Jag blir galen på TV:n!

Trix

Trådstartare
Någonting stör sändningarna på kvällarna! Det börjar mellan 5 och 7 på kvällen och fortsätter fram till morgonkvisten.
Har pratat med Boxer vars enda recept, i vanlig ordning, är att återställa boxen till fabriksinställningar. (Hur det nu skulle hjälpa mot TIDSSTYRDA störningar)
Har pratat med Teracom som menar att någonting på vägen stör signalen, men att de inte kan göra nåt åt det.
Det är sändningskanalerna 50 (Teracom_Mux_4) och 56 (Teracom_Mux_3) som är värst, men även sändningskanal 55 (Teracom_Mux_5) dippar.
Signalstyrkan blir låg och signalkvaliteten skuttar upp och ned, vilket gör att det bara blir pixlar över hela bilden o inget ljud.
Ibland försvinner signalen helt och hållet.
Jag har kollat med de närmaste grannarna om de har något på timer som skulle kunna störa, men fått nekande svar.

Vad farao gör man?!

Tillägg: Detta har börjat ngn gång efter nyår, det var inte så tidigare!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Med tanke på tiderna som störningar är, finns det någon i närheten som har småbaran och en baby-monitor på.
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Kan en babymonitor störa ut?

På hur stort avstånd då?
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Vad farao gör man?!
Man gör som du gjort, pratar med i första hand Teracom och nöjer sig inte med svaret att de inte kan göra något. I andra hand kan man försöka prata direkt med Post och Telestyrelsen, vars ansvar det är att se till att radiosändare inte används på platser och frekvenser som gör att exempelvis rundradio och TV störs.

På de frekvenser du nämner (runt 700-760 MHz) finns framför allt en typ av potentiella störkällor, och det är trådlösa mikrofoner och lyssningssystem för scen och underhållning. Finns kanske någon showkrog, tv-studio, replokal, fritidsgård eller liknande i din närhet?
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Jag har precis samma problem med min boxer. Runt 19.30 fram till 21 är min kanal 4, och de andra kanalerna från samma håll, sådär. Jag har också pratat med boxer ett antal gånger och haft en mailväxling med Teracom med samma svar som du fått. Jag misstänker också att något stör ut mina sändningar. Men vad?

Jag har inget av alternativen som Snubbelfot nämner i närheten av mig. Måste vara nån privat sändare av något slag. Men hur kan man hitta den?

Enda skillnaden mot det ts beskriver är att här har det hållt på så flera år. Med undantag för vissa dagar då och då.
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Förmodligen störs det av andra signaler någonstans ifrån, det är väldigt vanligt bland de som får tv via marknätet och det blir kraftigare/mer problem om kvällarna när vågorna färdas enklare. Vet att de som bor i Skåne har haft problem p.ga. danska signaler, så det finns säkert fler platser det är problem på.
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Förutom det som tidigare nämnts, så kan det vara någon elektrisk apparat som stör via elnätet också...

Vi hade en (äldre) batteriladdare för elhandverktyg, som plötsligt började störa tv-bilden...Den har nu hamnat på återvinningsstationen.

På de kanaler som av någon outgrundlig anledning har lite sämre signal från början, så märktes det allra mest, med otittbart resultat, medan de "starka" kanalerna fortfarande gick att se.

Vi bor ju på en gård som ligger ganska långt från annan bebodd bebyggelse, så här är det lätt att leta störningskällor, det är vi själva som orskar eventuell störning.

Har någon granne kanske en elapparat som stör, och som bara är inkopplad vissa tider?
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Ingen aning om hur du bor, men du har inget elstaket i närheten, våra vinterhagar stör ut tv signalerna ordentligt skall man kolla på något dagtid får man gå ut och stänga strömmen.
Nu går inte mina övervakningskamror i stallet på de frekvenser du har problem med men med dem har jag upptäckt många saker som kan störa bla hade vi en fax innan som gav störningar typ var 10sec höll på att bli tokig innan jag kom på vad det var som störde.
Vår gamla 3g router störde också om någon av antennerna var riktad för mkt åt mottagaren till kameran, och där kom jag på något vilken frekvens går egentligen 4G routern på den ligger väl betydligt högre än 3G på frekvensbandet. Kan det vara så att det är en sådan som stör för dig ?
Telia körde ju igång en massa nya 4G master precis vid jul och hade ju jättedrive på sina 4G routrar precis då .
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Det är sändningen av de dåliga programmen som är störande för TV-n.
Du har förmodligen en smart-TV
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

kl

Troligen inte ditt problem, men hos mamma och pappa stör deras stationära dator kanal 8 så det blir flimmer och otydlig bild, stänger man den är bilden precis som vanligt. Helt stört för det är bara den kanalen :p
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Vi hade stora problem med Boxer förut, och provade alla lösningar vi fick per telefon, till slut lackade vi ur, och fick en värdecheck av Boxer för att kunna ringa till en, ja vad det nu heter, nån installatör kom i alla fall hem och fixade allt, sen var det aldrig några problem mer.
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det men skulle gissa på någon störning. Hos min pojkvän börjar tvn/boxern strejka när det kör förbi mopeder på stora vägen som går strax utanför huset han bor i. Helknäppt och jag skulle inte tro på det om det inte vore för att det har hållt på så nu i tre år och bilden och ljudet aldrig krånglar annars. Hans vänner ca 300m bort har samma problem om det kör förbi mopeder eller lastbilar utanför huset där de bor. Har dock ingen aning om vad det kan bero på och eftersom att fordonen förflyttar sig så pass snabbt så har det aldrig varit några större problem.
 
Sv: Jag blir galen på TV:n!

Sen några dagar tillbaka är alla okodade kanaler helt kass. Ettan, tvåan, fyran osv. De kodade, trean, fyran, åttan, animal osv funkar jättebra. Fler med samma problem? Någon som kan lösa det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp