med dålig ridning samt några bra. Kan vara bra att se andra rida och ta efter de bra bitarna. Se hästen som oinriden och börja från start med tempo, lösgjord, länga överlinjen. Tänk att hästens panna skall framåt nedåt utan att dra ihop hästen med tyglarna. Nu rider jag islandshäst men det är ingen skillnad förutom tölten. Jag rider efter boken Atlis 10 verktyg av Atli Gudmunsen. Rider även kurser för honom. Den boken kan man följa steg för steg i rätt ordning. Jag kopierade boken av en kompis. Nr 1 i stegen är att själv kunna bestämma tempot öka , sakta ned mjukt och kontrollerat utan att sitta och dra i tyglarna. Inte så lätt som det låter.
Äntligen någon som svarar ordentligt på TS frågan.
 
Rider du ut något? Typ i skog och så? Det är viktigt att variera ridningen så att hästen tycker det är roligt.
Tänk på att inte gå för fort fram. Min häst har också svårare i höger varv så när vi rider i paddock / på volt i det varvet så fokuserar jag bara på att hålla honom rak i kroppen o sen bara Jag ber honom flytta sig liiite åt sidan i svängarna /hörnen. Jag vet att det kan vara jättefrustrerande när det känns som att rubba ett berg, men hästar är precis som vi "höger- eller vänsterhänta".

Tänk på att inte hålla för mycket i tyglarna, det är ett väldigt vanligt fel många gör. Låt hästen hitta balansen och styrkan själv genom att våga släppa på tyglarna och börja med att bara flytta pyttelite åt sidan.
 
Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand själv om båda våra hästar. Jag bor ute på en ö så jag e den enda som har höstar här och de finns inte tillgång till ridbana eller tränare på något vis. De närmsta jag kan komma en ridbana är åkrar. (Skulle bli jätteglad om någon ville läsa detta)

Den häst som går att rida och som är problemet heter märta( jätte fånigt namn jag vet). Hon är en travare som aldrig blev travare utan blev inriden till ridhäst men väldigt dåligt. Hon är jätte snäll i all hantering fast hon kan vara lite busig ibland. Vi har haft henne i 6 år och på den tiden har hennes beteende förändrats mycket och har blivit en mycket säkrare häst. Förut red vi henne inte så seriöst för vi var inte intresserade, men nu har jag börjat vill rida henne mera seriöst och få henne att gå fint och allt de. Det skall även läggas till att hon har haft fång för 3 år sedan och det var mycket allvarligt men att vi har satt igång henne nu men hon har fortfarande mycket muskler som behöver byggas. Men i alla fall så i börja av igångsättningen så var hon nog helt normal och så men nu när jag har börjat kräva mera av henne(i det här fallet att hon skall gå i en ordentlig volt i bra tempo för mycket mer än så kan hon inte) så har hon börjat envisas mer och mer och det är inget roligt att rida mera. Idag tillexempel så red jag på en åker och först skritta jag henne gjorde lite halter och så i vänster varv och sen trava jag i vänster varv och försökte få henne och slappna av och det gick relativt bra. Men när jag skall göra samma sak i höger varv så det går väll helt okej i skritt men de här svårt att få henne gå i en rund volt ens utan att hon vill gå mot min skänkel och sen när jag skulle trava så gick de bra en långsida men resten blev helt katastrof o h vägra att gå fram eller så var de helt sidledes eller något i den stilen en volt va i princip omöjligt. Så till slut hoppade jag av o gick men henne i en volt och sen travade jag med henne i en volt o då blev de ju i alla fall en rund volt. Efter det gick jag ut på en väg och gick med henne efter ett tag hoppade jag upp och travade lite och galopperade fast de blev heller inte så bra. Hon fattar i princip aldrig höger galopp det spelar ingen roll fast jag använder spö på bogen gör jätte tydliga galoppfattningar hon fattar ändå vänster galopp och bockar oftast!
OBS hon kan inte hoppa heller.
Men ungefär så här kan ett ridpass se ut för mig och de är inte roligt längre när man bara behöver bråka med henne!

Så snälla kan någon hjälpa mig med vad jag borde göra och jag vill verkligen ha hjälp för jag älskar ju henne. Övningar, ändringar i ridsätet, saker man ska göra och inte göra! Vad som helst bara jag kan få hjälp!! Om ni har några frågor eller om de är något jag glömt att s
(Det här är det ända sätter för mig att få hjälp för mina föräldrar vägrar kontakta någon eller betal något för att jag skall få hjälp)

Mvh Cecilia

@flamman00, Har skickat ett PM till dig.

/Nappson
 
Även om du bor på en ö så måste det ju finnas någon form av förbindelse till fastlandet och då kunna få dit en tränare, kommer antagligen kosta mer men tar du dit tränaren en dag var annan månad så får du hjälp med ridningen på plats, du får direkt feedback och kan diskutera med tränaren om hur du ska jobba med hästen resten av tiden, du kan ha telefon kontakt och skicka filmer mellan tränings tillfällena och få feedback på dem, och du får då det stöd och den hjälpen du behöver att utbilda och träna hästen på bästa sätt.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 382
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Cs218
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp