Bukefalos 28 år!

Jag blir galen!

Unafraid

Trådstartare
Jag har haft min hopphäst i fyra år. Hon gillar att hoppa. Typ hela tiden. För sig själv i hagen. Hon gillar även slidestop och häftiga girar, gärna om det är blött och lite halkigt ute.

Hon vrickar sig, sträcker sig osv.. hon har gått själv, med kompis, i olika stora hagar osv. Det som fungerar är typ grusruta och jag vägrar.

Hon blir så sjukt glad när hon får gå med en kompis, men går själv nu.

Vill egentligen inte mer än gnälla, någon mer som har en hopplös damphäst? :p
 
Ja, hon är 7 år. Hon höll på redan som föl. När hon var 1 år föddes ett hingstföl i flocken. Sen lekte hon med den tills de skiljdes från varandra. Hon lekte inte med andra ston, bara med hingsten. Stod på bakbenen och slogs med frambenen. När hon hade tråkigt hittade hon på andra saker, ensam. Ibland full fart, ibland lite mer såhär lugnt

De sa "hon lugnar ner sig". Svaret är nej. Hon har varit skadad mest hela tiden. Hon springer i hagen, rejsar, glider, ramlar, hoppar stenmurar osv . Skor flyger, häst flyger. Jag har försökt stänga in henne i liten hage med en kompis (tycker alla hästar ska gå med annan häst). Men hon blev riktigt aggressiv och helt personlighetsförändrad så nu går hon i 3 hektars hage med en kompis. Ser henne gärna gå i större flock egentligen. Hon är en "fri själ". Jag får acceptera det.
 
Jag har också en såndär men lyckligt nog *peppar peppar* så har hon aldrig skadat sig när hon lekt. Gått omkull nån gång men verkar ha stenkoll på både sig själv och underlag. Nån tappsko bara. Så jag har inga tips :crazy: min är 9 och har inte gett sig. Också lika oavsett sällskap eller inte.
 
Jag har haft min hopphäst i fyra år. Hon gillar att hoppa. Typ hela tiden. För sig själv i hagen. Hon gillar även slidestop och häftiga girar, gärna om det är blött och lite halkigt ute.

Hon vrickar sig, sträcker sig osv.. hon har gått själv, med kompis, i olika stora hagar osv. Det som fungerar är typ grusruta och jag vägrar.

Hon blir så sjukt glad när hon får gå med en kompis, men går själv nu.

Vill egentligen inte mer än gnälla, någon mer som har en hopplös damphäst? :p

Min var likadan, en vild mustanghingst i sinnet :love:

Men tyvärr blev detta även hennes fall, hon skadade sig illa när några idioter släppte ut henne på en glashal vinteräng innan jag hunnit brodda, kommer aldrig att förlåta dem för det. :cry:
 
Jag har en, jag köpte henne i våras så jag dessvärre inga tips och ge.
Hon håller sig dock ganska skadefri men när hon rejsar och hoppar runt, vare sig det är i den kuperade eller den släta delen av hagen så håller jag andan :nailbiting:
Om hon bryter benet i sina vilda eskapader en dag så är jag inte förvånad, men hon är samtidigt ruskigt säker på hoven, hon vet precis var hon har kroppen och detta trots att hon rusar fram i krumbukt i vad som ser ut som 150 km/h :D
 
En del av era hästar verkar ha koll på underlaget, det har inte min! Provade ha henne på ridbanan, där är det ju superbra underlag. Då grävde hon sig ner igenom markduken :banghead::p jag har en YouTube länk när hon leker med en boll, den beskriver hennes personlighet rätt bra!
 
Mitt 27-åriga sto höll på sådär fram till 25 men hon skadade sig aldrig utan hade full koll på var hon satte fötterna. Hon har två döttrar som är precis likadana, de skadar sig inte heller. Sönerna var snälla och stillsamma.
 
Jag gillar hur övriga hästar i hagen verkar helt oförstående till leken och bara står och vilar. :D
Dom är mer förståndiga än henne kan jag på något sätt visa klipp från Instagram? Jag brukar släppa ut henne på ridbanan på vilodagarna, kan vara kul att se :D
 
Jag har också en damp häst men det största problemet är att lekkompisens skor ryker med jämna mellanrum :crazy: damp hästen har inga skor ;)
Jag har mina på lösdrift och de brukar komma in några timmar varje dag för att äta sina mineraler. De (tackochlov) få gånger de av någon anledning stått inne längre brukar damp häst fullkomligt explodera ut ur stallet :nailbiting: då är det smått nervöst
 
Min gamla Madam rejsade också "kontrollerat okontrollerat" och henne kunde man få en kospark i baken av när hon flög förbi. Började jag jaga henne då, vilket var det hon ville, så saktade hon farten så jag skulle hinna ifatt och få tag i svansen och då blev det bocka, sprattla och pipa av innan hon tvärvände och började jaga mig för att "hugga" mig i ryggen. :rofl:
Hon gillade inte att busa med andra hästar, det var jag som var lekkompisen. :p
 
https://www.instagram.com/p/BZB2EhBH_Sh/

Funkar det här?

Ponnyn är inte heller road av det hela:p jag jagar bara på henne när hon börjar gräva, jäkla damphäst! Hon är för övrigt 8 år:p och har ALDRIG busat/bockat/sparkat bakut med en ryttare på, konstigt häst:cautious:
Nej, jag ser det! Ponnyn bara "men åååh vad jobbig hon är!!! Kan vi inte bara chilla?".

Verkar som en rätt snäll häst, som håller sig i skinnet med ryttare på ändå.
 
Nej, jag ser det! Ponnyn bara "men åååh vad jobbig hon är!!! Kan vi inte bara chilla?".

Verkar som en rätt snäll häst, som håller sig i skinnet med ryttare på ändå.
Haha ja, så tänker hon garanterat!

Jo, det är en fantastisk häst på så vis, vem som helst kan nog rida och hoppa henne, dock så är det mycket häst att rida för att hon ska jobba korrekt.:)

Hon hade lekt sig halt igår, det var dock betydligt bättre idag!
Det optimala vore ju om hon stod stilla och vilade några dagar, men ju mer hon vilar, desto vildare blir hon, så jag får lov att rida ut en vända och hoppas att hon blir lite mentalt stimulerad... :cautious:
 
Jag har med en :meh: equi terapeut får komma var 6-8 vecka eftersom min galopperar i full fart nerför backar, halkar in med något bakben under sig och sträcker sig i SI-leden (musklerna i det området alltså). Eq, säger att jag får skaffa en slät grusruta eller fortsätta anlita henne under vinterhalvåret :cautious:
 
Jag har med en :meh: equi terapeut får komma var 6-8 vecka eftersom min galopperar i full fart nerför backar, halkar in med något bakben under sig och sträcker sig i SI-leden (musklerna i det området alltså). Eq, säger att jag får skaffa en slät grusruta eller fortsätta anlita henne under vinterhalvåret :cautious:
Jo, min eq kommer imorgon.. typ fjärde besöket på två månader.. han uträttar underverk!

Slät grusruta gör ju ingen lycklig...
 
Jag har haft min hopphäst i fyra år. Hon gillar att hoppa. Typ hela tiden. För sig själv i hagen. Hon gillar även slidestop och häftiga girar, gärna om det är blött och lite halkigt ute.

Hon vrickar sig, sträcker sig osv.. hon har gått själv, med kompis, i olika stora hagar osv. Det som fungerar är typ grusruta och jag vägrar.

Hon blir så sjukt glad när hon får gå med en kompis, men går själv nu.

Vill egentligen inte mer än gnälla, någon mer som har en hopplös damphäst? :p

Jag har en riktig röd vilde. Snabb som blixten, explosiv, överrörlig med temperament.
När han var 4 år kutade han runt och vurpade mest hela tiden. Han slog sig som tur var inte.
Jag började träna koordinationen på honom för att vurpandet skulle upphöra innan han skadade sig.

Idag är han 11 år. Han har vrickat sig en gång och fått problem då i ett knä som vi nu vet är defekt. Han blev 1/2 grad halt och behandlades en gång.
Samma knä har ballat ur när han trampade in en pinne i hoven.
Sen har han vurpat 2 ggr som kiro fixat.
Alla de här sakerna har varit i anslutning till bromsattack, blivit lämnad själv i extremt knölig hage etc(inte med min vetskap och emot mina ord).

Så med tanke på första årets alla vurpor är jag rätt nöjd.
Han har idag superkoll på sin kropp och extremt god balans. Dock är han lite speciell mentalt. Så jag utesluter inte att han någon gång till sätts i ngt läge där han taggar upp för mkt för att vara kontaktbar riktigt och ev missbedömer ngt.

När han är igång brukar han hålla. När han inte är det kan knäet vara för rörligt för extremare felrörelser.
 
Nåt som slår mig är att alla hästar i era berättelser (utom @tuaphua's) är ston! Är detta beteende vanligare bland ston? (i ett par inlägg framgår inte hästens kön)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 860
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 223
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 549
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp