Bukefalos 28 år!

Jag blir galen!

Aslan

Trådstartare
Nya stjärnan som bor är hemma och har gjort en bra stund driver mig till vansinne. Han uppfyller alla mina andra kriterier och är underbar och superhärlig på alla sätt och vis. Förutom hans pipande och gnällande :grin:

I början accepterade jag hans pipande och brydde mig inte så mycket om det då jag antog att han hade det jobbigt när han blivit skild från sin familj och trygghet och inte hade acklimatisera sig ordentligt. Han skulle lära känna mig, hundarna och ja. Allt. Ni vet hur det är.

Hur eller hur så ignorerade jag bara honom när han började pipa och sålänge han pep och gnydde fick han inte som han ville. Det har jag inte av ruckat på en tum.

MEN. Han slutar inte. Han har bott in sig väl, vi har kommit igång med träningen bra. Han känner oss och hundarna nu och är superbundis med dom.

Ett exempel på idag.

Jag har rastat och tränat igenom alla hundarna. Hundarna fick busa lite på tomten medans jag bar in ved och fixade pannan. När jag var färdig låg hundarna och vilade på gräsmattan och jag tog in dom för att fodra. När allt detta är avklarat lägger sig mina andra hundar och vilar nöjt. Men inte den nya inte. Han cirkulerar vid altandörren och piper järnet då han absolut vill gå ut igen.

Ett annat exempel är när jag kanske stannar på promenaden och pratar med någon i byn, då piper han konstant tills vi rör på oss igen, och detta trots att jag platsat honom eller satt honom eller vad det nu kan vara.

Jag blir galen! :p

Jag har funderat på att pröva en blomspruta då jag fick tipset men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det i så fall. sitter jag och tittar på tv och han ligger vid altandörren och piper så tystnar han så fort jag närmar mig honom. och jag kan inte ge en tyst hund en dusch precis.

Jag kör mycket passivitetsträning men kommer ingen stans då han är tyst så fort jag är i närheten. Hur kan jag öka avståndet för detta?

Finns det någon som har lite goa tips innan jag sliter håret av mig?
 
Sv: Jag blir galen!

Jag tycker att du ska ta passivitetsträningen ett snäpp längre. Ponera att du varit ute och de aktiverats ordentligt, de har fått mat och bör alltså vara mätta och nöjda, då är det marsch i säng för pipisen, hunden ska hänvisas till samma plats varje gång denna övning görs (ex en korg, filt på golvet eller vad som). Där skall (!!!) han ligga tills du säger något annat, och dessutom omedelbart hänvisas till vid minsta antydan på aktivitetshöjning.

Det kanske tar en dag, kanske en vecka, och du får kanske tjata ihjäl dig de första gångerna, men är du extremt konsekvent ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka. Jag passar en "stresspelle" ibland som gått från att ha kastat sig upp från vad-det-nu-är-han-gör så fort jag ändrat position i soffan till att nästan somna på mattan direkt när han kommer hit. I början ville jag nästan börja grina :) , men som från en klar himmel sa det "pang" och han kopplade att "inne chillar vi".
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 375
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 090
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp