Jag blev med perser...

wrangler

Trådstartare
...och jag kan NADA om denna ras så jag behöver lite info, tips och råd!

Två tjejer, svart silverheaded enligt pappren och kullsyskon, 2 år och 7 mån gamla.

Den ena skulle vara chinchilla. Vad är det egentligen, har fattat det som att det har med pälsen att göra? Kan den ena vara chinchilla och den andra inte om dom är kullsyskon?

Den andra har dom klippt med jämna mellanrum, brukar man göra det? Förmodar att det är för att pälsen är krävande, men har det någon betydelse för katten?

Tacksam för lite info!
 
Sv: Jag blev med perser...

Hej! Är ägare av en svart perser :) pälsen brukar rakas för att husse/matte är lat. Är det en innekatt som det ju oftast är har det ingen betydelse om det inte är så att katten blir rädd för rakapparaten så man gör den stressad såklart. En perser ska badas och fönas ofta. Borstas gärna några ggr i veckan. Många behöver få ögonen torkade med mjukt papper och vatten eller en mjuk trasa och vatten. Ha korta klor på dem då de lätt kan göra varandra illa vid bus eftersom deras nos är så kort så då blir ögonen mer oskyddade. Min perser är underbar och mycket social :heart prova googla på chinchilla, tror det är pälsen bara som är skillnad..
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blev med perser...

Det finns 2 varianter av vidbandsanlaget som ger den ljusa silverfärgen, kajalen osv. Det enda som skiljer dessa 2 är mängden färg på stråna. Shaded är den som är mörkast, chinchilla (eller shell som den egentligen heter) är ljusast. Så din ena kan alltså inte vara
shaded och chinchilla, utan antingen eller. Problemet med färgen/färgerna dessa har är alltså mängden färg. Detta är ju en tolkningsfråga ofta (shaded ska ha 1/3 och shell 1/8 typ) och många av katterna med denna färg byter färg på utställningar vartefter domarna har egna åsikter. Så det i sig spelar egentligen ingen roll.
 
Sv: Jag blev med perser...

Vi har en chinchillaperser hemma och vad jag fått lära mig är det mer än färg som skiljer. Chinchillan är ofta mindre och lite lättare i typen än vanlig perser. Jag har tolkat det som två olika raser?





Har du bilder på dina? *nyfiken*
 
Sv: Jag blev med perser...

Nej, det är inte olika raser. Att det skiljer i storlek och ofta i typ (shell/shaded är ofta mindre typade, alltså mer långnästa än vanliga perser) är för att man renavlar shell/shaded utan att blanda in de andra färgerna. Det för att behålla den vackra gröna ögonfärgen. När man renavlar färger så ser man ofta skillnad i typ och storlek eftersom man begränsar sig rätt kraftigt i avelsbas.
 
Sv: Jag blev med perser...

Här kommer bilder. Dom kom igår kväll och är lite försiktiga så jag har inte "bråkat" med dom för mycket uan bara låtit dom acklimatisera sig, så ursäkta att ögongegget inte är borttaget och att dom är lite rufsiga.

Denna sägs vara chinchillan. Men som sagt, dom är ju kullsyskon och det står svart silvershaded i bådas papper så det kanske inte kan vara en chinchilla då? Inte för att det spelar mig någon roll alls, det ligger bara i min natur att vilja lära mig mer. Någon skillnad på pälskvalité måste det vara dock eftersom den andra är klippt och inte denna.









Här kommer den andra tjejen, hon är lite skyggare och det är hon som är klippt (fast det har ju växt ut här)








Finns det några expert tips på hur man gör med ögongegget? Alla perser jag har träffat har haft det, går det att göra något för att det inte ska bli så eller är det bara att torka bort hela tiden?
 
Sv: Jag blev med perser...

*kl*

Måste bara dela med mig av ett par bilder på underbara Nikita som var drottning i huset i 13 år.

http://bp1.blogger.com/_O6rzo39ZaFs/SBMrEEgsbaI/AAAAAAAAAFE/k9VHNTtsuY4/s1600-h/Nikita.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_O6rzo39ZaFs/SPcjnfpa4yI/AAAAAAAAAKA/cF5JWEsMqTU/s1600-h/nikita-sover.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_O6rzo39Za...AKI/rs6UVVNtsNs/s1600-h/Nikita-darklady-2.jpg

Saknar mina perservänner, hade en röd pojke som var en riktig vän också... Kan mycket väl tänka mig en chinchillaperser igen i framtiden.
 
Sv: Jag blev med perser...

Till ögonen kan du ta små bomullstussar som du blöter med ögonvatten eller i nödfall vanligt vatten. Zooaffärerna brukar också ha särskilda flaskor med ögontvätt. Badda pälsen under ögonen så att det blir genomblött och torka sedan försiktigt mothårs och medhårs så att du inte kommer åt ögonen eller kanten runtom. Byt tuss flera gånger.

När oron med flytt och allt gett med sig och de blivit väl omskötta ett tag kommer det säkert att bli mycket bättre med ögonen.

Skulle du ändå se tecken på någon infektion kan de behöva en kur med ögonsalva.
 
Sv: Jag blev med perser...

Ok tack! Jag tvättade bort gegget i morse, men det är ju fortfarande brunt så det ser fortfarande smutsigt ut på håll. Men jag "tvättade" inte för länge utan tog bara bort själva klegget eftersom dom fortfarande är lite skeptiska, ska vara lite mer ihärdig efterhand. Ögonen i sig ser fina ut.

I morse vaknade jag av att två trubbnosar stod i sängen och storögt glodde på mig! :love:

(Gubben och hundarna är fn förpassade till sofforna i vardagsrummet. Trubbnosarna måste ha lugn o ro :rofl: )
 
Sv: Jag blev med perser...

:laugh: Ja, tänk så mycket lättare det är för katter att anpassa sig när de är två som hör ihop. Pälsen under ögonen kan vara missfärgad av att smuts har fått ligga kvar ofta, och då kan det dröja tills pälsen har bytts ut innan det ser helt fint ut.
 
Sv: Jag blev med perser...

Åh den sista bilden :love:

Det var hennes sista sommar, jag är så glad att jag fick henne på en sådan bild som visade hennes personlighet.

Vilka fina små sötnosar du har fått hem, jag blir faktiskt riktigt avundsjuk! Jag tycker om att de inte är så hårt typade, Nikita var ju väldigt låg i typ medan min röda Leon var betydligt mer kortnäst och hade således rätt mycket trassel med tårkanalerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 410
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 471
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp