Bukefalos 28 år!

Jag blir galen!

Energi

Trådstartare
Vi har precis flyttat till ett hus med kattlucka= supergött för våra två kastrerade hankatter. Inte så gött för oss.
Vi har bott här i två veckor och hittills har katterna släpat in x antal döda och levande djur. För två dagar sen hämtade ena katten 4 möss på tre timmar, den andra katten kom sen in med en till och på kvällen kom första katten in med ännu en.
Igår hämtade de in en levande näbbmus som hade panik och bajsade ner halva köket.

Och droppen. Idag vaknade jag efter en lur på soffan, på mattan ligger då något svart pälsigt. I sovrummet ligger det en nos med tillhörande morrhår samt blod, och mellan dessa två är ett blodspår.

Hur lyckas man med att få dem att sluta dra in en massa? Är enda sättet att sätta för kattluckan, med ledsna missar som följd?
 
Sv: Jag blir galen!

Ja det är det enda. Har man fri in och utgång så tar de med sig sina byten in. Så är det bara. Tyvärr. Det är orsaken till att jag inte vill ha någon kattlucka.
 
Sv: Jag blir galen!

Som TinyWiny säger

Kattlucka = döda och levande bytesdjur inne i huset

Vår gammelkatt lyckades för ett par år sen dra in en fasantupp genom kattluckan
 
Sv: Jag blir galen!

Dom kommer ju in för att visa vad dom gjort, fullt normalt. Så ja, kattluckan gör ju att de kan göra så.
 
Sv: Jag blir galen!

En tidigare innevånare i detta hus hade inte mindre än fyra missar som drog in byten. Hon tröttnade och satte kattlucka i väggen till det före detta skafferiet, fixade fyra ligghyllor till dom och ett litet element. Då hon var borta fick dom inte komma längre in huset än så.

Såfin ville av någon orsak alltid äta på en matta och inte på kalt golv. Jag la en mattstump på golvet innanför luckan och bar bestämt dit katt + byte. Hon tog med sig bytet till mig men jag upprepade...Sa alltid KATT UT. Hon sjöng alltid mjaoomjamja då hon kom med bytena precis som om hon hade ungar som skulle ha mat så det var lätt att höra om hon var på väg och tjata KATT UT... till slut fann hon sig stanna på "musmattan". Då jag var borta stängde så att hon inte kom längre in än till köket. Men Såfin har dött och nu har jag en ny stjärna spinnande här i knäet. Hon ska snart få börja gå ut och hon har visat upp fina jaktanlag här inne...
 
Sv: Jag blir galen!

Stäng luckan för ingång tillfälligt och belöna dem när de lämnar sina byten utanför.

Eller lev med det.
 
Sv: Jag blir galen!

Delvis KL

Ah.. Misstänkte att det var allt eller inget. Vi får nog leva med att få in deras byten, de älskar ju sin lucka!
Idag låg det en grävlingsvans i vardagsrummet.
 
Sv: Jag blir galen!

Katter har instinkten att föra sina byten till kärnan av sitt revir, och en utekatts egen fredade zon är alltid inomhus. För att undvika att byten tas med in måste man se till att det inte går att ta med dem in.
 
Sv: Jag blir galen!

En grävlingssvans?! :eek:
Undrar var de fått tag på den, du såg inte någon grävling under soffan? ;)
 
Sv: Jag blir galen!

Alltså ja! En riktig grävlingssvans. Jag tycker att det är helt sjukt och försöker komma på förklaringar typ, "dom kanske bara hittade en svans helt huxflux ute i skogen". Min sambo säger att katter aldrig tar redan döda saker. Men dom KAN inte ha dödat en grävling. Det är ju helt sjukt!
 
Sv: Jag blir galen!

Visst är det härligt..? ;):p

Häromdagen när jag skulle fylla på matskålen låg det nåt konstigt däri. Först såg det ut som ett löv, men det visade sig vara en liten brun magsäck samt ett litet grått mushuvud som med små svarta ögon som fortfarande förvånat stirrade ut i ingenstans...:crazy:



Och sen vill dom gosa och pussas och stryka av sig eventuella rester av alla de små läckerheterna i ansiktet på en...:yuck:
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 752
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 712
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 684
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Jag har ett dilemma som jag gärna vill höra era åsikter på. Har en katt, en aktiv katt, vi bor på landet sist på grusvägen och han är...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 648
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp