Jag blir galen....

vix

Trådstartare
Idag ringde telefonen 06.30 :devil: , Grannen som jag aldrig har träffat (jag har precis flyttat hit) hade hittat mina kräk i sitt höförråd kl 05.00 i morse. :) Kul sätt att presentera sig för sina grannar. Förra helgen gjorde de en tur till grannarna åt andra hållet.

Det är nämligen så att vi flyttade hit i Januari och lyckades inte få ner nåt spett i marken så hagen är utan ström. Finns det nån som vet hur jag ska gå till väga. Jag vill ju inte att hästarna ska springa omkring på vift. Kan man jorda på ngt annat sätt eller finns det stängsel där man inte behöver jord. ?????
 
Sv: Jag blir galen....

Har du prövat med att sätta en jordtråd i staketet? Det smäller av bara den när hästen träffar jorden och vanliga eltråden samtidigt :devil: Är det inte så polarbandet funkar????
 
Sv: Jag blir galen....

Vi har precis byggt ny hage hemma, inget svårt även om marken är hård.
Man tar gamla bildäck, rejäla stolpar, dessa gjuter man sedan ner i bildäcken tillsammans med betong, dra tråden och snabbt som attan har man byggt sig ett smidigt och starkt staket. Bara på med strömmen och se på när de ska ut på "upptäcksfärd" :D :D
 
Sv: Jag blir galen....

vix skrev:
Det är nämligen så att vi flyttade hit i Januari och lyckades inte få ner nåt spett i marken så hagen är utan ström. Finns det nån som vet hur jag ska gå till väga. Jag vill ju inte att hästarna ska springa omkring på vift. Kan man jorda på ngt annat sätt eller finns det stängsel där man inte behöver jord. ?????


Jag bor i Dorotea där det finns mkt med snö nu, på vintern kan man inte ha jordspett då det inte jordar ngt alls. Jag har sk vinterström.

Har tre elband och ström på de båda översta men på den nedre har jag kopplat jord så när de tar i nerdersta tråden och i någon av de översta så smäller det utav bara :devil:
Testa detta, dom kommer garanterat att aldrig ta i tråden igen!!!
 
Sv: Jag blir galen....

Vi hade samma problem med våra hagar så jag skaffade polarband som är både ström och jord. Det funkar kanon. Det kostar lite men dessa ska hålla bra många år. Kolla på gilo.se.
hälsningar Elisabeth
 
Sv: Jag blir galen....

Momento skrev:
Vi hade samma problem med våra hagar så jag skaffade polarband som är både ström och jord.

Det funkar med vanliga band oxå!! Man behöver inte köpa dessa polarband....
 
Sv: Jag blir galen....

Jag är nog lite seg idag för jag förstår inte riktigt hur man ska koppla med tre band. Dessutomi har vi så mycket snö så det går inte. Isåfall måste jag skotta upp runt hela hagen.. Men tanken är att ha tre trådar eftersom min Lilla är en jäkel på att rymma :smirk:
 
Sv: Jag blir galen....

Welsh skrev:
Har du prövat med att sätta en jordtråd i staketet? Det smäller av bara den när hästen träffar jorden och vanliga eltråden samtidigt :devil: Är det inte så polarbandet funkar????

Hur funkar det med jordtråd i staketet, hur kopplar man och vad behöver man? Funkar det på elrep? Är inte så haj på det här med staket o.s.v... Har en provisorisk hage till mina kusar.. och får inte ner spett i marken och nu har min lille nordis kommit på att det är roligare att vara på andra sidan. Fasiken inge kul att veta att de kanske springer runt på vägarna om nättern. :crazy:
 
Sv: Jag blir galen....

Du kan koppla detta med två band också, vanliga ström anslutningen på det översta bandet, likadan anslutning fast från jordkontakten till det understa bandet viktigt är att inte de båda banden har kontakt med varandra någonstans då blir det kortslutning. När hästarna försöker ta sig ut och träffar båda banden DÅ SMÄLLER DET.... risken är om du har en liten häst som går under det understa bara då funkar det inte då hästen måste vara i kontakt med båda banden för att detta skall funka.
 
Sv: Jag blir galen....

Man får mkt bra jord om man kopplar en kabel mellan aggregatet o den lilla metallflärpen i det jordade uttaget. Eller från aggregatet till kopparrör i tex pannrum(superbra)
 
Sv: Jag blir galen....

kopparrör? kan man koppla det till bara ett kopparör som inte slås ner i jorden? Vi har ett batteridrivet aggregat som inte heller har någon bra jordkontakt.

/jenny
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 373
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·
Övr. Barn Jag har alltid haft en bra kontakt med sambons dotter, som fyller 18 idag. Vi har haft våra duster då hon har lite problem att hålla sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 005
Senast: vindvissla
·
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp